ارتقای امید مردم مستلزم بهبود سطح پاسخگویی و اثبات حسن نیت مسئولان است
کد خبر: 4147443
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸
مهدی عرب‌صادق:

ارتقای امید مردم مستلزم بهبود سطح پاسخگویی و اثبات حسن نیت مسئولان است

رئیس کمیته مطالعات و تحقیقات خانه احزاب ایران با بیان اینکه افزایش امید در جامعه مستلزم اثبات حسن نیت مسئولان و توجه به دولت به اهمیت مسئله پاسخگویی و اقناع افکار عمومی است، گفت: اگر مردم جهت‌گیری مسئولان به سمت حل مشکلات را ببینند، همراهی خود را با برنامه‌های دولت علیرغم مشکلات اقتصادی نشان می‌دهند و این برای آنها مایه امید است.

مهدی عرب‌صادق

مهدی عرب‌صادق، رئیس کمیته مطالعات و تحقیقات خانه احزاب ایران و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره راهکارهای امیدآفرینی در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند، گفت: مهمترین مسئله در این رابطه آن است که مسئولان حسن نیت خود را به مردم اثبات کنند. در واقع مردم بیش از آنکه از مشکلات و تنگناهای اقتصادی ناراضی و گله‌مند باشند نسبت به نیت‌ها و دغدغه‌های مسئولان بدگمان هستند و تصور می‌کنند مسئولان چندان به دنبال عمل به وعده‌ها و تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید نیستند. 

وی افزود: امسال با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس سال حساسی را در پیش داریم و اگر مسئولان بتوانند حسن نیت خود را به طور عملی به مردم نشان دهند و رئیس‌جمهور هم مسئولانی را که نمی‌توانند نقش خود را در کارگزاری دولت اسلامی در گام دوم انقلاب ایفا کنند، کنار بگذارد و افراد کارآمد را جایگزین مسئولان کارنابلد کند، این خود بزرگترین عامل امیدآفرینی برای مردم است.


بیشتر بخوانید:


عرب‌صادق اظهار کرد: راهکار دیگر برای امیدآفرینی این است که دولت خود را مکلف به پاسخگویی به جامعه و اقناع افکار عمومی بداند و به راحتی از روی مطالبات، شبهات و سؤالات شکل‌گرفته در ذهن جامعه عبور نکند، زیرا اگر پاسخگویی و اقناع‌سازی به موقع انجام نگیرد و شبهات، تردید‌ها و درخواست‌ها انباشته شود، دشمن نیز از طریق جنگ روانی و رسانه‌ای بر دامنه و وسعت آنها می‌افزاید و دیگر پاسخگویی و شبهه‌زدایی در این وضعیت نمی‌تواند اثربخش باشد و این خود به کاهش امید به آینده می‌انجامد و لذا دولت باید دارای یک راهبرد و خط مشی روشن برای تعامل مناسب و شفاف با جامعه باشد تا دشمنان نتوانند نبض جامعه را به دست گرفته و به راحتی به افکار عمومی شکل و جهت دهند.  

دست کم نگرفتن محاسبات دشمن

عرب‌صادق بیان کرد: به طور طبیعی دولت و مسئولان اجرایی کارگزار کشور و نظام هستند و اگر بتوانند این نقش و کارکرد خود را با حسن نیت انجام دهند، مردم محدودیت‌ها، موانع و مشکلات کشور را درک می‌کنند و اتفاقا وقتی از مسئولان صداقت، شفافیت و پاسخگویی ببینند، علیرغم سختی‌های معیشتی، همراه می‌شوند زیرا مردم دلسوزتر از همه به انقلاب و نظام هستند و خود آنها حافظ کشور و نظام بوده و هستند و خواهند بود. در واقع محور صحبت من این است که اگر مردم جهت‌گیری مسئولان به سمت حل مشکلات را ببینند، این برای آنها مایه امید است.

