مؤسسات قرآنی از فعالیت‌های تکراری فاصله بگیرند
کد خبر: 4153325
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
انتظار مدیران قرآنی از جلسات قرآنی / ۳

مؤسسات قرآنی از فعالیت‌های تکراری فاصله بگیرند

مدیر مؤسسه قرآنی «آوای تسنیم» بر لزوم برگزاری جلسات قرآنی با روش‌های آموزشی نوین تأکید کرد و گفت: مؤسسات قرآنی سال‌هاست که درگیر فعالیت‌های تکراری شدند و نوآوری و خلاقیت در آنان وجود ندارد یا این امر کمتر اتفاق می‌افتد.

فهیمه فیاضی

فهیمه فیاضی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «آوای تسنیم» ساوه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت برگزاری جلسات قرآن در راستای گفتمان‌سازی و هم‌اندیشی را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه این نشست‌ها مدت‌ها به دلیل کرونا و مباحث دیگر متوقف شده بود، افزود: برگزاری جلسات کلید حل مشکلات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی است و با وجود محدودیت‌های موجود اگر دستگاه یا نهادی اقدام به برگزاری رویدادهای هم‌اندیشی کند جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: برنامه‌ها باید از قوت و انسجام کافی برخوردار باشد. به‌طور مثال جلسه مدیران که قم برگزار شد خیلی قوی نبود و فقط سخنرانی آقای رحمانی با توجه به اینکه در فضای کسب و کار جدید و نوآوری در مؤسسات تعریف شده بود انتظار مدیران را برآورده کرد. این صحبت‌ها می‌توانست جرقه‌های خوبی برای مدیران ایجاد کند تا به نگاه‌های جدیدی نسبت به وضعیت سازمانی خود دست پیدا کنند.


بیشتر بخوانید:


مدیر مؤسسه «آوای تسنیم» در تکمیل سخنان خود گفت: نوآوری آفتی است که در مؤسسات قرآنی وجود دارد؛ چراکه این مراکز سال‌هاست درگیر کار تکراری شدند و نوآوری و خلاقیت در آنان وجود ندارد یا این امر کمتر اتفاق می‌افتد. متأسفانه جامعه قرآنی هنوز در ابتدایی‌ترین مقدمات فعالیتی خود همچون تهیه مکان، بیمه و مالیات دست و پا می‌زند. بدون تردید درگیر اولین‌ها شدن باعث می‌شود این مراکز از نقش اثرگذار خود در جامعه غافل شده یا نسبت به آن اطلاع کافی نداشته باشند.

نقش جامعه قرآنی در حرکت‌های انقلابی

فیاضی تصریح کرد: جامعه قرآنی ظرفیت بسیار خوبی برای اصلاح و حرکت‌های انقلابی و اسلامی دارد، اما هنوز به این ظرفیت پی نبرده و خود را باور نکرده است و لازمه درک این ظرفیت، برگزاری جلسات هم‌اندیشی‌های مستمر و به دور از تعارفات مرسوم بی‌حاصل و دست و پاگیر است.

وی افزود: براین باورم حکومت ما جمهوری اسلامی و شعار «الله اکبر» و «لااله الاالله» است و قانون اساسی خود را براساس اسلام پایه‌گذاری و تمام مراودات داخلی و خارجی خود را براین اساس چینش کرد، از این رو ضروری است مؤسسات دینی از جمله مراکز قرآنی در قالب کنشگر وارد عمل شوند، اما متأسفانه شاهدیم که جامعه قرآنی ما نهایتاً به آموزش روخوانی و روان‌خوانی، حفظ و ...  اکتفا کرده‌اند و این امر شایسته جامعه قرآنی نیست.

فیاضی در ادامه با انتقاد از اینکه جامعه قرآنی نسبت به واقعیت‌های جامعه هیچ کنش اجتماعی ندارد، گفت: شأن فعالیت‌های دینی و قرآنی بسیار بالاتر از این است که جامعه قرآنی در حال انجام آن است. این مجموعه مجموعه‌ای بسیار منفعل است؛ چراکه باید با دیدن واقعیت‌ها در جامعه و احساس دِینی که به حل مشکلات و معضلات جامعه می‌کند از این سکوت خارج شده و وظیفه کنشگری اجتماعی خود را با محوریت کلام وحی به منصه ظهور رساند. این نگاه تا بحال در هیچ‌یک از جلسات هم‌اندیشی برآورده نشده است و با این وجود احساس بی‌خاصیت بودن جلسات از نگاه بنده اتفاق می‌افتد.

