تقویت جریان حفظ موضوعی راهبردی برای قرآنی شدن جامعه است
کد خبر: 4164508
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
حجت‌الاسلام تقی‌زاده:

تقویت جریان حفظ موضوعی راهبردی برای قرآنی شدن جامعه است

رئیس سازمان دارالقرآن حفظ موضوعی را از محورهای مورد تأکید در سند راهبردی این سازمان بیان کرد و گفت: بر همین اساس طرح تربیت ۵ هزار حافظ موضوعی برای پنج سال آینده به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.

حجت الاسلام تقی زاده، رئیس دارالقرآن الکریم

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی، امروز، اول شهریورماه در جمع کارشناسان و رابطین قرآنی استان آذربایجان‌شرقی، قرآنی شدن جامعه را از الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی مورد تأکید رهبری دانست و گفت: بر همین اساس سند راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم را با رویکرد آموزش همگانی و تعلیمی و تربیتی تدوین و به سازمان تبلیغات اسلامی ارائه کرده ایم.

وی اظهار کرد: یک مشکلی ریشه‌ای در فضای قرآنی در طول هزاران سال پس از دوران غیبت داریم و آن عدم شکل‌گیری نسبت با کلام الهی است که هم در خود این کتاب آسمانی و هم در بیانات ائمه بر آن تاکید شده و اگر این نسبت به درستی شکل نگیرد، مخاطب از فیوض قرآنی بهره‌مند نخواهد شد.

تقی‌زاده ادامه داد: بنا به آیات قرآنی اگر جامعه حس خشیت نسبت به قرآن پیدا کند، آموزه‌های این کتاب آسمانی نیز بر قلوب مردم خواهد نشست و پیشداران این موضوع علما هستند و اگر چنین شود همان‌گونه که مراسم و برنامه‌های مرتبط با اهل بیت(ع) همچون عید غدیر و عزاداری‌های محرم توسط خود مردم و با شکوه و عظمت خاص اجرا می‌شود، فعالیت‌های قرآنی نیز در سطح جامعه و بین اقشار و آحاد مختلف تجلی و تسری خواهد یافت.

رایزنی‌ صرف منجر به اقدامات در حوزه امور قرآنی نمی‌شود 

رئیس سازمان دارالقرآن تصریح کرد: رهبری بیشترین تأکیدات و صحبت‌ها را در خصوص امور قرآنی داشته و قرآنی شدن جامعه را از الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی عنوان و بر لزوم منتج شدن فعالیت‌های این حوزه به تدبر و فهم قرآنی تأکید کرده‌اند و در مدیریت فعلی سازمان تبلیغات اسلامی نیز بیشترین توجه به این موضوع شده و تسری این رویکرد به همه بخش‌ها منوط به فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم به ویژه در سطح استان‌ها و شهرستان‌هاست.

وی اضافه کرد: صرف رایزنی‌ها نمی‌تواند منجر به رقم زدن اتفاقات و اقدامات جدی در حوزه امور قرآنی شود و بر همین اساس پیگیر طرح و اقدامی در مقیاس برنامه‌های مردمی چون مراسم غدیر برای اجرا در افق قرآنی کشور هستیم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی می‌تواند محرکی جدی در این زمینه باشد. 

تقی‌زاده با اشاره به اقدامات و سنت‌های حسنه قرآنی نهادینه شده در آذربایجان‌شرقی چون تجلیل از حفاظ و یا برگزاری جلسات ماهانه مجمع پیشکسوتان قرآنی را در توسعه امور این حوزه با کمترین هزینه بسیار مؤثر دانست و گفت: در زمینه صدور مجوزهای قرآنی نیز با همه محدودیت‌ها تلاش کرده‌ایم تحولی جدی در این فرآیند به ویژه از جهت کاهش زمان و پیچیدگی صدور مجوزها رقم زنیم و البته موضوع واگذاری مجوزهای قرآنی به خود استان‌ها نیز به صورت آزمایشی و در سطح چند استان در حال اجراست.

طرح تربیت ۵ هزار حافظ موضوعی برای پنج سال آینده

وی اظهار کرد: سند راهبردی سازمان دارالقرآن را از روزهای ابتدایی حضور در این مسئولیت پیگیری کرده‌ایم و ابتدای هفته جاری نیز نسخه نهایی این سند به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور تقدیم شده که آموزش همگانی با رویکرد غالب تعلیمی و تربیتی مهمترین هدف این سند است و در این زمینه ۹ رویکرد اتخاذ شده که با توجه به تأکیدات رهبری بر لزوم منتج شدن فعالیت‌ها به تدبر قرآنی این موضوع در طول برنامه‌ها پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن حفظ موضوعی را از دیگر محورهای مورد تأکید در این سند عنوان و خاطرنشان کرد: بر همین اساس طرح تربیت ۵ هزار حافظ موضوعی برای پنج سال آینده به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده و برپایی کارگاه‌های قرآنی با محوریت سبک زندگی اسلامی نیز در سند راهبردی سازمان مورد توجه جدی است.

تقی‌زاده افزود: تشکیل صندوق حمایت از فعالیت‌های قرآنی نیز از دیگر موضوعات مورد  پیگیری است تا از این طریق زمینه تسهیل حداقلی امور مالی برای تشکل‌های قرآنی را فراهم کنیم اما باید توجه داشت که طبق فرموده رهبری مساجد پایگاه‌های اصلی فعالیت‌های قرآنی هستند و باید با تغییر رویکردهای غالب از این بستر برای توسعه امور قرآنی با کمترین هزینه ها استفاده کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن در پایان گفت: در کنار فعالیت‌های کلی استان‌ها به دنبال تعریف یک پروژه اختصاصی قرآنی برای هر استان هستیم و حمایت‌های ویژه و جداگانه‌ای از این پروژه‌ها که مبتنی بر ظرفیت‌ها و استعدادهای هر کدام است، انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha