هیئت عزاداری در هیچ عصری نباید از قداست جدا شود
کد خبر: 4165181
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
گفت‌وگوی ایکنا با خادم اهل بیت(ع)

هیئت عزاداری در هیچ عصری نباید از قداست جدا شود

یک خادم اهل بیت(ع) که 57 سال از عمر خود را در هیئت عزاداری گذرانده است، گفت: هیئت عزاداری در هیچ عصری نباید از قداست جدا شود که اگر این‌گونه شد دیگر هدف ما از عزاداری که نزدیک شدن و قرار گرفتن در راه حسینی است، محقق نخواهد شد.

محمدحسن الهامی راد، خادم اهل بیت(ع) در خراسان‌جنوبیمحمدحسن الهامی راد، خادم اهل بیت(ع) در خراسان‌جنوبی و بازنشسته علوم پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص تاریخچه عزاداری در بخش خیرآباد و روستای درخش اظهار کرد: در سال 33 در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمدم و در سن هشت سالگی پدرم را از دست دادم. از 12 سالگی در هیئت‌های عزاداری به کمک مشغول شدم.

وی با بیان اینکه هیئت ابوالفضلی خیرآباد و روستای درخش برای من اوج شور و شعور حسینی بود، افزود: زندگی خود را برای امام حسین(ع) گذاشتم و هر زمان که فکر کردم گرهی در کارم افتاده از ایشان مدد خواستم. روزها گذشت و به عاشورای سال 57 و در آستانه شکل‌گیری نهضت انقلاب رسیدیم که با دوران دانشجویی‌ام همزمان شد.

این خادم  و مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه در این سال بیشتر فرموده‌های امام راحل تبدیل به سروده شده و در هیئت‌های عزاداری خوانده می‌شد، تصریح کرد: هیئت‌های عزاداری در پیروزی انقلاب اسلامی سهم عمده‌ای داشتند، چراکه با حضور مردم در بطن خود، باعث شکل بخشیدن به نهضتی شدند که شاید هیچ امری جز وحدت مردمی نمی‌توانست آن را به پیروزی برساند.

الهامی راد با بیان اینکه در طول عمرم هیئت‌های عزاداری همواره خاستگاه رویش‌های مذهبی، فکری و عقلایی از سمت مردم و برای مردم بودند، گفت: این نهضت مهم مردمی عشق به اهل بیت(ع) که هیئت مبدأ آن است نباید هیچ‌گاه از بطن عزاداری‌هایمان دور شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های عزاداری در عصر حاضر افزود: هیئت عزاداری همواره باید دارای شور مثبت بوده و اثری در زندگی ما داشته باشد. این مکان مهم در هیچ عصری نباید از قداست دور شود که اگر این‌گونه شد دیگر هدف ما از عزاداری که نزدیک شدن و قرار گرفتن در راه حسینی است، محقق نخواهد شد.

این خادم اهل بیت(ع) با بیان اینکه دشمن همواره سعی داشته قرآن و عشق به ائمه اطهار(ع) را از این ملت بگیرد، چراکه این دو راه حق بوده و اگر از آنان لحظه‌ای غفلت کنیم همه آنچه این 40 سال برای آن تلاش کرده‌ایم نابود خواهد شد، ادامه داد: شور حسینی جوانان در هیئت‌های امروزی نباید تبدیل به یک هیجان بی‌پاسخ و بدون نتیجه شود.

الهامی راد با بیان اینکه کشور امام زمان(عج) هیچ‌گاه از مسیر خود دور نخواهد ماند ولی ما نیز باید مراقبت لازم را داشته باشیم، تصریح کرد: نکته دیگر اینکه بهره‌گیری بسیاری از آلات و ادوات موسیقی مغایر با هدف هیئت‌های عزاداری است؛ بدون این ادوات نیز می‌توان شور عزداری را نشان داد. نباید کاری کنیم که موسیقی‌های عصر جدید که گاهی متناقض با اهداف حسینی است، در بطن هیئت جایی باز کند.  

وی با بیان اینکه در هیئت عزاداری نباید برپا داشتن نماز فراموش شود، افزود: یکی از اهداف مهم امام حسین(ع) احیای نماز بود که شاید اکنون در هیئت‌ها کمتر می‌بینیم. در زمان‌های قدیم با دست خالی و بدون این ادوات عشق و محبت خود را به اهل بیت(ع) نشان می‌دادیم و اکنون نباید ادوات جدید، قداست هیئت عزاداری را از ما بگیرد.

الهامی راد یادآور شد: به‌عنوان فردی که تمام عمرم را در راه احیای مکتب اهل بیت(ع) صرف کردم، باید بگویم که عشق و محبت خالص مردم در هیئت‌های عزاداری یک ارزش مهم است که باید در راه درست هزینه شده و هیئت عزاداری نیز شور همراه با عقل و تدبیر حاکم باشد. این عشق خاص را نباید به راحتی خرج کرد.

انتهای پیام
captcha