ویژگی‌های یک کار تبلیغی موفق از منظر آیات قرآن
کد خبر: 4167971
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

ویژگی‌های یک کار تبلیغی موفق از منظر آیات قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی با بیان اینکه در آیات ۳۳ تا ۳۶ سوره فصلت به چهار سؤال اساسی پیرامون کار تبلیغی پاسخ داده شده است، گفت: بلیغ و رسا صحبت کردن، ساده بودن، نرم بودن سخن و آرام بودن سخن از جمله ویژگی‌های ذکر شده در قرآن برای سخن است.

حجت الاسلام ناصر رفیعیبه گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه امروز، ۱۹ شهریورماه در کارگاه یک روزه آموزشی «فن خطابه» با موضوع بایدها و نبایدهای منبر که در کرمان برگزار شد، با بیان اینکه حوزه تبلیغ بسیار مهم است و منحصر به منبر نیست، گفت: حوزه تبلیغ امروز فضای مجازی، کلیپ، مصاحبه‌های کوتاه و پاسخگویی به شبهات را نیز در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: علیرغم وجود رقبایی همچون فضای مجازی و... برای حوزه تبلیغ، اقبال مردم به منبر وجود دارد و اگر در منبرها خوب صحبت نشود جای آن را می‌گیرند. مبلغان باید خود را پیش ببرند تا بتوانند مطالب را حساب شده بیان کنند.

حجت‌‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه در قرآن و آیات ۳۳ تا ۳۶ سوره فصلت به چهار سؤال اساسی پیرامون کار تبلیغی پاسخ داده شده است، افزود: هدف تبلیغ و کار مبلغ، روش و شیوه کار مبلغ، ویژگی‌های یک مبلغ و کار تبلیغی و نحوه مقابله با آسیب‌ها و آفت‌های کار تبلیغ از موضوعاتی است که در این آیات به آن پرداخته شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در آیه ۳۳ سوره فصلت به این سؤال که موضوع و هدف تبلیغ و کار مبلغ چیست؟ پاسخ داده شده است. این آیه برای همه مبلغان دین است و براساس آن مبلغان باید مردم را با خدا رفیق کرده و روش آن را پیدا کنند. منبر رفتن کار بسیار سختی است زیرا مردم به دلایل مختلف در حال دور شدن از خدا هستند و ایجاد ارتباط مردم و با خداوند وظیفه منبریان است.

وی با بیان اینکه در آیه ۳۴ سوره فصلت به روش تبلیغ اشاره شده و روش حسنه مورد تأکید قرآن است، افزود: قول و روش باید احسن باشد. اگر تبلیغ با روش حسنه انجام شود دشمن ولی حمیم(دوست گرم) می‌شود که نمونه‌های آن در تاریخ بسیار است مانند حُر، پسر ابوجهل و... که با روش احسن تبدیل به ولی حمیم شدند.

حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: در آیه ۳۵ سوره فصلت صبر داشتن و ظرفیت داشتن از ویژگی‌های کسی است که می‌خواهد کار تبلیغی انجام دهد. براساس آیه ۳۶، نزغ و ایجاد وسوسه کار شیطان است که مبلغان نباید به آن توجه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه براساس آیات قرآن هر سخن باید ۱۰ ویژگی داشته باشد، گفت: اولین این ویژگی‌ها آگاهانه بودن سخن است. دقت بر نکات و مطالعه از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود و همه طلبه‌ها باید برای شناسایی و فهم احادیث کتاب بخوانند. سخنان همچنین باید خاستگاه روایی، قرآنی و تاریخی داشته باشد.

حجت‌الاسلام رفیعی تصریح کرد: دومین ویژگی سخن از منظر قرآن محکم بودن سخن است. در قرآن از قول سدید سخن گفته شده و سدید بودن به معنای این است که سخن هم منبع داشته باشد و هم برای مخاطبان تبیین شود.

وی ادامه داد: نکته سوم منصفانه بودن و عدالت در سخن است. نیکو سخن گفتن، سخن پاکیزه گفتن(کلمات و سخنانی که بار تحقیر نداشته باشد بلکه تکریم مخاطب باشد)، بلیغ و رسا صحبت کردن، عاملانه صحبت کردن، ساده بودن(طرح مباحث باید ساده باشد)، نرم بودن سخن و آرام بودن سخن از دیگر ویژگی‌های ذکر شده در قرآن برای سخن است.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان با بیان اینکه منبر باید لحن، دسته بندی و نظم داشته باشد، مخاطب، موضوع، محتوا و شیوه القا را ارکان اربعه یک منبر برشمرد و گفت: مبلغ باید مخاطب خود را بشناسد، موضوع باید متناسب با مخاطب باشد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند منابر باید متن محور باشند. محتواسازی نیز بسیار مهم است. امروز با فضای مجازی محتوا آسان شده و در هر بحث باید آیات، روایات و تاریخ مرتبط با آن بحث دیده شود.

انتهای پیام
captcha