میراث دیرینه اسلام در قدیمی‌ترین مسجد فیلیپین + عکس
کد خبر: 4161956
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

میراث دیرینه اسلام در قدیمی‌ترین مسجد فیلیپین + عکس

اولین مسجدی که در فیلیپین تأسیس شد، براساس داستان‌های فرهنگ عامه محلی، توسط تاجر و مبلغ عرب به نام کریم مخدوم در سال 1380 میلادی ساخته شد و یکی از قدیمی‌ترین مساجد جنوب شرقی آسیا به شمار می‌آید.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، براساس افسانه‌های محلی ستون‌های مسجد شیخ کریم مخدوم در استان تاوی تاوی (Tawi-Tawi) غیرقابل خراب شدن بوده است. این ستون‌ها در شش قرن گذشته از تلاش‌های زیادی برای تخریب جان سالم به در بردند و تا به امروز پابرجا هستند.

پروفسور جولکیپلی وادی (Julkipli Wadi)، رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی در دانشگاه فیلیپین، گفت: تاسیس مسجد شیخ مخدوم در قرن چهاردهم، آغاز اسلامی‌سازی در فیلیپین بود و این رویداد 200 سال قبل از ظهور استعمار اسپانیا و استقرار مسیحیت در این بخش از آسیای جنوب شرقی اتفاق افتاد.

وادی گفت: تلاش‌های مختلفی برای برداشتن ستون‌های قدیمی مسجد صورت گرفت که به دلایلی، آن تلاش‌ها ناموفق بود. از این رو، برخی از افراد فکر می‌کردند که ستون‌ها منبع برکت هستند و مردم شروع به برداشتن قطعاتی از آنها و استفاده از آن به عنوان طلسم کردند. این امر باعث شد دولت محلی از ستون‌ها با روکش پلاستیکی محافظت کند تا مردم نتوانند تکه‌هایی از آن‌ها بردارند.

این مسجد در طول تهاجم ژاپنی‌ها در سال 1941 - زمانی که همه چیز به جز ستون‌ها تبدیل به خاکستر شد - سوخت و در دهه 1960 بازسازی شد و کارهای مرمتی در آن نیز اخیرا انجام شده است. در سال 2013، رئیس جمهور وقت فیلیپین، بنیگنو آکینو قانون جمهوری را امضا کرد که در آن مسجد شیخ کریم المخدوم را نقطه عطف تاریخی ملی اعلام شده بود.

شیخ مخدوم یکی از هفت واعظ افسانه‌ای بود که از طریق دریا وارد فیلیپین شد و اسلام را به استان‌های میندانائو و سولو معرفی کرد. همه آنها به شاخه‌ای از نقشبندیه تعلق داشتند که در آسیای مرکزی شکوفا شد و در نهایت به شبه قاره هند، به ویژه گجرات امروزی گسترش یافت.

پروفسور داروین ابصاری (Darwin Absari) از مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه فیلیپین گفت: این (مسجد) شواهد فیزیکی ماندگاری از اسلام در کشور است و کشور را به جامعه بزرگ‌تر مسلمانان در جنوب شرقی آسیا و کل جهان اسلام متصل می‌کند.

پروفسور ناصر کدیل (Nasser Kadil) از دانشگاه ایالتی میندانائو گفت که وجود این مسجد حاکی از آن است که اسلام ریشه عمیقی در این منطقه دارد و این برای کل منطقه جنوب مسلمان مایه افتخار است.

وی تصریح کرد: داشتن قدیمی‌ترین مسجد مایه مباهات است و دلالت بر این دارد که شیخ مخدوم و گروهش ابتدا در تاوی تاوی حضور داشتند، بنابراین اسلام (در فیلیپین) از این منطقه شروع شد.

انتهای پیام
captcha