مداحان به سمت کارآفرینی پیش روند
کد خبر: 4147214
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵

مداحان به سمت کارآفرینی پیش روند

رئیس کانون مداحان اراک با بیان اینکه نمی‌توان به مداحی به عنوان شغل و حرفه نگاه کرد، مداحان را به کارآفرینی و حرفه‌آموزی توصیه کرد.

محمد فراهانی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، محمد فراهانی، رئیس کانون مداحان اراک، در خصوص نحوه ورود خود به عرصه مداحی گفت: بیشتر از چهل سال است که افتخار مداحی اهل‌بیت (ع) را دارم. اجدادم سابقه مداحی داشتند و پدرم تعزیه‌خوان معروف فراهان، شاعر و هنرمند بوده است. فعالیت جدی مداحی بنده پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و باید بگویم مدیون امام، انقلاب و شهدا هستم.

وی هدف از تشکیل کانون مداحان اراک را اینگونه تشریح کرد: در جمهوری اسلامی نسبت به مداحی و ذاکری اهل‌ بیت(ع) نگاه ویژه‌ای وجود دارد و امام خمینی(ره) نسبت به کار مداحی اهمیت خاصی قائل بودند. مقام معظم رهبری نیز هر سال در دیدار با مداحان نکات مهم و دقیقی را تذکر داده و اهمیت و جایگاه مداحان را بسیار ویژه می‌دانند؛ بنابراین محور فعالیت ما در این مجموعه منویات ایشان و امام راحل است.

فراهانی با بیان اینکه کانون مداحان زیر مجموعه اداره تبلیغات اسلامی است، ادامه داد: رسالت و مأموریت اصلی کانون یاد شده جذب، آموزش، سازماندهی و تربیت مداحان تراز انقلاب اسلامی است. در این راستا نزدیک به ۷۰۰ نفر از مادحین شهرستان را در ادامه تلاش همکاران سابق کانون، در شبکه «طوبی» به صورت رسمی ثبت‌ کرده‌ایم.

مداحی رسالت است

رئیس کانون مداحان اراک، مداح را این‌گونه تعریف کرد: مداح و مداحی نباید به تعریف اصطلاحی که همان مدح و ستایش کردن کسی یا چیزی است، بسنده شود. مداحی برای اهل‌ بیت(ع)، نوعی عشق و محبت است که خداوند این توفیق را نصیب هر کسی نمی‌کند؛ وصف انسان‌های کامل همچون ائمه معصومین(ع) وظیفه مداح است و نمی‌توان به مداحی به عنوان یک شغل و حرفه نگاه کرد، بلکه این کار تکلیف و رسالت است. مداحان باید به سمت کارآفرینی و حرفه‌آموزی بروند و مداحی را فعالیت اصلی خود قرار ندهند.

وی در رابطه با فعالیت‌های کانون مداحان نیز اظهار کرد: شرایط پیش آمده در دوران کرونا نه تنها فعالیت کانون را محدود نکرد، بلکه با همکاری اداره تبلیغات اسلامی «پویش هیئت تعطیل نیست» فعال شد. پیگیری مشکلات مالی مداحان در ایام کرونا از دیگر برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته است که به دلیل محدودیت برگزاری مراسم مذهبی ایجاد شده بود. جهت رفع مشکلات مداحان با همکاری سازمان بسیج مداحان، توجه مسئولان اداره کل تبلیغات استان، برگزاری جلسات متعدد با مسئولان، بازدیدهای مستمر از خانواده‌های مداحان، پیرغلامان حسینی و فعالان این عرصه اقدامات خوبی انجام شد.

فراهانی در تکمیل سخنان خود گفت: از جمله دیگر فعالیت‌های کانون مداحان می‌توان به پیگیری درمان و مداوای مداحان بیمار، انجام چندین همایش و پویش از جمله شب‌های فاطمی، شب‌های علوی و شب‌های مهدوی، راهپیمایی‌ها و دسته‌های عزاداری از جمله ۲۸ صفر، شهادت امام صادق(ع) و شهادت امیرالمؤمنین(ع)، همچنین حضور در جلسات سازمان تبلیغات و جلسات کانون استان و ارتباط تنگاتنگ با صدا‌وسیما اشاره کرد.

