الزامات قانونی تکریم جایگاه بانوان
کد خبر: 4136908
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
برخط جامعه

الزامات قانونی تکریم جایگاه بانوان

بررسی رویکرد آموزش و پرورش به موضوع حجاب، ممنوعیت ورود بانوان بی‌حجاب به موزه‌ها، تصویب کلیات لایحه جلوگیری از سوء رفتار با زنان، تمهیدات جشن روز دختر و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهایی همچون؛ دیدار رهبر انقلاب؛ جذاب‌ترین بخش نماز عید فطر، تأسیس مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، لزوم توجه به نقش کارگر خلاق و مبدع در رشد تولید، رویکرد آموزش و پرورش به موضوع حجاب، تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل، جشن «معصومه(س) بهترین دختر دنیا» ملی و جهانی می‌شود، ممنوعیت ورود افراد بی‌حجاب به موزه‌ها صحت دارد، آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۹ اردیبهشت، مادران دانشجوی باردار هدیه می‌گیرند، برگزاری مراسم بزرگداشت عماد افروغ، تصویب کلیات لایحه جلوگیری از سوء رفتار با زنان را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دیدار رهبر انقلاب؛ جذاب‌ترین بخش نماز عید فطر

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت اقدام به انتشار گفت‌وگویی با مهدی قربانعلی، مکبر نماز عید سعید فطر در رابطه با فعالیت‌ها و خدمات مرحوم مرتضایی‌فر و نیز نحوه برگزاری نماز عید فطر اقدام کرده که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: « عید فطر عیدی است که در آن بندگان پس از ۳۰ روز بندگی و طاعت و پرهیز از خیلی حلال‌ها و سرسپردگی محض به درگاه الهی از آزمون روزه‌داری سربلند بیرون می‌آیند. در عید فطر شعف و شادی وجود دارد. نماز عید فطر فضایی بسیار وصف‌نشدنی دارد. خاطرات زیادی از دوران طفولیت در مورد نماز عید فطر وجود دارد. امروز به توفیق الهی افتخار دارم که مکبر نماز عید فطر هستم. جذاب‌ترین جلوه روز عید فطر زیارت مقام معظم رهبری است و جدا از اینکه حضور مردم وصف‌ناشدنی است، حضور مقام معظم رهبری برایم جذاب‌ترین بخش نماز است.

در زمان شیوع کرونا روزهای عید فطر هیچ کجا نرفتم. خیلی از مساجد محلی و برنامه‌های مختلف در شهر اجرا می‌شد و حتی درخواست شد تا در برخی شهرستان‌ها و مشهد مقدس حضور یابم و قنوت نماز عید فطر را اجرا کنم که این کار را نکردم و به خود اجازه ندادم که در این مراسم شرکت کنم؛ چراکه احساس من این بود که جذابیت نماز عید فطری را که همراه با مقام معظم رهبری در مصلای تهران برگزار می‌شود نخواهد داشت. «شرف‌المکان بالمکین» محل برگزاری نماز عید فطر به واسطه شخصی است که امام جماعت می‌شود. نمی‌خواستم این ذهنیت و ذائقه شیرین مردم به تلخی گرایش پیدا کند. لذا طی دو سال کرونا در هیچ مراسم عید فطری شرکت نکردم. در سال اول کرونا از شبکه زیارت تماس گرفتند و خواستند تا دعای قنوت را به صورت تلفنی بخوانم و قنوت را خواندم و در میان قرائت قنوت حال بدی پیدا کردم و اشک ریختم».

برای مطالعه کامل این گفت‌و‌گو اینجا کلیک کنید!

تأسیس مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسعود فیاضی به‌‌عنوان قائم مقام دبیر شورا و همچنین، رئیس مرکز رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد.

در حکم وی با‌ توجه به ضرورت رصد و اولویت‌بندی مسائل فرهنگی اجتماعی کشور، برنامه‌ریزی کلان و نهایتاً ارزیابی اثربخشی برنامه‌های اجرا شده مورد انتظار است.

در بخشی از حکم ایشان آمده است:

«تهیه پیش‌نیازهای نظری و الگوهای مورد نیاز دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به‌روز کردن آن‌ها با استفاده از ظرفیت و تولیدات علمی نخبگان، پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌‌ها و سایر مراکز علمی کشور و همچنین ظرفیت هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و نوآوری شامل؛

نظریه‌های کلان مورد نیاز ستادهای چهارگانه دبیرخانه شورا همچون؛ نظریه‌‌های فرهنگ، دولت، حکمرانی، تعلیم و تربیت، علم و فن‌آوری و... 

نقشه کلان فرهنگی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری»

لزوم توجه به نقش کارگر خلاق و مبدع در رشد تولید

نشست خبری محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته کارگر روز دوشنبه ۴ اردیبهشت در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی این وزارتخانه برگزار شد.