داشتن جامعه قرآنی متحد 

مدیر مؤسسه قرآنی «آوای تسنیم» برلزوم برگزاری جلسات در قالب مراودات با سایر جوامع اسلامی به منظور آشنایی با مواضع مورد اهمیت آنان در خصوص جذب مخاطب، روش‌های آموزشی و شیوع عملیاتی کردن تعالیم دینی و قرآنی در جامعه تأکید و با انتقاد از اینکه تاکنون وارد نگاه‌های جهانی نشده و هنوز در نگاه مؤسسه خود مانده‌ایم، اضافه کرد: علاوه براینکه نتوانستیم وارد نگاه‌های بین‌المللی شویم، حتی قادر به ورود کنشگری اجتماعی در شهر، استان و کشور خود نیز نشده‌ایم. درصورتیکه نگاه کاری، مراودات و تعاملات ما باید خارج از حوزه داخلی باشد.

فیاضی با اشاره به الزام استفاده از ظرفیت‌ها برای داشتن جامعه قرآنی متحد با سلایق مختلف، اظهار کرد: ایران اسلامی دارای فرهنگ‌ها و قومیت‌های متعدد است که به وجود این فرهنگ‌ها مفتخر است. با استفاده از فرصت و ظرفیت قرآن می‌توان فرهنگ الهی را بین تمام فرهنگ‌ها و قوم‌ها تسری داد. دغدغه متولیان، مؤسسات دینی و جامعه قرآنی جاری کردن آموزه‌های قرآنی در جامعه باشد.

وی به هجمه‌های سنگین دشمن بر ایران اسلامی و نقش جامعه قرآنی در مقابله با توطئه اجانب اشاره و توضیح داد: در زمانیکه بی‌ایمانی از سوی رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شود باید دید چگونه می‌توان نور ایمان را در دل مردم به ویژه نوجوانان و جوانان تاباند. در ماه‌های گذشته متأسفانه شاهد اتفاقات ناخوشایند در جامعه بودیم، اما جامعه قرآنی در نقد این اتفاقات پیامی با محوریت قرآن صادر نکرد. تبلیغ و ترویج ایمان جدای از روخوانی و حفظ است. یادگیری روخوانی و روان‌خوانی مقدمه درک مفاهیم هست، اما نهایت امر نیست و جامعه قرآنی در همین مقدمه به شیوه سنتی مانده است.

پیامد بی‌تفاوتی‌ها به کنشگری اجتماعی

فیاضی به پیامد بی‌تفاوتی جامعه قرآنی به کنشگری اجتماعی در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: اگر قرآن و به تبع آن جامعه قرآنی در کنشگری اجتماعی سهم نداشته باشند، سؤال جوان از نقش این قشر جامعه در روشنگری اتفاقات اخیر را چگونه باید پاسخ داد. اگر جامعه قرآنی در ایام فتنه در معنای آزمایش و امتحان الهی سکوت کنند، قطعاً مردم به این گروه به چشم ملجأ و پناه نگاه نمی‌کنند. وقتی مؤسسات فقط به آموزش روخوانی و .. پرداخته و در مقدمه مانده‌اند نمی‌توانند کنشگران اجتماعی و سیاسی باشند.

فیاضی به آیه 82 سوره مبارکه اسراء «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا، و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‌كنيم [ولى] ستمگران را جز زيان نمى‏‌افزاید» استناد کرد و افزود: آموزش‌ها باید در راستای تربیت نیروی واقعی قرآنی باشد. حافظان و قاریانی داریم که سال‌ها در محضر قرآن هستند، اما برخی از آنان بوی تعالیم قرآن و اهل‌بیتی(ع) را گرفتند و تعدادی نیز نه. با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از مؤسسات شهرستان‌ها و برخی از روستاها فعالیت دارند، اما باید دید با وجود این مراکز تا چه میزان به فهم آیات رسیده و به تبع درک آموزه‌های قرآنی، عامل به مفاهیم این مصحف شریف هستیم. متأسفانه این ضعف را در جامعه شاهدیم.

مدیر مؤسسه قرآنی «آوای تسنیم» ساوه در پایان با طرح این پرسش از مسئولان ارشد استان که سهم مدیران و فعالان قرآنی در تصمیم‌گیری‌ها کجاست؟ اظهار کرد: برگزاری جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی پسندیده است، اما وقتی در سایه تعارفات مطرح می‌شود قطعاً نمی‌توان خروجی خوبی را متصور بود.

انتهای پیام
captcha