رئیس کمیته مطالعات و تحقیقات خانه احزاب ایران با بیان اینکه امروز فشار و تنگنای بیشتر اقتصادی کشور و سخت‌تر شدن وضعیت معیشت مردم خواست اصلی دشمنان است، گفت: دشمن این مشکلات اقتصادی را به زعم خود مقدمه و فرصتی برای شکاف بین ملت و دولت و از بین رفتن اعتماد مردم به حاکمیت ارزیابی می‌کند؛ هر چند مردم در طول این 44 سال با وجود فشارها غلط بودن محاسبات دشمن را ثابت کرده‌اند اما به هر حال دشمن این فشار اقتصادی را به مثابه یک فرصت برای ایجاد فتنه‌های جدید می‌داند و نباید آن را از نظر دور داشت و دست کم گرفت. 

شایسته‌سالاری گامی به سوی امیدزایی

وی افزود: لذا مسئولان بایستی به مردم اثبات کنند تصمیمات، برنامه‌ها و اقدامات آنها در جهت عبور از این تنگناها و کاهش فشارها و سختی‌های اقتصادی و معیشتی در زندگی روزمره آنهاست. مردم سختی عبور از این تنگنا را که بخشی از آن ناشی از اقدامات دشمن و بخش قابل توجه آن به واسطه ناکارآمدی و سیاست‌های غلط در داخل است، می‌دانند و اگر از دولت برای عبور از این وضعیت تدبیر و حسن نیت ببیند، به طور طبیعی امیدوارانه همراه خواهند شد و به ویژه در سال منتهی به انتخابات این اتفاق می‌تواند زمینه مشارکت حداکثری را در انتخابات فراهم کند. 

عرب‌صادق تأکید کرد: امروز مردم در کنار نارضایتی از وضعیت اقتصادی از کارنابلدی مسئولان و عملکردهای باندی خسته و ناامید شده‌اند و اصلاح این رویه‌ها و محوریت پیدا کردن شایسته‌سالاری گام دیگری در جهت امیدزایی در جامعه است.

افزایش مشارکت بدون تسامح بر روی اصول انقلاب 

عرب‌صادق درباره باز کردن فضای سیاسی برای حضور برخی چهره‌های شاخص در انتخابات به منزله یکی از راهکارهای جلب مشارکت و نگاه مسامحه‌گونه نسبت به برخی شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی گفت: آنچه برخی جریان‌های سیاسی دنبال می‌کنند ورود عناصر نامطلوب و زاویه‌دار با نظام به عرصه سیاسی است اما نباید با عبور از اصول و مبانی انقلاب اجازه داد این عناصر وارد ساختار تصمیم‌گیری شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در مقابل باید فرصت حضور و مشارکت سیاسی برای همه گروه‌ها و سلایقی که می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی و نظام فعالیت کنند ولو اینکه با سلیقه ما مخالف باشند، فراهم شود و سختگیری بی‌مورد صورت نگیرد و این یک خط روشن و راهبرد کلی است. 

معاون سیاسی حزب مؤتلفه ابراز کرد: در واقع کسانی که مخالفت خود را با نظام و قانون اساسی نشان داده‌اند، نباید امکانی برای ورود به ساختارهای قانونی به بهانه افزایش مشارکت سیاسی داشته باشند و توسعه سیاسی نیز در هیچ قاموس و نظام سیاسی به معنای ورود افراد و جریان‌هایی نیست که چارچوب‌های کلی یک نظام سیاسی را قبول ندارند ولذا باید بین این دو مقوله تفکیک قائل شد. 

وی در پایان یادآور شد: در عین حال امروز آنچه بیش از حضور جریان‌های سیاسی مختلف و شکل‌گیری تکثر سلایق عامل جذب مشارکت و تحقق حضور حداکثری است، اقدامات ملموس دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی است که به امیدواری مردم انجامیده و مردم را برای تداوم این وضعیت مجاب به حضور در انتخابات می‌کند. به عبارتی اگر تا فرصت برگزاری انتخابات، رضایت مردم از عملکردها و نتایج برنامه‌ها جلب نشود، حضور جریان‌های سیاسی متنوع نیز نمی‌تواند کمک چندانی به رشد و افزایش مشارکت کند.                 

انتهای پیام
captcha