انقلاب اسلامی عدالت را از منظر دین‌خواهی فریاد زد
کد خبر: 4145416
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
سیدحسن خمینی:

انقلاب اسلامی عدالت را از منظر دین‌خواهی فریاد زد

تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) در سمینار «گفت‌وگو‌های بین‌المللی گفتمان توحیدی - اخلاقی امام خمینی(ره) در دنیای معاصر؛ دستاورد‌ها و آینده فرارو» گفت: پیام انقلاب اسلامی در دوران دوقطبی بازگشت معنویت به عرصه حیات اجتماعی است و انقلاب اسلامی عدالت را از منظر دین‌خواهی فریاد می‌زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سمینار «گفت‌وگو‌های بین‌المللی گفتمان توحیدی - اخلاقی امام خمینی(ره) در دنیای معاصر؛ دستاورد‌ها و آینده فرارو»، عصر امروز، جمعه 12 خرداد، به همت پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) و با حضور جمعی از مهمانان مراسم سالگرد ارتحال در هتل کوثر تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، یادگار امام خمینی(ره) و تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در این سمینار با تقدیر از برگزارکنندگان و عرض خیرمقدم به مهمانان داخلی و خارجی حاضر گفت: انقلاب اسلامی که در جامعه ما به وقوع پیوست یک پیامی برای فراتر از مرزهای ایران داشت و این پیام اتفاقاً بسیار هم شنیده شد و اگر کسی رصد کند می‌توان گفت که سال 1357 آغاز دوره‌ای است که این پیام در دنیا طنین‌انداز شد.

وی افزود: این پیام بازگشت دین به عرصه جامعه بود. قبل از انقلاب اسلامی اگر قرار بود کسی مبارزه کند باید دارای تفکرات مارکسیستی می‌بود و یا اینکه باید تن به نظم نظام سرمایه‌داری می‌داد و حرکت به سمت عدالت لاجرم از مسیر سوسیالیسم، مارکسیسم و سرمایه‌داری تفسیر می‌شد و حتی مبارزان آفریقای جنوبی علیه آپارتاید باید اندیشه‌های چپ را فرا می‌گرفتند. به طور کلی تمام انقلاب‌ها و حرکت‌ها در آمریکای لاتین، انقلاب‌های مارکسیستی بود. از سوی دیگر یک سری از جریانات هم بودند که به واسطه نیروی نظامی غرب سرکوب شدند.

یادگار امام خمینی(ره) یادآور شد: در شرق اندیشه‌های الحادی ترویج می‌یابد و در غرب هم به اسم خدا سرمایه‌داری را تبلیغ کردند. این به نوعی دوقطبی در جهان قبل از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و می‌گفتند یا شما عدالت‌خواهی(کمونیسم) یا آزادی‌خواه (لیبرالیسم). انقلاب اسلامی پیام بزرگی را به جهان مخابره کرد و آن بازگشت معنویت به عرصه حیات اجتماعی است و عدالت را از منظر دین‌خواهی فریاد می‌زد.

پیام انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تأکید کرد: برای اولین بار یک انقلاب دینی در دنیا شکل گرفت؛ این انقلاب علیه حکومت وابسته به غرب است نه از خاستگاه شرق بلکه از خاستگاه دین. این نکته خیلی مهم است که ما با چه پیوستی می‌خواهیم دنیای خودمان را بسازیم؟ اگر قرار باشد دنیای خودمان را به بهترین نحو بسازیم اما فردای دنیایمان از دست رود آیا این مطلوب است؟ بنیانگذاران ادیان و مذاهب معتقدند زمانه‌ای که در آن هستیم دوران گذار ما و دنیا محل عبور است.

وی با بیان اینکه از این سخن بنیانگذاران ادیان و مذاهب تفسیرهای اشتباه صورت گرفته است، گفت: برخی می‌گویند چون دنیا محل گذر است، هرچه شد، شد! اتفاقاً باید در این دنیا خوب بود تا در آن دنیا هم خوب باشیم. همین‌جا باید درست زندگی کنیم تا فردای قیمت هم درست باشیم.

