فعالان رسانه‌ای از پیاده‌روی اربعین شناخت کامل داشته باشند
کد خبر: 4163742
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
مهدی توکلیان:

فعالان رسانه‌ای از پیاده‌روی اربعین شناخت کامل داشته باشند

روزنامه‌نگار‌ و عکاس خبری گفت: فعالان رسانه‌ای باید شناخت کاملی از پیاده‌روی اربعین داشته باشند تا بتوانند به خوبی به این عرصه وارد شده و به انعکاس وقایع بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مهدی توکلیان، روزنامه‌نگار‌ و عکاس در اولین رویداد تعلیمی زائر - خبرنگار که ویژه خبرنگاران و فعالان رسانه شرکت‌کننده در زیارت اربعین ۱۴۰۲ به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در قالب کارگاه‌های آموزشی برگزار شد، با اشاره به موضوع ایده‌پردازی‌های نو برای انعکاس ابعاد و زوایای پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: یکی‌ از فعالیت‌های ایران اینترنشنال برجسته کردن بودجه سه هزار میلیارد تومانی دولت برای این مراسم بود که با برجسته کردن این مسئله به دنبال ایجاد شبهه در میان مردم هستند. 

وی ادامه داد: در راس اهداف این رسانه‌ها از بین بردن امید در میان مردم و نسلی است که تمام اطلاعات خود را از فضای مجازی به دست می‌آورند. به رغم تمامی این دشمنی‌ها شاهد آن‌ هستیم که سال به سال به رونق این مراسم افزوده شده و اروپایی‌ها و آمریکایی‌های فراوانی در این مراسم حضور دارند. 

توکلیان گفت: امروز نخبگان ما این‌گونه عنوان می‌کنند که ما همه چیز را می‌دانیم که این مسئله مشکل‌آفرین است. نکته دیگر اینکه فعالیت همکاران رسانه‌ای باید امروز فقط آن چیزی باشد که از آن‌ها خواسته‌اند. این مسئله باعث می‌شود که نکات اصلی این مراسم عظیم نشان داده نشود. 

وی تصریح کرد: چندین سال است که عکاسان فراوانی در مراسم اربعین حضور دارند و عکس‌های فراوانی تهیه کرده‌اند اما مشکل این است که چرا این تصاویر اثرگذاری لازم در جهان را ندارد‌. یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد عدم شناخت کافی افراد رسانه‌ای از مراسم اربعین و فلسفه وجودی آن است. 

توکلیان با بیان اینکه رسانه‌ها قبل از تولید در مراسم اربعین باید به پیش‌تولید بیندیشند، گفت: در این زمینه باید با دید جامعه‌شناسانه به اربعین بنگریم و پیش از آغاز سفر و تولید محتواها با فلسفه این مراسم عظیم آشنا شویم. لذا رسانه‌ها و خبرنگاران باید به شناخت کافی در مورد اربعین دست پیدا کرده و به فرهنگ عراقی بودن احترام بگذراند. 

وی اظهار کرد: رسانه باید در رابطه با اربعین برای مردم فرهنگ‌سازی کند. متاسفانه برخی ایرانیان روحیه مطالبه‌گری از مردم عراق دارند و به دنبال اهداف خود هستند. موکب‌داری متعلق به عراقی‌ها است و به صورت خانوادگی در عراق اداره می‌شوند‌. لذا باید در مواجهه با خانواده موکب‌داران نهایت احترام را قائل باشیم. مردم باید با فرهنگ اربعین و مردم عراق در موکب‌داری آشنا بوده و بدان احترام بگذارند‌. 

توکلیان گفت: خبرنگاران و عکاسان زمانی که قرار است در این راه قرار گیرند باید بدانند و آگاهی داشته باشند که در چه مسیری قدم گذاشته‌اند. همه باید بدانند که مسیر اربعین، مسیر خنده نیست و بلکه مسیر روضه و اندوه است. مراسم اربعین مراسم تکرار و یادآوری عاشورا است و باید نسبت بدان آگاهی کامل داشت. 

وی افزود: یکی از کارهایی که در حوزه کار رسانه‌ای در دنیا راجع به اربعین اجرا می‌شود، پراکنده کردن اخبار جعلی و به حاشیه راندن آن است. رسانه‌ها باید به این موضوع بپردازند که تمامی مواکب ایرانی و عراقی به صورت خودجوش مردمی ایجاد شده و اصلا حکومتی نیستند و رسانه‌ها نیز باید این مسئله را به خوبی انعکاس دهند. 

توکلیان بیان کرد: متاسفانه رسانه‌ها مانیفست دقیق و مناسبی را در حوزه مراسم اربعین در اختیار خبرنگاران و عکاسان نمی‌گذارند. لذا ابتدا باید شناخت کافی از این مراسم عظیم را به دست آورده و سپس، نسبت با حرکت و اطلاع‌رسانی از آن اقدام کنیم. یکی از مشکلات ما در حوزه رسانه این است که زبان گفتاری و نوشتاری ما با مردم و مخاطب فاصله گرفته است؛ در صورتی که باید طبق نیازسنجی جامعه با مردم سخن گفت.

وی اظهار کرد: اربعین آئین نیکی‌ها است و تمام خصلت‌هایی که در پیاده‌روی اربعین مشاهده می‌کنیم نشان‌دهنده رفتار زیبای انسانی است. موکب‌داران به ویژه موکب‌داران در این مراسم نهایت احترام را نسبت به زوار دارند و ‌این مسئله سوژه بسیار خوبی برای خبرنگاران و عکاسان است. رسانه باید روی نیکی‌ها و مرام‌ها و منش‌های مردمی مخلصانه در مراسم اربعین تمرکز کرده و نسبت به انتشار آن‌ها اقدام کنند. 

توکلیان بیان کرد: فعالان رسانه‌ای زمانی که روی نکات مثبت تمرکز کنند، می‌توانند با انتشار و انعکاس مناسب، در برابر نگاه مغرضانه معاندان ایستادگی کرده و با آن‌ها مقابله کنند. رسانه‌ها باید به آئین خوبی که در مراسم اربعین وجود دارد، بپردازند. یکی از کارهایی که می‌تواند به ایجاد موج رسانه‌ای در مراسم اربعین تبدیل شود، آموزش به زوار و شهروندان در مورد تصویربرداری و اطلاع‌رسانی از زوایای این مراسم است. 

توکلیان بیان کرد: چنانچه بتوانیم زوار را به این سمت سوق دهیم که به عنوان یک‌فعال رسانه‌ای در حد خود فعالیت کنند، می‌توانیم در مقابل سپر رسانه‌ای که در برابر اسلام قرار گرفته، ایستادگی کنیم. عکاسان و تصویربرداران مراسم اربعین نیز باید دقت کنند تا تصاویر تاثیرگذارتر و بهتری در سوژه‌های مختلف از این مراسم را انعکاس دهند. 

انتهای پیام
captcha