تلویزیون اینترنتی «ایران جوان» آغاز به کار کرد
کد خبر: 4140779
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

تلویزیون اینترنتی «ایران جوان» آغاز به کار کرد

شبکه تلویزیونی ایران جوان با محوریت فرهنگ‌سازی در راستای رشد جمعیت و مطالبه‌گری برای اجرای قانون افزایش جمعیت راه‌اندازی شد.

تلویزیون اینترنتی «ایران جوان» آغاز به کار کردبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین افتتاحیه رسمی شبکه تلویزیونی ایران جوان و ارائه کارنامه و برنامه‌های بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه جوانی جمعیت امروز، ۲۴ اردیبهشت‌ماه در محل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم، اشراقی، مدیر شبکه ایران جوان در سخنانی بیان کرد: در موارد مختلف سند بالادستی قانون جمعیت و خانواده که به تمامی بخش‌های بحث فرزندآوری پرداخته، به صراحت در مورد فرهنگ‌سازی در حوزه جمعیت اشاره شده و در این سند آمده که جدای از تسهیلات اقتصادی، در حوزه فرهنگ‌سازی نیز باید نهادهایی مانند رسانه ملی و ... ورود کنند.

وی افزود: پس از دریافت مجوز رسمی شبکه ایران جوان طی چند ماه اخیر، پخش شبکه به صورت آزمایشی آغاز شده و امروز مراسم افتتاح رسمی این شبکه که به صورت خطی و غیر خطی به سمع و نظر بینندگان می‌رسد، برگزار می‌شود. این شبکه به جز اینکه در بستر فام به صورت خطی و یا با جدول پخش به ارائه برنامه می‌پردازد، محصولات آن نیز در شبکه‌های اصلی رسانه ملی پخش می‌شود.

اشراقی بیان کرد: هدف این شبکه آن است که ضمن فرهنگ‌سازی برای امر فرزندآوری این نکته را یادآور شود که مشکلات اقتصادی مانع سنگین و سختی برای مسئله افزایش جمعیت و فرزندآوری نیست و باید با رفع موانع در این حوزه، به سوی افزایش جمعیت در کشور حرکت کنیم.

در ادامه این مراسم، حمیدرضا علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در سخنانی اظهار کرد: همت ویژه‌ای در رسانه ملی برای حمایت از فرهنگ‌سازی و رفع گره‌های ذهنی موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت کشور صورت گرفت و با شکل‌گیری مرکز نوآوری جمعیت و خانواده بنیاد، بخشی برای تولید محتوا فراهم شده و تفاهم خوبی در این زمینه انجام شده که به ایجاد محتوای شبکه ایران جوان خواهد پرداخت.

وی افزود: بنیاد ۱۵ خرداد در گام دوم فعالیت‌ها، سه موضوع جمعیت، سلامت و عمران اجتماعی‌ را در دستور کار قرار داده که موضوع جمعیت و جوانی جمعیت از مهمترین این موارد است که مورد تأکید مقام معظم رهبری و مسئولان کشور است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

توزیع بسته‌های لبخند مادری

علیان‌زادگان ادامه داد: در این زمینه ۲۰ طرح در بنیاد تهیه و اجرایی شده است. در حوزه مباحث معیشتی برنامه‌های خوبی اجرا شد و فضای اطلاع‌رسانی برای خیران و شرکای اجتماعی ایجاد شد تا به میدان آمده و در سطوح مختلف به امور خیر بپردازند. برخی نهادهای اجتماعی از جمله بنیاد کرامت رضوی نیز اعلام آمادگی کردند تا به این مسئله ورود کنند. در این زمینه بسته‌های لبخند مادری تهیه و در میان خانواده‌های نیازمند توزیع شد. طرح ایران جوان نیز که طی سال گذشته در میان زوج‌های دانشجو اجرا شد، امسال نیز با قوت تمام اجرایی خواهد شد و زمینه دریافت تسهیلات برای زوج‌های جوان فراهم می‌شود. 

علیان‌زادگان بیان کرد: در بحث جوانی جمعیت با تولید محتوای مناسب می‌توانیم زمینه فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت در کشور را فراهم کنیم. با ایجاد شبکه ایران جوان این بستر فراهم می‌شود و در کنار آن نیز پروژه‌های مطالعاتی برای حوزه جمعیت انجام می‌شود. همچنین، اطلس ملی جمعیت را نیز تا پایان سال تهیه خواهیم کرد‌ و با ستاد ملی جمعیت در بحث اعطای جایزه ملی جمعیت نیز همکاری داریم. رویداد سینما جمعیت نیز امسال عملیاتی می‌شود. در حوزه کمک‌هزینه‌های درمان ناباروری ورود خوبی داشته و به نفرات معرفی شده از ادارات کل استانی کمک‌هزینه درمان از طریق بانک‌های مختلف اعطا می‌شود‌.

وی بیان کرد: در حوزه تأمین مخارج و‌ مایحتاج خانواده‌هایی که دارای فرزند می‌شوند نیز ورود کرده و طی قراردادی که انجام شد، پوشک‌های تهیه شده به این خانواده‌ها اعطا می‌شود‌. جشنواره‌های مختلفی نیز از جمله شعر و فیلم کوتاه و ... در رابطه با حوزه جمعیت برگزار می‌شود. راه‌اندازی مراکز مثبت ۵ نیز از دیگر برنامه‌های بنیاد است که به کمک خانواده‌های ایرانی برای افزایش جمعیت می‌پردازد. 

