اهداف تأکید راهبردی رهبر انقلاب بر امیدآفرینی در جامعه + صوت
کد خبر: 4146324
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۸
وهاب عزیزی مطرح کرد:

اهداف تأکید راهبردی رهبر انقلاب بر امیدآفرینی در جامعه + صوت

دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی با تأکید بر ضرورت افزایش امید در جامعه برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات سال جاری گفت: رهبر انقلاب اسلامی با دشمن‌شناسی دقیق از آنجا که می‌دانند دشمن تضعیف امید مردم را نشانه گرفته تا مردم نسبت به آینده کشور بی‌تفاوت شوند و اعتماد آنها نسبت به نظام و مسئولان سلب شود.

وهاب عزیزی، دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی

وهاب عزیزی، دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره بیانات رهبر انقلاب اسلامی پیرامون مسئله امیدآفرینی در جامعه و مطرح کردن امیدزدایی به منزله یکی از مؤلفه‌های شناخت دشمنان گفت: رهبر انقلاب اسلامی یک‌تنه براساس باورهای انقلابی، آرمان‌های حضرت امام (ره) و منویات و اعتقادات خودشان در برابر همه هجمه‌های خارجی ایستاده‌اند و سعی می‌کنند کشور را به خوبی رهبری کرده و به جامعه امید دهند زیرا امید لازمه پویایی یک جامعه است و بدون امید با یک جامعه افسرده و خموده روبرو هستیم. 

وی افزود: در واقع رهبر انقلاب در حال نشان دادن مسیر درست به مسئولان و مردم هستند اما به جرئت می‌توان گفت رهبری در این مسیر تا حد زیادی تنها هستند و مسئولان پا به پای رهبری حرکت نمی‌کنند و این آسیب امروز جامعه است و به همین دلیل بیشتر مطالبات مردم از مسئولان در قوای سه‌گانه است. 

نقش قوای سه‌گانه در امیدآفرینی

عزیزی اظهار کرد: مردم از قوه قضاییه انتظار دارند با رعایت عدالت، ترک‌فعل‌های مسئولان را پیگیری کرده و با فساد به طور جدی برخورد کند و به این طریق امید را در جامعه امید بیافریند. از دولت هم توقع می‌رود که با مهار تورم و کاهش گرانی‌ها و بهبود سطح معیشت، در جامعه امیدآفرینی کند. دولت باید بیش از این و در عمل به منویات رهبری توجه کرده و در عمل آنها را اجرا کند.

وی اضافه کرد: در این میان مجلس هم جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند با ریل‌گذاری صحیح مسیر حرکت دولت را تسهیل کند اما به نظر می‌ر‌سد مسئله انتخابات و اصلاح قانون انتخابات در سال آخر فعالیت به دغدغه اصلی نمایندگان تبدیل شده که این یک آفت بزرگ است. براین اساس باید گفت رهبر انقلاب در بین قوای سه‌گانه مظلوم واقع شده در حالی که سایر قوا باید سینه خود را جلوی رهبری سپر کنند زیرا هر یک از قوا مسئولیت ویژه‌ای دارند و باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

آفات یکدستی قوا

عزیزی در پاسخ به این سؤال که آیا هماهنگی و یکدستی قوا نباید مانع این وضعیت می‌شد، گفت:‌ یکدستی در عرصه سیاسی یک آسیب جدی است، زیرا موجب ایجاد تنبلی و سستی فکری و اندیشه‌ای می‌شود و افراد ضعیف و ناکارآمد که از نقد و نظارت می‌هراسند به دنبال ایجاد یکدستی هستند در حالی که یکدستی قوه قضاییه با قوه مجریه معنا ندارد. قوه قضاییه باید در راستای وظایف قانونی خود، اقدامات دولت را رصد کرده و جلوی تخلفات و ترک‌فعل‌ها را در دستگاه اجرایی بگیرد. همچنین وظیفه مجلس نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی است اما یکدستی باعث می‌شود بعضا نسبت به عملکرد برخی وزرای ضعیف مماشات شود که این خلاف مصالح کشور است. 