یادگار امام خمینی(ره) تأکید کرد: انقلاب اسلامی پایه‌گذار تفکر و گفتمانی است که همه دین‌داران را به عرصه فعالیت‌های اجتماعی کشاند، طوری که مبارزه در فلسطین را از مبارزه پان‌عربی و کمونیستی به مبارزه دینی تبدیل کرد و جریان رهایی‌بخش در آمریکای لاتین شکل می‌گیرد.

انقلاب اسلامی عدالت را از منظر دین‌خواهی فریاد زد

تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) ادامه داد: همه دین‌داران و متدینان جهان بر این باور بودند باید دنیا را برای دست یافتن به فردای بهتر به جای خوب و صحیحی تبدیل کرد. امام خمینی(ره) رهبر این مسیر و این باور بود و ایشان لحظه‌به‌لحظه با این باور زندگی کرده‌اند.

وی بیان کرد: امام راحل پیش از اینکه فقیه باشند عارف بودند و بیش از کتب مرتبط با عمل فقیهانه، در حوزه اخلاق کتاب دارند و در این کتب نکات بسیاری وجود دارد که البته در بعضی‌ها مهجور مانده است. شاگردان امام(ره) بیش از آنکه فقه را فرا بگیرند اخلاق را فرا می‌گرفتند و همواره به شاگردانشان تأکید می‌کردند در هر مرحله از زندگی باید درست فکر و زندگی کنند و به این تعبیر می‌گفتند عالم محضر خداست و نباید گناه کرد و انسان باید تصور کند دائماً در حضور خدا قرار دارد.

یادگار امام خمینی(ره) با بیان اینکه طبق گفتمان توحیدی این دنیا محل گذر به سوی جایی است که باید برویم، گفت: البته طبق این گفتمان نباید دین‌داران دنیا را رها کنند و آن را در اختیار ستمگران قرار دهند. یک موحد حقیقی کسی نیست که در مقابل ظلم ساکت بنشیند و اگر سکوت کند، فردای آخرتش را ویران خواهد کرد. امام راحل می‌گفتند در گذشته بر این باور بودند انسان هرچقدر نفهم‌تر، مقدس‌تر است و دین‌داری بیشتری دارد، درصورتی‌که انسان باید به ظلم و ستم توجه کند و مقابل آن بایستد.

حجت‌الاسلام سیدحسین خمینی ادامه داد: ساختن صحیح و درست دنیا به معنای آن است که دین را وارد حیات اجتماعی و تأثیرگذاری کرد. نمی‌شود نسبت به سرنوشت خودمان، خانواده و جامعه بی‌تفاوت بود و در نهایت هم سر راحت بر بالین آرامش بهشتی بگذاریم. باید نسبت به همه چیز مانند فقر، ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض حساب بود. باید ارزش‌های توحیدی در دنیا حاکم شود.

عبادت خدا یعنی اینکه سر بر بالین هیچ غیرخدایی نگذاریم

وی با بیان اینکه عبادت خدا یعنی اینکه سر بر بالین هیچ غیرخدایی نگذاریم، گفت: بعد از انقلاب اسلامی دین‌داران در دنیا سر بلند کردند، در صورتی که پیش از آن نظام مارکسیستی دین را افیون توده‌ها می‌دانست. دینی که افیون توده‌هاست دین نیست و آخوندی که در خدمت قدرت باشد، آخوند نیست و آخوندنماست.

یادگار امام خمینی(ره) گفت: علما تا مادامی که به دنیا وارد نشوند، رسل هستند و به دنیا وارد شدن آنها یعنی تبعیت از حاکمان جور و اگر از حاکمان جور تبعیت کنند خائن به دین هستند. دین‌داری که در مقابل ظلم نایستد و برای رفع فقر تلاش نکند، دین‌دار نیست و دروغ می‌گوید دین‌دار است.

تولیت آستان مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در پایان با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی مساجد به کانون محرومیت‌زدایی و دفاع تبدیل شدند، اظهار کرد: چون مساجد می‌خواستند به نقش اصلی خودش بازگردد.

انتهای پیام
captcha