در ادامه، قائمی‌نسب، قائم‌مقام سازمان ساترا نیز در سخنانی بیان کرد: در مبانی دینی در مورد فرزندآوری مطالب زیادی وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم به تحقق سیاست‌های نظام در این حوزه کمک کنیم. رویکرد رسانه ملی طی سال‌های اخیر به سمت خانواده‌محوری و افزایش جمعیت سوق داده شده است.

حمایت از طرح‌های افزایش جمعیت

وی تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا ساترا به صدور مجوز و نظارت بر تولیدات فضای مجازی می‌پردازد. در این مورد و در رابطه با مسئله افزایش جمعیت طی سال‌های اخیر طرح‌هایی که ممکن بود به مسئله جمعیت در کشور آسیب بزند، اصلاح شده و یا کنار گذاشته شد. ساترا تمامی طرح‌هایی را که به موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت می‌پردازد حمایت کرده و مجوز به آن‌ها می‌دهد. لذا هر طرحی که در اجرای این سیاست یاری‌رسان باشد، مورد حمایت مادی و معنوی ساترا قرار می‌گیرد.

در ادامه، بانکی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی بیان کرد: مشهور است که انسان تا زمانی که نعمتی را دارد، قدر آن را نمی‌داند و یکی از این نعمت‌ها که خداوند متعال سال‌هاست که به جامعه ما ارزانی کرده، جوانی جمعیت است. اگر از این‌ نعمت به خوبی استفاده کنیم، طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این نعمت طی چند سال آینده از ما گرفته خواهد شد.

جمعیت؛ ابر بحران تاریخ

وی افزود: بحران پیری جمعیت چنانچه در کشور ما ایجاد شود بزرگترین ابر بحران تاریخ ایران خواهد بود. زمانی که جامعه پیر شود، تا ۱۵۰ سال نمی‌تواند از این سیاه چاله بیرون آید و دچار بحران فراوانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... شود. بحران پیری جمعیت مربوط به دولت‌ها و مذاهب مختلف نیست بلکه بحران سرزمینی است و همگان باید برای جلوگیری از آن اقدام کنند. برای جلوگیری از این بحران پنج سال وقت داریم و باید طی این‌ مدت اقدامات عاجلی داشته باشیم. 

وی اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ حکم در قالب ۷۳ ماده در سند افزایش جمعیت و فرزندآوری آورده شده است که باید به خوبی در حوزه‌های مختلف اجرا شود تا بتوانیم با بحران پیری جمعیت مقابله کنیم. فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم از مزایای این قانون از موضوعات مهمی است که باید انجام شود و شبکه ایران جوان نیز می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. در این قانون ۴۰ حق برای مادران صاحب فرزند در نظر گرفته شده که باید به خوبی برای ایشان اطلاع‌رسانی شود.

وی تصریح کرد: رسانه ملی و رسانه‌های مختلف قوی‌تر از نهادهای مختلف می‌توانند مجریان را به اجرای قانون وادار کنند. بخش زیادی از اجرای مواد مختلف این قانون به دلیل فعالیت رسانه ملی بوده است. شبکه ایران جوان باید مطالبه‌گری برای اجرای قانون افزایش جمعیت را در دستور کار داشته باشد.

کشته‌های سقط جنین

بانکی‌پور گفت: بنیاد ۱۵ خرداد باید حمایت از گروه‌های مردمی فعال در عرصه‌های مختلف را در دستور کار قرار دهد. مسئله بعدی بحث حرمت سقط جنین است که به بحرانی در کشور و حتی جهان تبدیل شده است. بیش از ۱۰ برابر کشته‌های کرونا، کشته‌های سقط جنین هستند که رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی و شبکه ایران جوان باید بر روی قبح و حرمت سقط جنین کار کنند. حمایت از حقوق جنین باید محور رسانه‌ها باشد.

وی‌ با بیان اینکه رسانه‌ها باید طلایه‌داران حمایت از حقوق جنین باشند، اظهار کرد: اگر بتوانیم میزان سقط جنین در کشور را ۵۰ درصد کاهش دهیم، بحران جمعیت را از بین خواهیم برد. محور دیگر، نشان دادن زندگی‌های واقعی با تعداد بیشتر فرزندان است. امروز نگرانی زیادی از اداره کردن خانواده با فرزندان زیاد وجود دارد که باید با فرهنگ‌سازی به خانواده‌ها نشان دهیم که چنین مسئله‌ای حقیقت ندارد و می‌توانند با تعداد فرزندان بالا نیز زندگی خود را به خوبی اداره کنند. شبکه ایران جوان می‌تواند در این زمینه به تولید محتوا بپردازد.

بانکی‌پور تصریح کرد: مهمترین مسئله این است که باید ایران ۱۴۲۵ ایرانی جوان باشد و چنانچه جمعیت ایران به سمت پیری حرکت کند، مشکلات فراوانی در جامعه ایجاد شود. لذا بحران پیری جمعیت خطرناک است و باید در رابطه با آن تصمیمات تأثیرگذار اخذ شود. شبکه ایران جوان می‌تواند با تولیدات و محتوای خود در این زمینه تأثیرگذار بوده و به فرهنگ‌سازی میان جامعه بپردازد. در حال حاضر روزانه بین هزار تا دو هزار سقط در کشور انجام می‌شود که زنگ خطری برای بحران پیری جمعیت است.

انتهای پیام
captcha