نمایشگاه کتاب 200 میلیاردی شد/ رسیدگی به 17 پرونده تخلف
کد خبر: 4141543
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
سخنگو و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب اعلام کرد:

نمایشگاه کتاب 200 میلیاردی شد/ رسیدگی به 17 پرونده تخلف

علی رمضانی با اشاره به اینکه تا پایان روز هفتم نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران، شاهد فروش 200 میلیارد تومانی بوده‌ایم، از رسیدگی به 17 پرونده تخلف خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عصر چهارشنبه، 27 اردیبهشت هم‌زمان با روز ارتباطات و روابط عمومی در نشست روزانه خود با اصحاب رسانه که در کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی این دوره نمایشگاه به‌همراه آزاده نظر بلند، مدیر کمیته پاسخ‌گویی و اطلاع‌رسانی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: امروز یکی از روزهایی است که می‌توان ثمره توجه و تلاش ناشران به حوزه اطلاع‌رسانی را در جلب و جذب مخاطب رصد کرد.

وی ادامه داد: ناشران هر مقدار به این موضوع با جدیت و اهمیت بیشتری نگاه کنند، می‌توانند در خوشه‌چینی کاشت‌های حوزه نشر خود دست بالایی داشته و رونق هر چه بیشتری را برای اقتصاد فعالیت خود در حوزه چاپ و نشر کتاب به‌همراه داشته باشند.

تدبیر و پاسخ‌گویی

رمضانی با اشاره به فعالیت مستمر کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی که بیش‌ از 80 نفر در این کمیته به شکل مستمر مسئول پاسخگویی به پرسش‌های ناشران، کتاب‌فروشان و همچنین خریداران کتاب هستند، خاطر نشان کرد: امسال بخش ویژه‌ای به‌نام مشاوره نیز در نظر گرفته شده تا در حوزه اطلاع‌رسانی و هدایت مخاطبان به سمت کتاب‌های هدف بتوانیم موفق‌تر عمل کنیم.

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه وظیفه کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی در دو بخش عمومی و اختصاصی رده‌بندی می‌شود، یادآور شد: در بخش عمومی شاهد حضور ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی و سکوهای دیجیتال برای مخاطبانی هستیم که در بخش ناشران عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان، بین‌الملل و ناشران خارجی حضور دارند و در بخش دیگر، نیروهای این کمیته، پاسخگوی تماس‌ها و ارتباطات تلفنی عموم بدنه ناشران، کتاب‌فروشان و افرادی که خواهان حضور و یا خرید کتاب در بخش فیزیکی یا مجازی نمایشگاه هستند را بر عهده دارند.

وی با اشاره به افرادی که توان و مهارت استفاده از فضای مجازی یا به‌دلیل عدم دسترسی به تلفن هوشمند، امکان خرید مجازی را ندارند، یادآور شد: برای این اتفاق نیز تدابیری اندیشیده شده است. پیش‌ از این شماره تلفن 91009898 در اختیار عموم مردم قرار گرفته تا کسانی که نمی‌توانند از طریق فضای مجازی و یا حضور در نمایشگاه، کتاب مورد علاقه خود را تهیه کنند با این شماره تلفن و هدایت مشاوران و همکارانمان بتوانند هم از تخفیف‌های نمایشگاه بهره ببرند و هم کتاب‌های مدنظر خود را تهیه کنند.

ارسال فوری / نمایشگاه کتاب 200 میلیاردی شد / رسیدگی به 17 پرونده تخلف

پر استقبال ترین روز نمایشگاه در تمامی ادوار

رمضانی با اشاره به تعطیلی روز گذشته (سه‌شنبه،26 اردیبهشت) به مناسبت شهادت رئیس مکتب شیعه حضرت امام جعفر صادق(ع) و ازدحام جمعیت در مصلای حضرت امام‌خمینی(ره) به‌عنوان میزبان گام سی‌وچهارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: شاید پر استقبال‌ترین روز نمایشگاه را طی ادوار 34 ساله این رخداد طی روز گذشته سپری کردیم.

وی ادامه داد: استقبال وصف‌ناپذیر مردم به‌حدی بود که حتی ما در بخش ناشران کودک و نوجوان مجبور شدیم تا برای جلوگیری از ازدحام بیش‌ از حد درهای این بخش را برای مدتی ببندیم و بعد از خارج شدن تعدادی از مخاطبان، بار دیگر درها باز شدند تا افرادی که تمایل داشتند، فرصت حضور در بخش ناشران کودک و نوجوان را پیدا کنند و به خرید آثار مورد نیاز خود بپردازند.