چکشیان در ابتدای این مراسم بیان کرد: هفته کارگر هر سال از پنجم تا ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود. فلسفه وجودی این هفته تکریم جایگاه کار و کارگر و پرداختن به موضوعات کار و تولید است. ما همواره شاهد نقش ویژه کارگران در عرصه‌های مختلف کشور هستیم که بیشترین و تعیین کننده‌ترین نقش را داشته‌اند. جامعه کار و تولید همواره در صحنه‌های ایثار حضور داشته‌اند؛ تقدیم ۱۴ هزار شهید کارگر از نمونه‌های این ویژگی‌ مهم جامعه کارگری است که چون نگینی بر تارک جامعه کار و تولید می‌درخشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شعار هفته کارگر را «کارگر ایرانی، فرهنگ کار، رشد تولید» اعلام کرد و گفت: باید عنصر خلاقیت و ابتکار در جامعه کار و تولید را ضریب ‌دهیم و به نقش کارگر خلاق، مبتکر و مبدع در پیشرفت و رشد تولید کشور توجه شود.

تصویب کلیات لایحه جلوگیری از سوء رفتار با زنان

رویکرد آموزش و پرورش به موضوع حجاب

گروه اجتماعی ایکنا در هفته گذشته گفت‌وگویی با اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را در رابطه با مسائل و چالش‌های مهم پرورشی دانش‌‌آموزان منتشر کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «در بحث رسانه شاید تلقی بسیاری از افراد جامعه این باشد که رسانه صرفاً با فضای مجازی تطبیق دارد و سواد رسانه‌ای به معنای سواد استفاده از فضای مجازی است. رسانه به مفهوم کتاب، فیلم، انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای، مجلات، خبرگزاری‌ها، صداوسیمای ملی و محافل کوچک مانند هیئت‌هاست. سواد استفاده از این رسانه‌ها دو بخش است که بخش اول به نحوه مواجهه با این رسانه‌ها مربوط می‌شود و عمده آن چون در فضای مجازی شکل گرفته و با توجه به گستردگی و تنوعی که در فضای مجازی وجود دارد، توجه همه را به خود جلب کرده و معنای سواد رسانه‌ای را به این سمت برده است که ما چگونه با آنها مواجه شویم.

مسئله مهم‌تر در سواد رسانه‌ای نحوه توجه و تحلیل محتوایی رسانه است که در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. اگر آموزش و پرورش بخواهد کاری را انجام دهد که در ادامه اشاره خواهم کرد که چه برنامه‌هایی انجام شده است، باید به دو مورد توجه کند؛ اول میزان استفاده از رسانه‌ها و نحوه مواجهه با برنامه‌های آن و دوم ارتقای تفکر انتقادی در مواجه شدن با هر محتوایی که از هر طریقی ایجاد می‌شود. انسان زمانی سعادتمند می‌شود که افکار خود را، که همراه با خیال و وهم است، تحلیل کند و به نتیجه درست اخلاقی دست یابد».

برای مطالعه کامل این گفت‌و‌گو اینجا کلیک کنید!

تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل(ره)

آیین تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور روز سه‌شنبه، ۵ اردیبهشت‌ در اولین روز از هفته کارگر با عنوان «کارگر، تجدید میثاق با امام، رهبری و شهدا» با حضور سیدصولت مرتضوی، وزیر کار، جامعه کارگری، کارفرمایی، خانواده‌های معظم شهدا، مدیران و کارکنان این وزارتخانه در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این مراسم با نثار تاج گل، قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ معمار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های والای امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدای سرافراز تجدید میثاق کردند.

جشن «معصومه(س) بهترین دختر دنیا» ملی و جهانی می‌شود

نشست هم‌اندیشی بزرگداشت دهه کرامت و گرامیداشت روز دختر با حضور حجت‌الاسلام کمال خداداده، رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت، حجت‌الاسلام محمدمهدی عرب‌انصاری، معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان نهادهای فرهنگی به صورت حضوری و ویدئوکنفرانس در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام عرب‌انصاری، معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دهه کرامت را یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت دینی در کشور برشمرد که طراوت فرهنگی و معنوی در کشور ایجاد می‌کند و گفت: امسال براساس رهنمود رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مقرر شد، حجت‌الاسلام خداداده مسئولیت این ستاد را برعهده گیرند.

در این نشست با تأکید بر بزرگداشت مقام دختران و عمومیت پیدا کردن روز دختر در فرهنگ کشور، اعلام شد: جشن‌های روز دختر امسال با شعار «معصومه(س) بهترین دختر دنیا» برگزار می‌شود.

