آزادی قلم و بیان از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است
کد خبر: 4161107
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی:

آزادی قلم و بیان از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است

رئیس جمهور جایگاه اهالی رسانه را امیدآفرینی در مقابل یأس‌آفرینی دشمنان دانست و بیان کرد: آزادی بیان و قلم از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

تقویت ایمان و امید جامعه؛ مأموریت مشترک دولت و رسانه‌هابه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان امروز سه‌شنبه ۱۷ مرداد همزمان با روز خبرنگار، در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و یاد خبرنگاران شهید گفت: اهالی رسانه ملی، مکتوب، دیجیتال و ... بدانند که خبررسانی و بیان رخداد‌ها و رویداد‌ها در مضامین الهی بسیار مهم است و رخداد بزرگی، چون عاشورا با روایتگری و تصویرسازی که برخی به عهده داشتند، به ما رسیده است و ما مرهون آن‌ها هستیم. خبرنگاری در جایگاه امامت است و این امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) که بسیار دقیق زوایای عاشورا را تبیین و تحلیل کردند.

سوگند به قلم

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه شخص مورد اطمینان در روایت خبر بسیار مهم است، گفت: اعتمادسازی و اعتمادآفرینی برای خبرنگار وصف مهمی است. قلم و نوشتار مورد قسم قرآن کریم است؛ البته هر نوشته‌ای مدنظر قرآن نیست، اگر مسطور قلم به نجات انسان، سبک زندگی اسلامی برای انسان، راهکارهای برون‌رفت از مشکلات، بیان معارف الهی و در مسیر علم‌افزایی و معرفت‌افزایی باشد، مشمول این سوگند است.

وی در ادامه بیان کرد: خبرنگاران، روایتگران و تصویرسازان از وقایع و رخداد‌ها و همچنین تاریخ‌نگاران که آنچه را در گذشته اتفاق افتاده است، منتقل می‌کنند جایگاه مهمی دارند و امروز اصحاب رسانه با استفاده از ابزار‌های انتقال اخبار، به این امر مهم می‌پردازند. در واقع ابزار نو شده، اما نیروی انسانی اهمیت دارد و باید یک انسان مورد اطمینان و اعتمادساز دست به قلم ببرد و اخبار را منتقل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: اصحاب رسانه ما در شرایط مختلف و فراز و فرود‌ها و در مقابل جریان خبری، رسانه‌ای دشمن که تلاش می‌کند حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد و فضا را غبارآلود کند، عمل می‌کنند. شما اهالی رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستید و باید حقایق را به مردم برسانید و در جهت تنویر افکار عمومی تلاش کنید.

 تقویت ایمان و امید

رئیس‌جمهور گفت: دشمن به‌دنبال جریان‌سازی در جنگ رسانه‌ای و شناختی است و این جنگ شناختی نیازمند دفاع شناختی است و دشمن می‌خواهد ایمان و امید را تضعیف کند و رهبری معظم انقلاب اسلامی بر لزوم تقویت ایمان و امید تأکید فرموده‌اند. مستندسازی‌ها، تجلیل‌ها، خبرسازی‌ها و گزارش‌های دشمن ناظر به این دو مؤلفه است و امیدآفرینی اهالی رسانه راهبرد جمهوری اسلامی ایران است، البته تقویت ایمان و امید فقط به‌عهده رسانه نیست و دولتمردان هم باید این کار را انجام دهند، اقدام و عمل باید توسط دولت و تنویر افکار عمومی باید توسط رسانه‌ها انجام گیرد. دولت و رسانه مأموریت مشترکی برای تقویت ایمان و امید در جامعه دارند. اقدام و عمل امیدآفرین است که می‌تواند گره‌ها را باز کند و سخن گفتن باید مبتنی بر اقدام عملی باشد.

وی گفت: با وجود مشکلات، کشورمان پیشرفت‌های بسیاری داشته است. بنابراین اگر مشکلات بیان می‌شود، همراه با ارائه راهکار می‌تواند گره‌گشا باشد. عدالتخواهی و حق‌خواهی، امر به معروف‌ها و نهی از منکرها باید با ارائه راهکار باشد. مسئولان در اتاق‌های فکر برای برون‌رفت از مشکلات به دنبال آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی باشند. بیش از 10 رئیس‌جمهور در دیدار‌ها به ما می‌گویند که، ما از جهت پیشرفت ایران با وجود این حجم از تهدید‌ها در شگفت هستیم. از این رو داشته‌های خودمان را ببینیم و به آن افتخار کنیم و برای رفع مشکلات تلاش کنیم. کسانی که امروز میدان‌دار هستند با قلم و بیان‌مان کمک کنیم تا در رفع مشکلات توفیق یابند.

تضمین آزادی‌های مشروع در کشور

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید به منافع ملی فکر کرد و منافع ملی نقطه مشترک تمامی گروه‌ها و احزاب باشد، گفت: آزادی قلم و آزادی بیان از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و ما این را با آوای بلند فریاد می‌زنیم و این به‌برکت خون شهدا و حضور مجاهدان در صحنه است. آزادی‌های مشروع در کشور تضمین شده است و دولت و دستگاه‌ها باید این آزادی‌ها را مورد دقت قرار دهند. خداوند متعال آزادی عنایت کرده و چارچوب‌هایی نیز در این راستا بیان کرده است و در قانون اساسی ما نیز آمده است که، آزادی‌های مشروع باید تضمین شود.

رئیسی ادامه داد: حقوق افراد و اشخاص محفوظ است و باید به این آزادی افتخار کرد. آزادی مطبوعات از افتخارات جمهوری اسلامی است. در مقاطعی از انقلاب اسلامی کسانی فریاد‌هایی زده‌اند که خود آن‌ها بیشتر از همه از این آزادی بهره‌ برده‌اند.

نگاهمان به منافع ملی باشد

رئیس‌جمهور گفت: امروز در کشور با وجود اینکه با تحریم روبرو هستیم در بخش‌های مختلفی با رشد و پیشرفت مواجه شده‌ایم. در حوزه علم و فناوری کار‌های مهمی انجام شده است. وقتی پروژه نیمه‌تمام افتتاح می‌شود، برخی عنوان می‌کنند که این پروژه به نام کدام دولت و مجلس تمام می‌شود، در حالی که این مسئله اهمیتی ندارد و به نام جمهوری اسلامی و سبد نظام جمهوری اسلامی است. باید نگاهمان به منافع ملی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی درباره برجام بیان کرد: در مسئله برجام و معاهدات، میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم و دست برتر و سخن متقن داریم و کار را عزتمندانه دنبال می‌کنیم. ما به هیچ وجه به آن‌ها اعتماد نکرده و نخواهیم کرد، سخن اصلی ما خنثی‌سازی تحریم‌هاست؛ ما پیمان‌شکنی آن‌ها را دیده‌ایم و مبتنی بر توان و ظرفیت‌های خود تلاش می‌کنیم. نه تنها فقط در صنعت نظامی و هسته‌ای بلکه در فناوری و صنایع بسیاری رتبه خوبی داریم.

وی اظهار کرد: البته باید اقدامات بیشتری برای پیشرفت‌ها انجام شود، اما قلم شما اهالی رسانه برای ایجاد امید بسیار مؤثر است، القای یأس کار پیچیده‌ای نیست و می‌توان جوان را ناامید کرد، اما رسالت ما ایجاد امید است، هرکس با کار، تلاش، قلم و بیانش در دل مردم ایجاد امید کند، بداند که در راستای راهبرد جمهوری اسلامی حرکت کرده است و این خواست مردم و منفعت ملی است، اما هرکس بخواهد یا نخواهد، بداند و یا نداند در دل مردم یأس ایجاد کند، در جهت این راهبرد حرکت نکرده و هم‌سو با دشمنان که در راستای ناامیدی جامعه می‌دمند، حرکت کرده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دولت از دیدگاه‌ها، سخنان و نقد‌ها استقبال می‌کنیم، گفت: من روزی که رئیس قوه قضائیه شدم اعلام کردم که هر کس از قوه قضائیه شکایت کرده است، من از آن گذشت کردم و همین کار را روز اول آغاز به کار دولت نیز انجام دادم و گفتم هرذکس به‌عنوان دولت از یک رسانه، خبرگزاری و شخصی شکایتی کرده است، از آن گذشت کردیم و از هیچ کس و هیچ خبرنگار و رسانه‌ای شکایت نکرده‌ام. نقد منصفانه یک نعمت است و باید رسانه را فرصت بدانیم. توسعه رسانه‌های روشنگر که زبان گویای انقلاب اسلامی و مردم هستند، یک فرصت و کمک به مدیران است.

وی به اقدامات انجام شده در زمینه صنعت برق،‌ آب و گاز اشاره و در پاسخ به مطالبات برخی خبرنگاران که در مراسم بیان شد، همچون تعاونی مسکن، عدالت جنسیتی، سختی کار و .... قول رسیدگی داد و از وزیر ارشاد خواست تا این موارد را پیگیری کند.

انتهای پیام
captcha