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: همین استقبال و اقبال نشان می‌دهد که مردم به آرامش‌بخش بودن کتاب، آسایش و امنیت روانی که می‌تواند یار مهربان برای آن‌ها ایجاد کند، اعتماد کامل دارند. این خود مؤید محیط خانوادگی نمایشگاه کتاب است و نشان می‌دهد ملت شریف ایران، کتاب را مایه اصلی سپری کردن اوقات فراغت سالم خود می‌دانند.

رسیدگی به 17 پرونده تخلف تا پایان روز هفتم

رمضانی با اشاره به اینکه تا پایان روز هفتم نمایشگاه (26 اردیبهشت)، 17 پرونده از تخلفات ناشران به کمیته تخلفات ارجاع ارائه‌شده که هفت پرونده به صدور رأی نهایی منتج و الباقی تا تکمیل شدن مستندات در صف انتظار هستند، یادآور شد: در این‌ میان یک ناشر به تعطیلی یک‌ روزه غرفه، یک ناشر به توبیخ شفاهی و شش ناشر به بسته شدن پنل فروش مجازی کتاب‌هایشان به مدت 24 ساعت محکوم شده‌اند.

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب درباره مهم‌ترین تخلفات ناشران و کتاب‌فروشان در این دوره نمایشگاه، گفت: عرضه و فروش آثار مغایر با ضوابط چاپ و نشر و عدم رعایت شئونات و پوشش اسلامی از جمله مهم‌ترین تخلفاتی بود که از سوی اعضای کمیته تخلفات مورد پیگیری و در نهایت به صدور برخی از آرا منتج شد.

فروش 200 میلیاردی نمایشگاه کتاب

رمضانی همچنین با اشاره به اینکه تا پایان روز هفتم (سه‌شنبه، 26 اردیبهشت) در بخش حضوری شاهد فروش 130 میلیارد تومان و در بخش مجازی، 68 میلیارد تومان و در نگاه تجمیعی 198میلیارد تومان بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: با قرار گرفتن در آستانه 200 میلیاردی شدن نمایشگاه می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که از میان 68 میلیارد تومان فروش در بخش مجازی، 53 میلیارد و 500 میلیون تومان به بخش ناشران و 14 میلیارد و 500 میلیون تومان به کتاب‌فروشان اختصاص داشت.

وی همچنین با اشاره به این نکته که تا پایان روز هفتم تعداد نسخه‌های فروخته شده در بخش مجازی بالغ بر 600 هزار نسخه است که عددی قابل تأمل است، افزود: این عدد نشان‌ می‌دهد نه‌تنها به‌سبب افزایش قیمت کتاب، تقاضا کم نشده بلکه شاهد میل بیشتر خریداران و عاشقان یار مهربان در تهیه آثار مکتوب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم.

سخنگوی نمایشگاه کتاب اظهار کرد: با توجه به تذکرهای داده‌شده به ناشران و کتاب‌فروشان مبنی‌ بر عدم انباشت بسته‌های پستی، پنل کاربری برخی از آن‌ها از سوی ستاد اجرایی نمایشگاه تا اطلاع ثانوی مسدود و به‌محض اعلام سیستم مبنی‌بر ارجاع کتاب‌ها به پست ازسوی آن ناشران و کتاب‌فروشان بار دیگر پنل فروش مجازی برایشان باز خواهد شد.

تحقق عینی دیپلماسی فرهنگی

رمضانی، فصلی دیگر از رخدادها و رویدادهای فرهنگی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به عملیاتی و اجرایی شدن استمرار حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های کتاب معتبر و بین‌المللی جهانی دانست و گفت: ثمره آن اتفاق‌ها و همچنین رایزنی‌ها برای توسعه فضای نشر ایران در خارج از کشور را در نمایشگاه سی‌وچهارم، عینی‌تر و ملموس‌تر از هر زمانی می‌توانیم مشاهده کنیم.

وی تصریح کرد: گام برداشتن به سمت تحقق دیپلماسی فرهنگی فراتر از نگاه شعاری، تحقق عینی و عملیاتی شدن مسئله ردوبدل شدن رایت میان ناشران کشورمان با نمایندگان دیگر نشرهای بین‌الملل بخش مهمی از ثمره حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در سراسر جهان است که تحقق آن را به‌ویژه با حضور ناشران بین‌المللی از کشور ترکیه، هند و قطر در نمایشگاه سی‌وچهارم شاهد بودیم.

