پیشنهاد تخصیص 10 درصد سهم کارفرما از محل هدفمندی یارانه‌ها به مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4148662
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
طی بیستمین جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی مطرح شد

پیشنهاد تخصیص 10 درصد سهم کارفرما از محل هدفمندی یارانه‌ها به مؤسسات قرآنی

طی بیستمین جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها، پیشنهاد همراهی دولت در پرداخت 10درصد از سهم کارفرما از محل هدفمندی یارانه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی مطرح و از تعاملات جدید با این سازمان خبر داده شد.

بیمه

به گزارش خبرنگار ایکنا، بیستمین جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی عصر 28 خرداد با موضوع «بررسی پیشنهاد رئیس سازمان تأمین اجتماعی درباره حل مشکل بیمه اجباری مؤسسات قرآنی» برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه انتخابات سه سال گذشته در تاریخ سوم مرداد انجام شده است، گفت: بنابراین تا سوم مرداد فرصت در اختیار هیئت مدیره است تا پیش از سررسیدن این تاریخ، انتخابات هیئت مدیره برگزار شود و هیئت مدیره آینده اتحادیه کشوری برای سکان‌داری کار قرآن چند هزار مؤسسه قرآنی، تعیین شوند. بنابر این مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره در یک زمان انجام می‌شود.

وی به پیشینه‌ای از بیمه مربیان، مدیر و کادر اجرایی مؤسسات قرآنی اشاره کرد و افزود: از ابتدای تشکیل ساختارهای قرآنی، موضوعی به عنوان بیمه اجباری برای معلمان وجود نداشت تا اینکه در سال 1391 طی توافقی، الحاق معلمان و فعالان قرآنی به صندوق هنرمندان (که در آن زمان آقای شجاعی، مدیرعامل وقت صندوق هنرمندان بودند)، انجام شد و با یک توافق داخلی، تعدادی از قاریان، حافظان و معلمان قرآن و همینطور مدیران مؤسسات قرآنی به صندوق هنرمندان ملحق شدند.

انجم‌شعاع به آمار اعلام شده پیش از دولت سیزدهم و عضویت قریب به هفت هزار معلم قرآنی در این صندوق اشاره کرد و گفت: اگر چه با غربال دولت سیزدهم، آمار اعلام شده حکایت از بیمه شدن حدود شش هزار و 400 معلم قرآن در صندوق بیمه هنرمندان دارد که همه اینها به عنوان یک فرد، بیمه شده‌ا‌ند و نه در قالب ساختار، افراد بیمه شده در صندوق هنرمندان با توجه به نرخ و سطح پرداختی از وضع بیمه درمانی خوبی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه پس از اینکه عضویت معلمان قرآن در صندوق بیمه هنرمندان با توقف روبرو شده بود، با انبوهی از تقاضاها و درخواست‌های مدیران و مربیان مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن مواجه شدیم و به دنبال راه حل رفتیم تا اینکه با تمام فراز و فرودها و پس از بررسی‌ها توانستیم با افزودن فصل جدیدی در صندوق بیمه اجتماعی عشایری و روستایی با عنوان «مشاغل فصلی» (که ساکن بودن در روستا و مناطق عشایری و قانون شهر‌های زیر 20 هزار نفر شامل آن نمی‌شود) مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی و کادر اجرایی را بیمه کنیم.

مدیرعامل اتحادیه کشوری اضافه کرد: تا این لحظه بالغ بر شش هزار نفر از معلمان و مدیران مؤسساتی که نتواستند از مزایای بیمه صندوق هنرمندان بهره‌مند شوند در صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستایی تحت سرفصل «مشاغل فصلی» بیمه شدند، اما یکی از تفاوت‌های این بیمه، بحث بیمه درمان عزیزان بود که با بیمه سلامت حل شد. همچنین بیمه‌شدگان این صندوق به نسبت پرداخت‌هایشان در آینده از خدمات مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: اما به عنوان نماینده مؤسسات قرآنی از چند ماه قبل با توجه به گزارش‌های دریافتی از مؤسسات قرآنی از جمله از شهرستان خوی آذربایجان غربی و پرداخت جریمه 300 میلیون تومانی از سوی سازمان تأمین اجتماعی روبرو شدیم (مشکلی که می‌تواند در سال 1402 بحرانی را ایجاد کند). این جریمه پیرو شکایت یکی از معلمان مؤسسات قرآنی به سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر عدم بیمه از سوی مدیر مؤسسه قرآنی طرح شد. بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی در وزارت کار، دادگاهی به عنوان هیئت تشخیص و رسیدگی دارد که در آنجا جریمه‌ای را مقرر کردند تا طی آن، مدیر مؤسسه قرآنی خوی باید زندگی‌اش را می‌فروخت تا بتواند آن جریمه را پرداخت کند. الحمدلله با همراهی بخش حقوقی اتحادیه کشوری و پیگیری‌های انجام شده، آن بانوی مدیر مؤسسه از مشکل سازمان تأمین اجتماعی نجات یافت.

انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه بنابر نظر سازمان تأمین اجتماعی، بیمه شش هزار و 400 معلم قرآنی بیمه شده در بیمه صندوق هنرمندان و بیمه شش هزار نفر بیمه شده در صندوق بیمه اجتماعی، رافع تکلیف بیمه اجباری کارفرما و کارگر نیست، اظهار کرد: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی با توجه به قوانین در اختیار، با مؤسسات مواجه شده است و هیچ راه برون‌رفت قانونی تا این لحظه پیدا نکرده‌ایم، چنانکه یکی دیگر از مؤسسات قرآنی با جریمه 20 میلیارد تومانی از سوی سازمان تأمین اجتماعی روبرو شده است.  


بیشتر بخوانید: 


وی با تأکید بر اینکه مهمترین مشکل ما در حال حاضر، عدم توانایی پرداخت سهم کارفرما از سوی مؤسسات قرآنی است، افزود: البته رایزنی‌‌های خود را تا زمانی که مدیرعامل اتحادیه هستم، انجام می‌دهم، چنانکه علاوه بر نامه‌ای که به رئیس جمهور فرستادیم (و پاسخ دریافت نکردیم)، نامه‌ای از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سازمان تأمین اجتماعی فرستادیم. همچنین در محفل قرآنی ماه مبارک رمضان رئیس قوه قضائیه نیز نامه‌ای تقدیم ایشان کردم که به بخش اقتصادی دادستانی ارجاع خورده است و به صورت ویژه پیگیر آن هستم، هرچند تا کنون نیز موثر نیفتاده است اما امروز با سازمان تأمین اجتماعی و قوانین آن مواجه هستیم. پیش‌بینی من این است که در سال 1402 قطعا بخش قابل توجهی از مؤسسات گرفتار این مشکل می‌شوند که باید تعطیل شوند یا سهم کارفرما و جریمه گذشته سهم کارفرما را نسبت به بیمه معلمان پرداخت کنند که قطعا از توانشان خارج است.

انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه با وساطت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی هفته گذشته جلسه‌ای را با میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور داشتیم که برخلاف تصورم زمینه تعاملی را بیشتر از تقابلی دیدم، اظهار کرد: نتیجه بر این شد که مکاتبه‌ای با این سازمان و آقای داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشته باشیم تا طی چند سال براساس فرمتی مشخص با تخصیص اعتباری سالیانه(مبلغی بالغ بر 200 تا 250 میلیارد تومان) از محل هدفمندی یارانه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی به منظور پرداخت بخشی از سهم کارفرما(10 درصد از 20 درصد سهم کارفرما) بخش قابل توجهی از مدیران و مربیان قرآن را که تمایل دارند در سازمان تأمین اجتماعی بیمه شوند، بیمه کنیم. به این معنا که سهم کارفرما که 20 درصد است، دولت در پرداخت 10درصد آن از محل هدفمندی یارانه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی، کمک کند تا از این طریق مؤسسات را از پرداخت حجم کامل سهم کارفرما رها کنیم و سازمان تأمین اجتماعی نیز قول مساعد برای پیگیری این موضوع را از سازمان برنامه و بودجه داد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی بیان کرد: همانطور که در قبلا نیز گفتم «طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۰ و ابلاغ آن در سال ۹۱ «تمام افرادی که در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به عنوان شاغل فصلی بیمه شده‌اند، بیمه مجدد اجباری برای آنها الزام‌آور نیست». بنابراین اگر بيمه‌شده در مؤسسه مشغول است و بازرسی شعبه تأمین اجتماعی برای بیمه مجدد مؤسسه را مجبور کند، از مصوبه قطعی مجلس تخطی کرده‌اند. این امر به دلیل استعلام مرکز پژوهش‌های مجلس برای اتحادیه کشوری شفاف شده است، اما سازمان تأمین اجتماعی تمکین نمی‌کند.

وی تصریح کرد: باید همه سعی‌مان را معطوف گنجاندن ماده واحده‌ای در برنامه هفتم توسعه، داشته باشیم. هرچند نامه‌ای تهیه می‌شود تا بتوانیم در برنامه هفتم توسعه که دولت تقدیم مجلس کرد، ماده‌واحده‌ای برای حل مشکل دائم این موضوع داشته باشیم، چرا که گنجاندن ماده واحده در برنامه هفتم توسعه فرصتی است تا بخشی از مشکل تقنینی خود را حل کنیم.