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: ‌اتفاقاً یکدستی قوا در درازمدت موجب تضعیف نظام می‌شود و به اعتقاد من به نوعی ظلم به نظام نیز محسوب می‌شود در حالی که وقتی قوا منتقد هم باشند بهتر کار می‌کنند چون می‌دانند نظارت جدی بر اقدامات آنها صورت می‌گیرد. در واقع یکدستی قوا یک راحتی کوتاه‌مدت را برای مسئولان ایجاد می‌کند اما تداوم این وضعیت خطرات و آسیب‌هایی دارد که در جاهای دیگر خود را نشان می‌دهد.     

دشمن شناسی؛ مبنای تمرکز رهبری بر خلق امید در جامعه

عزیزی درباره برگزاری انتخابات مجلس در سال جاری و نیاز به ایجاد امید در جامعه برای تحقق مشارکت حداکثری به ویژه اشاره رهبر انقلاب به فعالیت توپخانه دشمن برای کاهش حضور مردم انتخابات گفت: مقام معظم رهبری از آنجا که می‌دانند دشمن تضعیف امید مردم را نشانه گرفته تا مردم نسبت به آینده کشور بی‌تفاوت شوند و اعتماد آنها نسبت به نظام و مسئولان سلب شود، لذا بر مسئله امیدآفرینی در سخنرانی سالگرد ارتحال امام(ره) تأکید ویژه و راهبردی داشتند. البته دشمن تا حدی در این مسئله موفق بوده و از طریق جنگ ترکیبی و شناختی و بهره‌مندی از رسانه‌های قوی توانسته امیدبخشی از آحاد جامعه را تضعیف کند در حالی که رسانه‌های داخلی در این میدان گویا خواب هستند و در غفلت به سر می‌برند. 

وی ادامه داد: از این منظر جلب مشارکت بالا در این انتخابات کار بسیار سختی است زیرا مجلس به شعارها و وعده‌های خود چندان عمل نکرده و مردم مجلس را در رأس امور نمی‌بینند و بیشتر دنباله‌رو دولت تلقی می‌کنند و از سوی دیگر دولت هم هنوز نتوانسته وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد و در حوزه اجتماعی هم با نوعی رهاشدگی مواجه هستیم و مجموعه این مسائل تمایل مردم را برای حضور در انتخابات مجلس کاهش داده است.

راهکارهای تقویت امید اجتماعی

دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی با انتقاد از نمایندگان پیرامون بررسی طرح اصلاح قانون جدید انتخابات مجلس گفت: نمایندگان در این طرح گویا بیشتر به دنبال حاکمیت «اندک‌سالاری» به جای «مردم‌سالاری» برای حضور راحت‌تر خودشان در مجلس هستند که این به شکل‌گیری یک مجلس ضعیف، قهر مردم با صندوق رأی، ضربه به جمهوریت و به تبع آن اسلامیت نظام و کاهش مشروعیت منجر می‌شود. به نظر من در این برهه حساس ضروری است شورای نگهبان در مقابل این طرح مقاومت جدی کرده و آن را تأیید نکند.

کد

عزیزی در پایان درباره راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای افزایش امید و نشاط اجتماعی و بهبود سطح مشارکت در انتخابات گفت: در وهله اول دولت باید در زمینه مهار تورم تلاش جدی‌تر و مؤثرتری انجام دهد و یک گزارش عملکرد از میزان تحقق وعده‌های داده شده از جمله ساخت یک میلیون مسکن در سال ارائه کند. بعد دیگر مربوط به اقدامات شورای نگهبان است که فضا را برای حضور افراد از سلایق و گرایش‌های مختلف در انتخابات باز کند به نوعی که جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی مختلف احساس کنند که حضور آنها می‌تواند اثرگذار باشد و اگر فضای سیاسی برای این انتخابات باز نشود، منافع آن را یک گروه اندک خواهند برد و آسیب آن نیز به کلیت نظام وارد می‌شود.      

گفت‌وگو از مهدی مخبری 

انتهای پیام
captcha