نگاهی به عوامل تغییر رویکرد عربستان در سیاست خارجه
کد خبر: 4136641
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

نگاهی به عوامل تغییر رویکرد عربستان در سیاست خارجه

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: یکی از عوامل تغییر رویکرد عربستان در سیاست خارجه، نیاز این کشور به فروش نفت به چین با حفظ امنیت انرژی و دیگر تحولاتی بوده که در آمریکا نسبت به عربستان به‌وجود آمده است.

حمیدرضا ترقی، یک نماینده سابق مجلس و دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضویحمیدرضا ترقی، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان، در خصوص علت تغییر رویکرد عربستان در سیاست خارجه و توافق با ایران و عادی‌سازی روابط پس از 12 سال با سوریه، گفت: با توجه به اینکه گسترش روابط در هر کشوری ناشی از نوعی عقلانیت داخلی است و اینکه چه چیزی موجب شد تا عربستان به چنین عقلانیتی دست یابد و رویکرد تنش‌زدا با کشورهای منطقه را در دستور کار خود قرار دهد به دلیل چند عامل بوده، نخست قدرت یافتن مقاومت در منطقه به رهبری ایران و تضعیف آمریکا در منطقه و شکست طرح‌ها و برنامه‌های آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید است.

 این نماینده سابق مجلس بیان کرد: دومین عامل تغییر رویکرد عربستان در سیاست خارجه، نیاز عربستان به فروش نفت به چین با حفظ امنیت انرژی است. طبیعتاً امنیت انرژی عربستان در اثر جنگ با یمن در معرض خطر جدی قرار گرفته و ضربه‌هایی که تاکنون خورده را نتوانسته است التیام بخشد، بنابراین اگر بخواهد نفت را به چین بفروشد که شامل روزانه 3.5 میلیون بشکه نفت است، بدون تضمین امنیت حمل‌ونقل در منطقه امکان‌پذیر نیست و لازمه آن خاتمه دادن به جنگ با یمن و کنار گذاشتن درگیری با ایران است و این مسئله مستلزم آن است که در روابطش با ایران تجدید نظر کند و خود را از منجلابی که در یمن برای خود به‌وجود آورده، نجات بخشد.

وی افزود: نکته دیگر عامل این تغییر، تحولاتی است که در آمریکا نسبت به عربستان به‌وجود آمده است، دولت بایدن برخلاف دولت ترامپ حاضر به پشتیبانی از عربستان نیست و دموکرات‌ها نمی‌خواهند چنین هزینه‌ای را پشتیبانی کنند و از آنجا که دولت عربستان برای موفقیت ترامپ در انتخابات هزینه‌های سنگینی را متحمل شده بود و متهم به طرفداری از او است، با سقوط ترامپ در افکار عمومی سیاسی آمریکا و ضدیتی که بایدن و دموکرات‌ها با ترامپ دارند، موقعیت عربستان هم آسیب جدی دیده و اکنون امیدی به اینکه مورد حمایت آمریکا برای تداوم حکومتش واقع شود، وجود ندارد.

ترقی تصریح کرد: در نتیجه این عوامل موجب چرخش قابل ملاحظه عربستان در سیاست خارجی‌اش شده و طبیعی است که برای ارتباط با ایران و برای نجات از جنگ با یمن باید الزامات دیگری را در کنار این مسائل بپذیرد و با پذیرفتنش می‌‌توان گفت چرخش قابل ملاحظه‌ای هم در روابطش با اسرائیل، سوریه، یمن و ایران پدید آمده است که نتیجه تغییر سیاست محسوب می‌شود.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی با بیان اینکه این روابط در اثر دیپلماسی دولت در حال شکل‌گیری است، ادامه داد: دولت تمام تلاشش را بر این گذاشت که تنش‌ها را با کشورهای همسایه بر طرف کند و رفع این تنش‌ها به فعال شدن در اکو، عضویت در شانگ‌های و رشد قابل ملاحظه‌ روابط با بریکس را موجب شده است.

این نماینده سابق مجلس گفت: وقتی کشورهای عربی منطقه تأثیرات مثبت اقتصادی، سیاسی و امنیتی این روابط در منطقه را مشاهده می‌کنند، متوجه قدرت گرفتن جریان مرتبط با ایران شده‌اند. اگر امروز ‌این کشورها به سمت ایران می‌آیند، بر این مفهوم اصلی دلالت دارد که دیپلماسی بین‌المللی و منطقه‌ای ایران در دولت موفق بوده و توانسته آنها را از ایران‌هراسی که توسط آمریکا و صهیونیست‌ها به‌وجود آمده، دور کند و به آنها اثبات کند که ایران می‌تواند تضمین‌کننده امنیت آنها و عاملی برای رشد و پیشرفت‌شان در تمام ابعاد باشد.

وی افزود: نتیجه قطعی چنین دیدگاهی آن است که این کشورها در جهت هم‌افزایی و انسجام بیشتری نسبت به گذشته عمل خواهند کرد که می‌تواند زمینه وحدت و همکاری‌های استراتژیک بین این کشورها با ایران را افزایش دهد.

ترقی بیان کرد: برخلاف آمریکا که سیاستش بر این بود تا تمام هزینه‌ها را به کشورهای منطقه تحمیل کند، چینی‌ها به‌دنبال سیاست اقتصادی برد- برد در منطقه هستند و قصدشان این است که هم در کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری کنند و منافع اقتصادی را ببرند و هم منافع اقتصادی را برسانند که این نوع برخورد چینی‌ها موجب می‌شود که آنها جای آمریکا را در بُعد اقتصادی بگیرند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: اگرچه چینی‌ها در بُعد سیاسی به‌دنبال چنین جایگاهی نیستند که بخواهند کشورها را جزو اقمار خود قرار دهند، اما به لحاظ اقتصادی، منافع چین در این است که تمام کشورهای مسیر جاده ابریشم، چه دریایی، زمینی یا هوایی در یک همکاری جمعی در مسیر رشد و توسعه اقتصادی خودشان بتوانند تلاش کنند و چین نیز با سرمایه‌گذاری و کمک اقتصادی در این کشورها زمینه رونق اقتصادی را برای این کشورها فراهم آورد که منافعش به خود نیز خواهد رسید.  

انتهای پیام
captcha