در ادامه این جلسه تعدادی از مدیران عامل اتحادیه‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره پیشنهاد مطرح شده پرداختند؛

محترم قلی‌پور، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گلستان: مسئله بیمه اجباری در سطح استان گلستان طی جلسه‌ مشترک اتحادیه استانی با رئیس سازمان تبلیغات سلامی استان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و رئیس تأمین اجتماعی استان در سال 1401 حل و مقرر شد در صورتی که مربیان و کادر اجرایی و مدیران مؤسسات از بیمه صندوق هنرمندان یا صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستایی برخوردار باشند از این بیمه تأمین اجتماعی اجباری معاف شوند.

همچنین فهرستی از مؤسسات استان تهیه و در اختیار تأمین اجتماعی استان قرار داده شد و مأمورین تأمین اجتماعی استان از این مؤسسات بازدید نکردند. از سوی دیگر از سوی تأمین اجتماعی استان مطرح شد که مؤسسات دارای مهد و پیش‌دبستانی قرآنی از بیمه تأمین اجتماعی اجباری برخوردار باشند که آن نیز با جلسات درون‌استانی و به دلیل اینکه مؤسسات قرآنی بنیه اقتصادی ندارد، حل شد.

لیلی شکرانی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان خراسان شمالی: این پیشنهاد اگر به معنای واقعی مورد حمایت واقع شود و به نتیجه برسد، موافق هستم. اینکه بخواهیم این مشکل را در سطح استان با رایزنی و جلسات حل کنیم، مسکّن موقتی است، باید به فکر چاره اساسی بود تا تمامی مؤسسات از این حق بهره‌مند شوند و جرایم سال‌های گذشته برای مؤسسات در نظر گرفته نشود و از سوی دیگر مؤسسات از فشار بیمه اجباری در صورت برخورداری از بیمه صندوق هنرمندان یا صندوق اجتماعی عشایر به عنوان «مشاغل فصلی»، رهایی پیدا کنند.

فرید عزت‌پور، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کردستان: موافق با این پیشنهاد و مکاتبه هستم چون فرصتی ایجاد شده است و شاید در آینده نه چندان دور بتوانیم از این طریق کارهای مثبت‌تری انجام دهیم و گام‌های مثمرثمرتری برداریم.

حجت‌الاسلام سیدرضاحسینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی: با طرح این پیشنهاد، موافق هستم. به نظرم این سبب می‌شود تا مؤسسات بحث بیمه را جدی بگیرند چراکه تاکنون بسیاری از مؤسسات شاید این مسئله را جدی نگرفته‌اند.

نهضت حورزاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت استان اردبیل: به تازگی در سطح استان یکی از مربیان سازمان دارالقرآن‌الکریم استان، شکایتی را مبنی بر عدم بیمه به سازمان تأمین اجتماعی مطرح کرده است که پس از سپری شدن فرایند این شکایت، بیش از یک میلیارد تومان سازمان دارالقرآن استان جریمه شد، اما چون اتحادیه قرآنی استان، معرفی‌نامه به این مربی قرآن داده است، پرداخت نیمی از این جریمه (500 میلیون تومان) از سوی سازمان تأمین اجتماعی برعهده اتحادیه استان قرار داده شده است.

بنابراین با توجه به اینکه در استان به چنین مشکلی برخورد کرد‌ه‌ایم، لطفا راهنمایی کنید برای حل جریمه سال‌های پیش سازمان تأمین اجتماعی مؤسسات قرآنی چه کاری می‌توانند انجام دهند تا این مشکل را به صورت اساسی حل کنند؟ اگر این نامه و مکاتبه راهگشاست، موافق هستیم.

حسینعلی جان‌نثاری، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان: پیشنهادم این است که دوستان همین گام‌های مثمرثمری که در زمینه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان برداشته‌اند، ادامه دهند و سعی کنند تا 1- این صندوق بیمه اجتماعی را به بیمه سلامت متصل کنند و 2- طی فرمی از مربیان و کادر اجرایی مؤسسات قرآنی که به عضویت این صندوق درمی‌آیند تعهد گرفته شود به صورت داوطلبانه به عضویت صندوق بیمه اجتماعی درآمده‌اند تا براساس آن رضایت‌نامه، حق رسیدگی به شکایت در سازمان تأمین اجتماعی سلب شود.

انتهای پیام
captcha