به گزارش خبرنگار ایکنا، داود منافیپور، دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) امروز سهشنبه، ۲۷ تیرماه طی نشستی خبری به تشریح برنامههای ۲۱ سال برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی پرداخت و گفت: این مراسم طی چند سال اخیر خیز گرفت و اگرچه به دلیل کرونا تعللی در آن ایجاد شد اما استقبال از آن دوباره اوج گرفته است.
وی ادامه داد: این برنامه در جوامع بشری سوالات زیادی ایجاد کرده و دشمنان اسلام در پی طرح شبهاتی هستند و از شش سال گذشته شبهاتی در واکنش به این حرکت در جهان ایجاد و مطرح کردند که جمهوری اسلامی در پی این است که عاشورا را به جهان معرفی کند و مطرح کردند که اصلا حضرت علی اصغر (ع) وجود نداشتند و سردمدار این مسئله عربستان بوده است.
منافیپور در واکنش به شبهات مطرح شده علیه این مراسم، گفت: انسان که پا به عرصه وجود گذاشت، دو دسته شدند؛ انسانهای طرف حق و طرف باطل که با آمدن انبیا این دو گروه از هم تفکیک شدند و عاشورا به عنوان نقطه عطف پیروان حق و یزید شاه مایه ظلم و سیاهی است. روز عاشورا این دو گروه به مقابله پرداختند به دلیل اینکه امام حسین نخواست با یزید بیعت کند.
وی ادامه داد: اما چرا این حرکت آغاز شد؟ تمامی خلقت در دو صف ایستادهاند؛ یا صف امام حسین(ع) یا مقابل ایشان. باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که در کدام صف ایستادهایم. کسانی که می خواهند در صف حق بایستند باید نشانی داشته باشند. ما صف خود را برای یاری امام حسین انتخاب کردیم و صفحهای از عاشورا را در دست گرفتیم و میخواهیم یارگیری کنیم. ما میخواهیم با نماد مظلومیت طفل شیرخوار کربلا دنیا و تمام بشریت را به سمتی ببریم که امام حسین(ع) در آنجا ایستاده؛ حالا که ما در این صف هستیم باید یارگیری کنیم.
7 دلیل جهانی شدن مراسم شیرخوارگان حسینی
منافیپور هفت دلیل جهانی شدن مراسم شیرخوارگان حسینی را برشمرد و گفت: برای این توفیق هفت راز و رمز وجود دارد که جریان حضرت علی اصغر(ع) در این حد جهانی شد. اول اینکه یک روز برای بیان مظلومیت حضرت علی اصغر(ع) مشخص شد؛ دوم حضور مادران به عنوان نماد عاطفه؛ سوم حضور یک شیرخوار که نمیتواند حتی سخن بگوید چه رسد که ظلمی کند؛ چهارم استفاده از لباس سبز علوی، پنجم سربند یا صاحب الزمان(عج)، ششم نذرنامهخوانی و هفتم عزاداری مادرهاست. این اجتماع بزرگ صدای مظلومیت ابا عبدالله(ع) را در دنیا بلند کرده است.
وی در ادامه اعلام کرد: بیش از ۱۰۰ کارگاه دوخت لباس و بستهبندی در ایران و کشورهای منطقه در حال فعالیت هستند. برای خارج از کشور ۱۲۰ هزار لباس دوخته شده و این نذرنامه به ۱۱ زبان زنده دنیا بر روی این لباسها نصب و به خارج از کشور ارسال شده و بیش از یک میلیون دست لباس دوخته شده است. این نذر برگرفته از قرآن است که مادر حضرت مریم فرزندش را نذر عبادت خداوند کرد و قرآن میفرماید مادر میتواند فرزندی که در بطن دارد را نذر عبادت خدا کند.
وی با اشاره به اینکه امسال بیست و یکمین سال برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی است، گفت: سال اول ۸۰۰ مادر در این مراسم شرکت کردند اما تعداد مراسم در سال ۹۲ به دو هزار و ۵۰۰ جلسه رسید. در سال ۱۴۰۲ نیز هشت هزار مراسم در ۴۵ کشور جهان با حضور هشت میلیون شرکت کننده برگزار میشود.
توسعه شبکه محبان اهل بیت(ع)
منافیپور با تأکید بر اینکه از هیچ مجموعه دولتی یا نهادی کمک مالی دریافت نشده است و این مجمع کاملاً مردمی است، گفت: در چهار سال آینده به توفیق الهی به ۲۱ هزار جلسه خواهیم رسید. ما در جهان بیش از ۱۰۰ هزار حسینیه و هیئت بزرگ داریم که شاید از چهار تا پنج درصد آنها استفاده کردهایم و در تلاش هستیم شبکه محبان اهل بیت(ع) را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: یکی از گروههایی که قصد داریم پیام امام حسین(ع) را به آنها برسانیم مسیحیان هستند. در کتب تاریخی اسلام و مسیحیت آمده است که مسیحیان ۱۲۰ سال قبل از بعثت در کربلا به خاطر سفارش حضرت مسیح ساکن بودند. گرایش مسیحیان به امام حسین(ع) به دلیل سفارش حضرت مسیح است. قصد داریم در اروپا طرح نذر شیر را راهاندازی کنیم. میخواهیم به مردم اروپا بگوییم که عواطف خود را تکان دهید، بیتفاوت نباشید که کودکی بیگناه تشنه کشته شده است. اگر بر این اتفاق گریه کردید، عاطفه شما بیدار خواهد شد و در برابر کودکانی که اکنون بیگناه ذبح میشوند نیز ساکت نمیمانید. ما میخواهیم همه آزادگان جهان را صدا کنیم و بگوییم بیایید بپرسید چرا یک شیرخوار بیگناه باید به شهادت برسد.
منافیپور همچنین اعلام کرد: در نظر داریم کنگرههای جهانی در شعر و نقاشی و سایر هنرها برگزار کنیم. البته اگر بنیه مالی داشتیم، تعداد جلسات را به ۱۰ برابر میرساندیم. شهریورماه به سازمان ملل برای شرح این ماجرا دعوت شدم. پیام جهانی شیرخوارگان حسینی و پیام میلیونها مادر این است که ما پرورشدهندگان سربازان ظهور هستیم.
منافیپور در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مطالعاتی که در خصوص پیراهن امام حسین(ع) انجام داده است، گفت: میخواهیم نمادی برای شیعه مطرح کنیم و این پیراهن را به عنوان نماد مطرح کنیم. تمامی هیئتها و حسینیهها در عالم میفهمند که تنها نماد تام عاشورا این پیراهن است. این سند دادخواهی حضرت صدیقه طاهره(س) در قیامت است. در ادامه نیز از تابلوی پیراهن امام حسین(ع) رونمایی و این تابلو به یکی از هیئتهای عزاداری اهدا شد.