ممنوعیت ورود افراد بی‌حجاب به موزه‌ها صحت دارد

مرتضی ادیب‌زاده، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی ضمن تأیید خبر ممانعت ورود بانوان بی‌حجاب به موزه‌ها گفت: بخشنامه‌ای از سوی وزارت کشور در این رابطه صادر شده است که لاز‌م‌الاجراست و ما هم این بخشنامه را عیناً به کل پایگاه‌های موزه ارسال کردیم.

وی اضافه کرد: بخشنامه صراحتاً برای ما مشخص کرده که ورود چه افرادی مجاز و چه افرادی غیرمجاز است و ما باید طبق دستور عمل کنیم. نهاد تصمیم‌گیرنده در این رابطه وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی نیست بلکه بخشنامه وزارت کشور برای همه مراکز، سازمان‌ها و ارگان‌ها ابلاغ شده است و این بخشنامه موزه‌ها را به صورت مشخص دربرمی‌گیرد.

تصویب کلیات لایحه جلوگیری از سوء رفتار با زنان

مادران دانشجوی باردار هدیه می‌گیرند

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در راستای جوانی جمعیت و فرزندآوری به مادران دانشجوی باردار یا بچه دار متولد سال ۱۴۰۱ به بعد هدیه می‌دهد. این هدایا برای مادران دانشجو باردار یا دارای بچه کوچک متولد سال ۱۴۰۱، محدودیت سنی ندارد.

این هدایا شامل؛ کارت هدیه یک میلیون تومانی به مادر، تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی، سپرده دو میلیون تومانی برای کودک (اهدای دفترچه حساب به نام فرزند متولد ۱۴۰۱ با سود ۱۸ درصد و قابل برداشت در ۱۸ سالگی و با امکان افزایش موجودی از طرف والدین) است. همچنین بسته لبخند مادری حاوی ۴۰ قلم لوازم مورد نیاز نوزادان تا دو سالگی به زوج دانشجوی دارای فرزند متولد ۱۴۰۱ که به لحاظ مالی و مادی بضاعت کمی دارند، تعلق می‌گیرد.

مادران دانشجوی باردار یا دارای فرزند متولد شده از سال ۱۴۰۱ برای دریافت این هدایا باید در سامانه الکترونیکی https://ezdevaj.nahad.ir/ قسمت دردانه ثبت نام کنند.

برگزاری مراسم بزرگداشت عماد افروغ

مراسم بزرگداشت عماد افروغ، روز ۶ اردیبهشت‌ماه با حضور وزرای اسبق و کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون غلامعلی حداد عادل، علی مطهری، سعید ابوطالب، مجید امامی، رئیس شورای فرهنگ عمومی و خانواده زنده‌یاد افروغ در تالار وحدت برگزار شد.

محمدحسین صفارهرندی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عماد افروغ و اندیشه‌های وی گفت: سابقه آشنایی ما به دهه ۶۰ برمی‌گردد، زمانی که لباس سپاه به تن داشتیم. در آن زمان مرکزی بود که سپاهیان را برای عدم حضور در دسته‌ها و گروه‌های مختلف بررسی می‌کرد و عماد افروغ به دلیل شخصیت استواری که داشت، مسئول این بخش در شیراز بود.

وی افزود: مرحوم افروغ، همیشه عالمانه با موضوعات روبه‌رو می‌شد و در عین حال مبارز همیشگی بود و همین امر سبب شده بود در انگلستان محبوس شود. حتی اعتصاب غذای دو هفته‌ای هم، صلابت او را کم نکرد و در مقام یک اصولگرا، اصلاح‌طلب بود. تکیه بر اصول، مسئله‌ای است که برخی از آن غفلت کرده‌اند.

تصویب کلیات لایحه جلوگیری از سوء رفتار با زنان

تصویب کلیات لایحه جلوگیری از سوء رفتار با زنان

نشست اهالی رسانه و خبرنگاران سراسر کشور با موضوع «تبیین منزلت اجتماعی زنان در جامعه» با سخنرانی انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بستر فضای مجازی روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت ماه برگزار شد.

در این نشست، خزعلی ابتدا به اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ما در کشور قانون‌های خوبی در حوزه زنان داریم اما یکی از مسائل بسیار مهم که مورد غفلت هم قرار گرفته، اجرایی نشدن این قانون‌هاست؛ ما تلاش کردیم مسئولان و نهادها را برای اجرای این قانون‌ها به میدان عمل بیاوریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به تصویب کلیات لایحه جلوگیری از سوء رفتار با زنان، بخش‌هایی از این قانون را تشریح کرد و گفت: در این قانون ازدواج اجباری، بیرون کردن زنان توسط مردان از خانه و ... جرم‌انگاری شده که البته این جرم‌ها جدید نیستند و در قوانین اسلامی نیز وجود دارند.

انتهای پیام
captcha