ضرورت رفع خلأ بصیرت رسانه‌ای
کد خبر: 4165523
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
معاف تأکید کرد:

ضرورت رفع خلأ بصیرت رسانه‌ای

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بحث عقل درایه و بصیرت رسانه‌ای از خلأهای جدی است که باید برطرف شود، گفت: ایکنا می‌تواند علمدار این داستان شود.

علیرضا معافبه گزارش خبرنگار ایکنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدمحمدجواد آل احمد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مجید جعفری، معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز ششم شهریورماه در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی حضور یافتند.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه که حسن مسلمی‌نائینی، رئیس و علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و محمدحسین حسنی و دیگر معاونان و مدیران سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور حضور داشتند، پس از شنیدن اهم فعالیت‌های بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان طی سخنانی گفت:‌ فعالیت‌های جهاددانشگاهی مصداق آیه «َشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ» است. 

وی به تعبیری از آیت‌الله العظمی جوادی آملی در مورد اَشکال جهاد اشاره کرد و افزود: در قرآن دو شکل جهاد آمده است که شامل «بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم» است، ولی امیرالمومنین(ع) شکل سومی را با عنوان «جاهِدوا بألسِنَتِكُم» مطرح می‌فرماید. کار دوستان ما در ایکنا از همین قسم و جهاد فرهنگی، جهاد با زبان و لسان است. 

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به حضور حجت‌الاسلام خسروپناه در رأس شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و اظهار کرد: مجموعه‌های قرآنی باید حداکثر استفاده را از این حضور ببرند، سال‌ها منتظر بودیم یک عالم متعلم در رأس کار قرآنی قرار گیرد، الان این اتفاق افتاده و لذا این فرصت بزرگی برای مجموعه‌های دانشگاهی، حوزوی، بین‌رشته‌ای و کسانی که در حوزه‌های علوم انسانیِ قرآن‌بنیان و امثالهم می‌خواهند کار کنند، خواهد بود. ما هم در وزارت ارشاد و مجموعه دولت از این فرصت بهره‌مند خواهیم بود.

معاف همچنین به امضای تفاهم‌نامه‌ای که امروز در ایکنا نهایی شده اشاره و اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا شد از کارهای بین‌دستگاهی و ما بین کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، معاونت قرآنی وزارت ارشاد و جهاددانشگاهی است که بحث‌های مفصلی پیرامون آن صورت گرفته و به این نقطه رسیده است. 

وی بیان کرد: این مقدمه‌ای بر کارهای مفصل‌تر و بزرگ‌تر است که باید در بین معاونت‌های وزارت ارشاد و سازمان رسانه و فضای مجازی(در آستانه تأسیس در وزارت ارشاد) و مجموعه‌های رسانه‌ای و خبری با محوریت ایکنا انجام شود. 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: الان ما در میانه جنگِ روایت‌ها، نبردِ حکایت‌ها، مچ‌اندازیِ قضاوت‌ها و تروریسمِ رسانه‌ای هستیم، شرایط سختی که جمهوری اسلامی در آن قرار گرفته باعث شده مسئله سواد رسانه‌ای و بصیرت رسانه‌ای به اهم بحث‌های اولویت‌دار نظام تبدیل شود. 

به گزارش ایکنا، وی با اشاره به اینکه همه مجموعه‌های رسانه‌ای باید به طراحی و تدارک نظریه «عقل درایه» بپردازند، گفت: «اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ، فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ»، ‌عبارت اُخری ما همان تعبیر «حَديثٌ تَدْرِيهِ خَيرٌ مِن ألفِ حَديثٍ تَرْوِيهِ» است. این موضوع کار ایکنا و مجموعه رسانه‌ای کشور است. 

معاف به پرسش خود از آیت‌الله مصباح در سالیان دور اشاره و تصریح کرد:‌ من بیست سال قبل از آیت‌الله مصباح در مورد دوگانه سرعت و دقت که خبرنگاران با آن مواجه هستند، سوال پرسیدم. در روایت آمده است که «در دروغگویی تو همین بس که هر آنچه می‌شنوی را بدون تحقیق بگویی»، استاد در پاسخ به این موضوع بحث مفصلی را مطرح کردند. این صحبت‌ها ذیل آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ ...» چاپ شده است. بحث عقل درایه و بصیرت رسانه‌ای از خلأهای جدی است که ایکنا در این قصه علمدار شود. تفاهمی که نوشته شده است، پیوست‌های محتوایی هم دارد و شروعی بر این کار خواهد بود. 

انتهای پیام
captcha