ارسال فوری / نمایشگاه کتاب 200 میلیاردی شد / رسیدگی به 17 پرونده تخلف

دعوت همگانی به  جشن بزرگ روز دختر

رمضانی در ادامه نشست با اشاره به اینکه مطابق تعطیلات پایان هفته گذشته در پنجشنبه و جمعه، 28 و 29 اردیبهشت‌ ساعت کاری نمایشگاه با یک ساعت افزایش تا ساعت 21 ادامه خواهد داشت و میزبان مخاطبان و دوستداران یار مهربان خواهیم بود، خاطرنشان کرد: تجربه روز گذشته (سه‌شنبه 26 اردیبهشت)، ترافیک انبوه، مسدود شدن راه‌های ارتباطی به مصلای حضرت امام‌ خمینی(ره) و تکمیل شدن گنجایش پارکینگ نمایشگاه می‌تواند دلیل محکم دیگری برای استفاده عموم شهروندان از وسایل نقلیه عمومی برای حضور در این رویداد فرهنگی باشد.

وی یادآور شد: همچنین تنظیم ساعات مختلف نیز دیگر راهکاری است تا مردم بتوانند در آرامش و رفاه بیشتری شیرین‌ترین خاطره‌ها را از لحظات حضور خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پشت سر بگذارند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین به ویژه برنامه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران در آستانه میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و «روز دختر»، اشاره کرد و افزود: روز جمعه، 29 اردیبهشت‌ جشن بزرگی در محوطه بیرونی شبستان و حیاط مصلای حضرت امام‌ خمینی(ره) با نام جشن روز دختر درنظرگرفته‌شده که از همین‌جا تمامی علاقه‌مندان، دوستداران یار مهربان و همچنین عموم مردم را برای شرکت در این جشن دعوت می‌کنیم.

پاسخگویی به بیش از 56 هزار تماس تلفنی

در بخش دیگری از این نشست آزاده نظربلند، مدیر کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه روزانه حداقل هفت هزار تماس توسط بیش‌ از 80 نفر نیروی متخصص در کمیته پاسخ‌گویی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تمامی بخش‌ها مطالبات افراد را پاسخ‌گو هستند، یادآور شد: تا پایان 26 اردیبهشت‌ماه و طی هفت روز نخست نمایشگاه، 56 هزار و 537 تماس برابر با هزار و 367 ساعت پاسخگویی توسط همکارانمان در این بخش به‌ثبت‌ رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین هفت هزار و 48 تماس ورودی از سوی ناشران، خریداران و کتاب‌فروشان برابر با 227 ساعت بخش دیگری از فعالیت همکارانمان در کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی در هفت روز ابتدایی نمایشگاه است.

مدیر کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به 977 تماس که در ساعات پایانی شب و بعد از ساعت کاری توسط مردم صورت‌ گرفته اشاره کرد و افزود: هر روز یکی از اولین اولویت فعالیت همکارانمان در نخستین دقایق حضور در کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی، برقراری ارتباط با افرادی است که بعد از ساعت کاری به این کمیته زنگ زده‌اند تا در اسرع وقت پاسخگوی پرسش‌های آن‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه پیگیری مطالبات خریداران، نحوه ارائه و استفاده از یارانه دانشجویان، اعضای هیئت علمی دانشگاه و همچنین حوزویان، ارسال مرسولات پستی از کتاب‌های خریده شده از جمله مهم‌ترین و پرتکرارترین مواردی است که از سوی افراد از طریق تماس تلفنی با کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه در میان گذاشته می‌شود.

نظربلند همچنین با اشاره به اینکه فصل نخست فعالیت این کمیته از پنجم اسفند ماه و هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام ناشران آغاز شده و با نزدیک شدن به ایام برگزاری نمایشگاه نیز به تعداد افراد در این کمیته و هم بر میزان تماس‌های صورت‌گرفته افزوده شد، خاطرنشان کرد: نحوه استفاده از پنل‌های کاربری توسط خریداران، کتاب‌فروشان و ناشران، مسئله دریافت یارانه، ارائه اطلاعات و بارگذاری کتاب‌ها توسط ناشران و کتاب‌فروشان و فرآیند ارسال پستی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که از سوی جامعه آماری افراد مرتبط با کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی با این بخش در میان گذاشته شده و توسط همکاران متخصص ما به آن‌ها پاسخ داده شده‌ است.

انتهای پیام
captcha