کشف قرآن پانصد ساله در اسپانیا
کد خبر: 4163441
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۷

کشف قرآن پانصد ساله در اسپانیا

یک نسخه قرآن به همراه دو نسخه خطی دیگر متعلق به اوایل قرن شانزدهم میلادی در میان دیوار خانه‌ای قدیمی در جنوب اسپانیا کشف ‌شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الاخبار، این مصحف خطی و دو نسخه دیگر لابه‌لای دیوارهای خانه‌ای در مالاگا واقع در جنوب اسپانیا کشف شده است. این نسخه‌های خطی متعلق به فقیهی به نام محمد الجیار است که علاوه بر فقه در ریاضیات، شعر و نجوم نیز عالم بوده است.

به گفته رسانه‌های اسپانیایی این نسخ برای بیش از 5 قرن پنهان بوده اما در جریان یک بازسازی در 28 ژوئن سال 2003 در جریان یک بازسازی کشف شدند، با این حال خبر این کشف به تازگی و پس از گذشت بیش از دو دهه، انتشار یافته است.

الجیار، فقیه و مبلغ شهر الکوثر واقع در منطقه مالگا در اندلس آن دوره بود و در سال 1490 به این شهر وارد شد. او در آثار خود به مسائل فقهی و تاریخی پرداخته است و در این آثار وضعیت آن روز اندلس و همچنین سقوط غرناطه و پایان کار حاکمان مسلمان در اسپانیا را شرح داده است.

در سال 1500 میلادی او از جانب حاکمان مسیحی مخیر شد که یا مسیحی شود و یا اندلس را ترک کند و وی دومین را انتخاب کرد؛ اما الجیار با وجود ترک آن شهر مصحف و دو نسخه از آثار خود را در میان دیوار خانه خود پنهان کرد به امید روزی که دوباره به آن شهر بازگردد.

صاحب کنونی خانه در مورد این کشف می‌گوید: ما از پیدا کردن این نسخ خطی بسیار غافلگیر شدیم و هیچ‌کس انتظار چنین چیزی را نداشت، این نسخه‌ها پوشانده و در میان دیوارهای عریض خانه‌های سنتی اندلسی پنهان شده بود.

ماریا ایزابل کالرو، شرق‌شناس و استاد بازنشسته دانشگاه که بیشتر وقت خود را صرف مطالعه نسخه‌های اصلی در دانشگاه مالاگا کرده است، می‌گوید: این قرآن یکی از دو نسخه قدیمی‌ کشف شده در اسپانیا است.

مسلمانان اندلس اوایل قرن شانزدهم میلادی به رغم پیمان و تعهد حاکمان مسیحی مبنی بر احترام به عقاید دینی آنها، وادار به تغییر دین و یا ترک اسپانیا شدند.

انتهای پیام
captcha