بایسته‌های رسانه‌ها در مراسم اربعین حسینی
کد خبر: 4163778
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
شمسایی بیان کرد:

بایسته‌های رسانه‌ها در مراسم اربعین حسینی

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح بایسته‌های رسانه‌ها در مراسم اربعین حسینی پرداخت و تأکید کرد: حفظ و ارتقای دستاوردها و اثرات راهبردی مراسم اربعین حسینی باید همواره در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد.

شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد

به گزارش خبرنگار ایکنا، ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ۲۹ مرداد، در نخستین رویداد تعلیمی زائر - خبرنگار که به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن در قالب کارگاه‌های آموزشی با موضوعات متنوع و تدریس اساتید مختلف ویژه خبرنگاران، عکاسان و فعالان رسانه‌ای شرکت‌کننده در زیارت اربعین ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: یکی‌ از کارکردهای اصلی رسانه‌های تخصصی این است که در موضوعات رسانه‌ای مهم همچون مراسم پیاده‌روی اربعین پیش‌قدم باشند. 

وی افزود: ستاد مرکزی اربعین دارای کمیته‌های متعددی است که یکی از این کمیته‌ها، کمیته آموزشی و فرهنگی است که تمامی امور محتوایی از اعزام مبلغان و مداحان گرفته تا برگزاری همایش‌های مختلف را برعهده دارد. یک بخش از این امور محتوایی نیز توصیه های رسانه‌ای است که هر سال تعیین می‌شود.

شمسایی بیان کرد: امروز میزان حجم خدماتی که از سوی ایران به عراق ارسال می‌شود، بخش کمی از کل خدمات است. لذا این مسائل نشان می‌دهد که میهمان‌نوازی عراقی‌ها و تعامل با آن‌ها بسیار زیاد و مشهود است. 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بایسته‌های رسانه‌ای در مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح در اربعین این است که این مراسم شدیداً تحت بایکوت خبری رسانه‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد. 

شمسایی ادامه داد: در این مراسم باید تمامی زوایای موجود در رابطه با فلسفه اربعین و خدمات ارائه شده به زائران منعکس شود، لذا حرکت عظیم اربعین به عنوان حرکتی تمدن‌ساز باید به گونه‌ای منعکس شود که تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. امروز دشمن به دنبال توطئه و سانسور مراسم اربعین است. 

وی گفت: به میان آوردن مسائل انحرافی، انعکاس بی‌نظمی‌ها و شلوغی‌ها از دیگر روش‌های معاندان برای مخدوش کردن حرکت عظیم اربعین است. دیگر توطئه دشمنان پرداختن به امور اختلافی و انحرافی است.

شمسایی افزود: یکی از نکات مربوط مراسم اربعین، انتخاب شعار محوری برای هر سال است که شعار محوری مراسم اربعین امسال «حیاتنا الحسین(ع)» است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حفظ و ارتقای دستاوردها و اثرات راهبردی مراسم اربعین حسینی باید همواره در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد. مدیریت انتظارات و ارتقای آگاهی‌های ضروری سفر اربعین نیز از دیگر وظایف رسانه‌هاست که باید بدان بپردازند. همچنین، رسانه‌ها باید کاری کنند تا انتظارات مردم واقعی و متناسب با وضع موجود باشد.

وی ادامه داد: تبدیل جریان عاطفی اربعین به شناخت و معرفتی پایدار پیرامون اصل زیارت اربعین و ارتقای دانش مخاطبان درباره معارف اربعین در جهت زمینه‌سازی تشکیل تمدن اسلامی و توسعه معارف و معنویات اربعین در روند معمول زندگی فردی و اجتماعی از دیگر اموری است که باید مدنظر رسانه‌ها باشد. 

