ارزیابی رهبری از عملکرد دولت درس آداب نقد سازنده است + صوت
کد خبر: 4167097
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
قاسم جعفری:

ارزیابی رهبری از عملکرد دولت درس آداب نقد سازنده است + صوت

معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری نوع و شیوه ارزیابی رهبر انقلاب از عملکرد دوساله دولت سیزدهم را درس آداب نقد منصفانه، خیرخواهانه و سازنده دانست و گفت: ایشان ضمن اینکه نقد درست را توأم با راهنمایی ارائه دادند اما نوع بیان و نقد ایشان به گونه‌ای بود که آداب نقد را در بیان نقاط ضعف رعایت کرده و آموزش دادند.

قاسم جعفری، معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری

  قاسم جعفری، معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نکات مطرح شده از سوی رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت و درس‌های نوع و شیوه ارزیابی و نقد عملکرد دولت از سوی ایشان گفت: اگرچه دیدار مسئولان قوای سه‌گانه با رهبر انقلاب تبدیل به یک سنت شده اما رهبر انقلاب در هر یک از این دیدارهای سالیانه نکات تازه‌ای را برای مسئولان، موافقان و مخالفان عرضه می‌دارند. از ویژگی‌های ایشان این است که سعی می‌کنند نکات و مطالب مدنظر خود را از منابع و کانال‌های متفاوت دریافت کنند و منحصر به یک سری منابع خاص نباشند. ازآنجاکه ایشان اطلاعات و آمار را از چندین کانال و جای مختلف دریافت می‌کنند به طور طبیعی ارزیابی‌ای که از عملکرد قوا و سازمان‌ها بسیار مقرون به صحت و درستی است چون اطلاعات دریافتی را مورد راستی‌آزمایی قرار می‌دهند.

وی درباره نگاه رهبر انقلاب به همه دولت‌ها ازجمله دولت سیزدهم گفت: ایشان همان‌طور که فرمودند مجموعه نهادها ازجمله دولت و دستگاه‌های اجرایی را سربازان وسط میدان برای ملت می‌دانند و معتقدند همیشه باید به سرباز وسط میدان کمک کرد و آن را مورد حمایت قرار داد و نباید روحیه آن را پایین آورد و لذا ایشان در طی این مدت رهبری از هر دولتی که بر روی کار آمده، حتی دولتی که منطبق با نگاه ایشان نبوده، به دلیل اینکه در کرسی خدمت به مردم بوده و مدیریت منابع و مصارف را به لحاظ اجرا در دست داشته،  حمایت  و کمک کرده‌اند. البته در این میان ایشان دولت سیزدهم را علاوه بر این حمایت برای همین عملکرد دوساله مورد تمجید قرار دادند و این بهترین دلیل برای آن است که ایشان به خوبی عملکردها و اقدامات را می‌بینند و رصد می‌کنند.

معنای تمجید رهبری از دولت

جعفری با اشاره به اهمیت روحیه‌افزایی در بیانات اخیر رهبر انقلاب گفت: این تمجید از یک طرف مسئولیت دولت را سنگین‌تر از قبل می‌کند و دولتمردان باید دو سال آتی را با تلاش و روحیه جهادی بیشتر اقدام کنند و از طرف دیگر این تمجید به معنای آن نیست که اگر کسی دولت را نقد کرد آن فرد مشکل دارد؛ اتفاقا دولتمردان به واسطه این تمجید رهبری باید ظرفیت و تحمل خود را بالاتر ببرند. لذا پذیرش منتقدان و شنیدن صدای آنها یکی از اسباب و لوازم این تمجید است. 

معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری درباره نقدهای رهبر انقلاب به دولت گفت: ایشان فرمودند دولت ضمن اینکه کارهای بزرگی کرده، دو نقص بزرگ هم داشته که یکی از آنها ضعف در فعالیت رسانه‌ای و عرضه هنرمندانه دستاوردها و اقدامات خود است که باعث شده مردم و حتی نخبگان از برخی واقعیت‌ها اطلاعی نداشته باشند.

