ضرورت تشکیل تیم‌های تخصصی برای پرداختن به موضوع نماز در هیئت‌های عزاداری
کد خبر: 4157231
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
محرم؛ ماه قیام و پیام/ 5

ضرورت تشکیل تیم‌های تخصصی برای پرداختن به موضوع نماز در هیئت‌های عزاداری

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امروز اگر کارهای روزمره فرد را از نماز خواندن بازمی‌دارد، عزاداری آن فرد مقبول نخواهد بود، گفت: برای روشنگری فعالیت‌های دینی تشکیل تیم‌های مؤثر و کاربلد در هیئت‌ها ضرورت دارد؛ باید فکر کرد در هر هیئت براساس جمعیت حاضر به چه ابزاری برای جذب به سمت نماز نیاز داریم.

حجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص پرداختن به مهم‌ترین محتواهای محرمی در منبرها اظهار کرد: حضور در واقعه کربلا تنها پای دل می‌خواست و این پای دل را باید در سخنرانی‌ها و مراسم مذهبی دید.

وی با بیان اینکه تمام شرایط کربلا و نماز خواندن در آن شرایط باعث می‌شود در این عصر به این محتوا بیندیشیم، افزود: نماز در میان آماج حملات دشمن یک نماز ساده نیست؛ وقتی خطرها را به جان خریدی و به صحبت کردن با معبودت مشغول شدی یعنی به معنای جهاد تبیین و روشنگری پی برده‌ای.


بیشتر بخوانید:


کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عاشورا صحنه حرف نبود و باید با عمل نشان داد که چه اندازه در مسیر حق هستید، تصریح کرد: این حق بودن و عمل به آن تنها در قامت نماز دیده می‌شود. امروز اگر کارهای روزمره، فرد را از نماز خواندن بازمی‌دارد و یا از خواندن نماز اول وقت خجالت می‌کشد، عزاداری آن فرد مقبول نخواهد بود. 

وی با بیان اینکه برای روشنگری فعالیت‌های دینی نیاز به تشکیل تیم‌های مؤثر و کاربلد در هیئت‌ها داریم، افزود: باید فکر کرد در هر هیئت براساس جمعیت حاضر به چه ابزاری برای جذب به سمت نماز نیاز داریم. تا زمانی که برای نماز وقت نگذاریم، نخواهیم توانست به روشنگری برسیم. مسئولان هیئت باید از خود بپرسند چگونه تا وقتی که به مهم‌ترین فریضه مدنظر حادثه کربلا عمل نکرده‌اند، می‌توانند محتوای این واقعه را بیان کرده و تأثیرگذار باشند.

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی بیان کرد: اقامه نماز امام حسین(ع) در روز عاشورا نشان داد ایشان و یارانش برای نزدیک شدن به خداوند از هیچ امری هراسی ندارند. این عدم وجود ترس ناشی از حس نزدیکی به خداوند است که باید در بطن هیئت‌ها دیده شود.

طاهری با بیان اینکه راه درست روشنگری در مورد معارف دینی همین نماز است، ادامه داد: در عزاداری‌ها باید به نماز مقید بود و جوان و نوجوان امروزی باید این امر را در مراسم امام حسین(ع) ببیند؛ در غیر این صورت به سخنان واعظ و سخنران اعتمادی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه برنامه‌های شرعی بدون جاذبه به خداوند مشکلی را نمی‌تواند در زندگی ما حل کند، تصریح کرد: اگر مخاطبان هیئت‌ها، نسل جوان باشند، باید برای نگهداری جوانان و پر کردن خلأ فکری آنها جاذبه وجود داشته باشد که راه این جاذبه توجه به نماز است.

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نمی‌توان از تبیین دین سخن گفت و به نماز مقید نبود، افزود: نمی‌توان از افراد و هیئت‌ها خواست تا روشنگری کنند در حالی که به نماز اول وقت پایبند نیستند. ایجاد نگرش ویژه و مثبت به آموزش نماز و برگزاری نشست‌های تخصصی نماز برای پرداختن مؤثر به موضوع نماز و یاد خداوند نباید از برنامه‌ریزی هیئت‌های عزاداری دور بماند؛ این امر باید در برنامه‌ریزی مسئولان دیده شود.

انتهای پیام
captcha