فراهانی در رابطه با مشکلات و مسائل کانون مداحان اراک نیز اینگونه گفت: یکی از مشکلات کانون مداحان در کل کشور فاصله مداحان است. مداحان باید ارتباطشان را با یکدیگر و با مردم بیشتر کنند. برخی اقدامات از جمله «مکتب ذاکران فاطمی» برای جمع شدن و ارتباط میان مداحان انجام شده، اما کافی نیست. باید بستری فراهم شود تا میان مداحان جوان و پیشکسوت ارتباط بیشتری برقرار شود.

کشف استعدادهای مداحی

وی گزینش کشف استعداد بین نوجوانان را از دیگر دغدغه‌ها برشمرد و اضافه کرد: اختلاف در امکانات یکی دیگر از مشکلات است. توجه به مداحان شهرستانی در کنار توجه به مداحان مشهور توصیه می‌شود. از طرف دیگر دیده نشدن مداحان فعال در شهرستان‌ها و عدم تمکن مالی و تامین بودجه از دیگر مشکلاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد. البته نباید از تلاش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی و همکاری این نهاد با کانون چشم‌پوشی کرد؛ چراکه تلاش دارند اهداف کانون محقق و زمینه تربیت مداح تراز انقلاب اسلامی فراهم شود.

فراهانی در مورد برگزاری کلاس‌های آموزشی نیز گفت: دوران کرونا ما را محدود کرده بود اما قبل از آن با برگزاری کلاس‌های بصیرتی، عقیدتی و آموزش فنون مداحی از ظرفیت اساتید برجسته استفاده شد. در بحث آشنایی با مقاتل، جلساتی برگزار شد و سعی کردیم مداحان را به جلسات پرشور و مفید شهرستان هدایت کنیم. تعامل با ارگان‌های آموزشی از جمله حوزه‌های علمیه در زمینه برگزاری دوره آموزشی نیز از جمله فعالیت های کانون بوده است.

رئیس کانون مداحان استان به تشریح افق پیشرو و برنامه کانون در سال ۱۴۰۲ پرداخت و افزود: عدم اطلاع از برنامه‌های تدوین شده در تهران مشکل عمده‌ای که در این زمینه وجود دارد. ما تابع سیاست‌های تهران هستیم؛ زیرا سیاست‌های ابلاغی در اختیار مسئولان استان قرار گرفته و پس از آن به کانون شهرستان ابلاغ می‌شود، اما آموزش و توانمندسازی و شناخت و رفع آسیب‌های مداحی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال است. تلاش ما این است که در راستای تحقق شعار سال و اجرای منویات مقام معظم رهبری گام برداریم.

برچسب به مداحان مجالس ترحیم زیبنده نیست

وی به اقدامات صورت گرفته در زمینه تقویت روضه‌های خانگی و سازماندهی مراسم ترحیم در شهرستان نیز اشاره و ادامه داد: اولین اقدام تلطیف نگاهی است که به مداحان مجالس ترحیم می‌شود. برچسب‌ها و القابی که برای مداحان مجالس ترحیم به کار برده می‌شود، صحیح و زیبنده نیست.‌ مراسم ترحیم جای مهمی است و افراد کاربلد و متخصص باید در این مراسم فعالیت کنند. تسلط بر قرآن و صحیح خواندن آن یکی از مواردی بود که پیگیری کردیم تا مداحان این مجالس تقویت شوند.

فراهانی در پایان از جوانان و علاقه‌مندان به این حرفه خواست بدون مربی، استاد و راهنمای دلسوز این مسیر را دنبال نکرده و برای پیشکسوتان و پیرغلامان این عرصه احترام و ارزش قائل باشند. همچنین اثربخشی در جامعه، داشتن اخلاص، انجام کارهای خداپسندانه، افزایش سواد رسانه‌ای و مطالعه کتب مفید از دیگر مواردی است که مداحان باید به ان توجه کنند.

انتهای پیام
captcha