به گزارش ایکنا، چهل و سومین شماره فصلنامه «تربیت اسلامی» ویژه بهار ۱۴۰۲ به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دربردارنده مقالاتی همچون «تبیین سبک زندگی شهید ابراهیم هادی در ساحتهای شش گانه به عنوان الگوی تربیت»، «بررسی انتقادی خط مشی نظام آموزش و پرورش ایران در تربیت جنسی نوجوانان»، «تحول معنای علم و تأثیر آن بر حذف تربیت دینی از نظام آموزش عمومی کشور»، «الگوی نظری تربیت معنوی با رویکرد اسلامی؛ یک مطالعه سنتزپژوهی»، «واکاوی الگوی اخلاق و سلوک مربی در قرآن» و «کارکردهای تربیتی پرسشگری در مثنوی معنوی با تأکید بر دفتر اول» منتشر شده است.
در مقاله «بررسی انتقادی خطمشی نظام آموزش و پرورش ایران در تربیت جنسی نوجوانان» آمده است: «تربیت جنسی» یکی از پیچیدهترین و مهمترین ابعاد تعلیم و تربیت و از موضوعات مهم حوزه اجتماعی است که در چگونگی شکلگیری شخصیت انسان نقش مهمی داشته و بر افکار، عواطف و رفتارهای وی تأثیرگذار است.
با توجه به اینکه تحلیل مباحث نظری و خطمشیهای عملی حوزه تربیت جنسی میتواند زمینهساز روشنگری و تنویر اذهان محققان و متولیان امر تربیت شود، از این رو در پژوهش یاد شده که با هدف بررسی انتقادی خط مشیهای نظام آموزش و پرورش ایران در تربیت جنسی نوجوانان با رویکرد اجتماعی انجام شده است، پژوهشگر بر آن است تا ضمن بررسی تمامی اسناد و آییننامههای بالادستی نظام آموزش و پرورش و با در نظرگرفتن نقاط مثبت، به نقد خط مشیها و رویکردهای این سازمان در حوزه تربیت جنسی بپردازد.
نتیجه این پژوهش نشان میدهد که براساس بررسیهای انتقادی، خطمشی و رویکرد حاکم بر نگاه به تربیت جنسی در نظام آموزش و پرورش ایران «مهار میل جنسی» است، که میتوان از آن به «خطمشی مهار» تعبیر کرد. از ویژگیهای این خطمشی توجه بیشتر به جنبههای سلبی و تحریمی تربیت جنسی است. جلوهگری این خطمشی از واقعیت میل جنسی به گونهای است که بیش از آنکه میل جنسی را فرصتی برای زندگی فضیلتمندانه تلقی کند، آن را تهدیدی برای زندگی سعادتمندانه تصویر میکند.
انتهای پیام