شمسایی گفت: استحکام و پیوند ملت‌ها و مذاهب مختلف شرکت کننده در راهپیمایی اربعین به ویژه دولت و ملت ایران و عراق، شکست تحریم و بایکوت رسانه‌ای مراسم اربعین از طریق انتشار گسترده آثار مثبت و نیکی‌های این مراسم در فضای مجازی، اطلاع‌رسانی حداکثری و تبلیغ رویدادها و برنامه‌های مراسم اربعین، اهمیت انعکاس شایسته وحدت و همگرایی و مردم‌محوری و توجه به جایگاه مهم‌ مواکب از جمله مسائل مهمی است که باید مدنظر رسانه‌ها در مراسم اربعین باشد. 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از آسیب‌های موجود در مراسم مختلف مذهبی این است که ممکن است هر نهادی بخواهد برنامه‌ای را به نام خود تمام کند که این مسئله صحیح نیست و باید بدانیم تمامی این مراسم به صورت مردمی اجرا می‌شود‌. همچنین، گفتمان‌های اساسی مانند ترویج‌ و تعظیم شعائر و وحدت کلمه در امت اسلامی و نیز تعمیم زیست اسلامی و جامعه مهدوی از جمله اموری است که باید در دستور کار رسانه‌ها باشد. 

شمسایی گفت: تناسب فرم و محتوای رسانه‌ای تولید شده در مراسم اربعین با اقشار مختلف باید مدنظر رسانه‌ها باشد. همچنین، کامل بودن بسته رسانه‌ای زائر ـ خبرنگار مهم است و باید رعایت شود. نکته مهم دیگر پرهیز از احساس‌گرایی صرف در موضوع اربعین است که باید این مسئله با تعقل و تعمق صورت گیرد. 

وی اظهار کرد: دوری از شایعه‌پراکنی‌ها و اینکه اربعین جهانی را مدنظر داشته باشیم تا یک اربعین ایرانی و عراقی از جمله نکاتی است که رسانه‌ها باید مراقب آن‌ باشند. باید رسانه‌ها نشان دهند که اربعین مردمی بوده و حکومتی نیست.

بایسته‌های رسانه‌ها در مراسم اربعین حسینی

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: البته هر سال چهار تا پنج میلیون زائر از ایران به مراسم پیاده‌روی اربعین می‌روند و دولت و حکومت نیز وظایفی در این زمینه دارد ولی باید بدانیم که مراسم اربعين مراسمی کاملاً مردمی است. 

شمسایی گفت: تأکید بر فراهم بودن شرایط اولیه و رعایت مسائل بهداشتی از جمله مواردی است که رسانه‌ها باید بدان بپردازند اما نباید نکات ایمنی و بهداشتی را نادیده گرفت. پرهیز از انتشار نظرات تفرقه‌انگیز نیز باید در دستور کار رسانه‌ها باشد. امسال یکی از مهمترین موضوعات مراسم اربعین، قرآن است و رسانه‌ها باید امسال به طور ویژه به انتشار برنامه‌های قرآنی مراسم اربعین بپردازند. 

وی بیان کرد: زائرخبرنگاران باید امسال به موضوع قرآن در اربعین به صورت ویژه بپردازند. اطلاع‌رسانی از موضوعات مربوط به اربعین همچون تمدید گذرنامه‌ها در اندک زمان ممکن، فرهنگ‌سازی برای عدم اسکان طولانی‌مدت زوار نیز باید در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد.

شمسایی اظهار کرد: پیشنهاد به پیاده‌روی در زمان‌ها خنک‌تر، تشویق به نوشیدن آب فراوان، تأکید بر همکاری زوار با یکدیگر، تأکید بر تقویت روحیه همکاری و صبر، ارائه وضعیت مرزها و جاده‌ها، تشویق به مراجعه مردم‌ به سایر مرزها، ارائه گزارش از حال و هوای سازمان‌ها و ... نیز از دیگر وظایفی است که باید مدنظر رسانه‌ها در مراسم اربعین باشد. 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: توجه به موضوعات عموم مردم و موکب‌داران، پذیرایی موکب‌داران از همه سطوح، پرهیز از ارائه آمار نادرست، ایجاد پویش‌های مختلف برای اقشار مختلف به ویژه جاماندگان اربعین و ... نیز از دیگر مسائلی است که باید از سوی رسانه‌ها پیگیری شود. امروز دشمنان ما بیکار نبوده و به دنبال حاشیه‌سازی برای این مراسم هستند و رسانه‌ها باید مراقب این مسئله بوده و با آن مقابله کنند.

انتهای پیام
captcha