تلاش ویژه دولت برای کاهش تورم در دو سال باقیمانده

وی افزود: دومین نقص هم که ایشان به درستی بر آن دست گذاشتند این است که یکسری مشکلات معیشتی در زندگی بخشی از مردم وجود دارد که کارهای کلان و زیرساختی فعلا نتوانسته آثار خود را در حل این مشکلات نشان دهد و باید اقدامات دولتمردان در سطوح مختلف به این خروجی منجر شود. هرچند ایشان از اینکه دولت آینده را فدای امروز نکرده اعلام رضایت کردند. در واقع دولت نباید برای خوشنام ماندن کارهایی را که درمان اصلی دردهای کشور است، رها کند و دولت سیزدهم در این دو سال اینگونه عمل کرده اما در کنار آن مردم در حال حاضر هم نیاز به توجه در زمینه مسائل معیشتی و کاهش تورم دارند.

جعفری بیان کرد: درست است که در این دو سال دولت موفق به کاهش تورم شده اما این به معنای پایین آمدن آهنگ رشد تورم است و در این چند سال آنقدر تورم بالا رفته که این کاهش کافی نبوده باشد و باید دولت تلاش کند تورم چنان رشد منفی بگیرد که میان دخل و خرج طبقات متوسط و پایین مردم برای یک زندگی نسبتا مناسب، یک تعادل برقرار شود.

ارتباط بیشتر دولت با نخبگان و منتقدان

معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ابراز کرد: رهبر انقلاب ضمن همه این تمجیدها به زیبایی یک نقد دلسوزانه از دولت کردند و فرمودند تا جایی که می‌توانید ارتباط خود را با نخبگان بیشتر کنید. لذا دولتمردان باید در این زمینه تلاش بیشتری برای گفت‌وگو با صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف انجام دهند و یکی از همین گروه‌های نخبگان، منتقدان دولت هستند که از زوایایی به مسائل نگاه می‌کنند که اگر دولتمردان حرف‌ها و نظرات آنها را بشنوند می‌توانند بهره‌های خوبی برای پیشبرد امور ببرند. لذا منتقدان خیرخواه به دنبال کمک به دولت هم نقاط قوت را می‌بینند و هم نقاط ضعف را دیده و عرضه می‌دارند و در صورت امکان راه حل هم ارائه می‌دهد.

جعفری یادآور شد: رهبر انقلاب هم همیشه سعی کردند نسبت به همه دولت‌ها در عین حمایت‌ها و کمک‌ها، یک منتقد دلسوز و خیرخواه باشند و ضمن اینکه نقد درست را توأم با راهنمایی ارائه دادند اما نوع بیان و نقد ایشان به گونه‌ای بوده که مستمسکی به دست دشمنان برای سوءاستفاده ندهند. زیرا می‌بینیم گاهی اوقات برخی افراد حتی از سر خیرخواهی نقد خود را با ادبیاتی در تریبون‌ها و رسانه‌ها بیان می‌کنند که موجب سوءاستفاده دشمنان و بدخواهان می‌شود. در حقیقت رهبر انقلاب در استخدام کلمات آداب نقد را در بیان نقاط ضعف رعایت کرده و به نوعی آموزش می‌دهند.

راهکارهای دولت برای امیدآفرینی در جامعه

جعفری درباره اهمیت جهت‌گیری دولت سیزدهم به سمت حل مشکلات در دو سال باقی‌مانده و تأثیر آن بر افزایش امید مردم به آینده گفت: رهبر انقلاب یکی از ویژگی‌های دولت سیزدهم را مردمی بودن و مردمی ماندن خواندند. یکی از شاه‌کلیدهایی که مردم را امیدوار نگه می‌دارد این است که پیوسته احساس کنند مسئولان و متولیان امور از جنس خود آنها و در کنار آنها هستند و هرگز یک مسئول اجرایی را در مواقع بحران و خطر، پنهان و دور از دسترس تصور نکنند. انتقال این احساس به مردم این باور را ایجاد می‌کند که مسئولان از هر چه در توان دارند دریغ نمی‌کنند.

کد

معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری تأکید کرد: مسئله مهمتر اما این است که مردم این افق‌های امیدبخش آینده را ببینند و به همین دلیل دولت سیزدهم و به خصوص شخص رئیس‌جمهور در این دو سال ادبیات خود را به سمت نقد گذشته و طعنه زدن به مسئولان سابق نبردند و تلاش کردند با یادآوری مستمر افق‌های روشن آینده مردم را امیدوار کنند. یکی از راه‌های ایجاد و حفظ امیدواری مردم، کمک گرفتن از خود مردم و بیان صادقانه مشکلات و امکانات کشور است و اگر این اتفاق بیفتد حتما این امیدواری ایجاد شده در این دو سال حفظ و تقویت می‌شود.                   

گفتوگو از مهدی مخبری    

انتهای پیام
captcha