3 مؤلفه تشکیل امت واحده
کد خبر: 4168665
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
حجت‌الاسلام ماندگاری تبیین کرد

3 مؤلفه تشکیل امت واحده

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در تمام طرح‌های سعادت‌آفرین الهی ولایت پایه و اساس است، گفت: اقدام برای خدا و رضایت الهی، حرکت براساس راهنمایی ولی خدا و اعتقاد به قیامت، سه مؤلفه شکل‌گیری و تقویت اتحاد و انجسام امت واحده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، 21 شهریورماه در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه سخنان خود در تبیین طرح‌ها و ایده‌های الهی رسول‌الله(ص) برای سعادت و تعالی بشر اظهار کرد: خداوند متعال در آیه سوم سوره انسان می‌فرماید: «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا؛ ما به حقیقت راه حق و باطل را آشکار ساختیم؛ حال خواهید هدایت‌پذیر و شکرگزار این نعمت باشید و یا خواهید آن نعمت را کفران کنید.»

وی با تأکید بر اینکه هر کسی زندگی خود را مبتنی بر طرح الهی پایه‌ریزی کند، به فلاح و رستگاری خواهد رسید، تصریح کرد: در آیه 82 یوره انعام آمده است: «الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ؛ هر کسی با طرح و برنامه و نقشه الهی پیش رود هدایت می‌شود و راه را گم نمی‌کند.»

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ذکر «وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ» در فراز‌هایی از آیه ۲۰ سوره توبه، نشان‌دهنده این است که اگر کسی تمام امورات زندگی‌اش را با طرح و برنامه الهی به پیش برد، از رستگاران و سعادتمندان دو عالم خواهد بود، گفت: آموزه‌های دینی برای تمام امورات زندگی انسان حتی آب خوردن و خوابیدن طرح و برنامه دارد.

ماندگاری درک «هُمُ الْغٰالِبُونَ» و «هُمُ الرَّاشِدُونَ» را از دیگر ثمرات حرکت در مسیر طرح و برنامه الهی دانست و یادآور شد: شکر قرآن و عترت انسان را بزرگ می‌کند؛ شهدا با حرکت در طرح الهی آنقدر بزرگ شدند که در کنار انبیا و اولیای الهی قرار گرفتند.

وی ضمن تأکید بر اینکه اسلام نقشه سعادت انسان است، بیان کرد: پنج گروه انبیا، ائمه اطهار، شهدا، علمای صالح و کسانی که براساس برنامه خدا و پیامبر اهل بیت(ع) حرکت می‌کنند، در بهشت برین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت به فراز‌هایی از آیه ۱۰ سوره ملک «وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ» اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی موفق شویم باید متحد و منسجم بوده، اتحاد خود را از دست ندهیم.

ماندگاری در تبیین راهکار‌های رهایی از اختلاف و تفرقه، حرکت در مسیر الهی و اقدام برای خدا را مهمترین پایه اتحاد توصیف کرد و افزود: انجام عمل برای رضایت الهی و دوری از منیت، مبنای قرآنی شکل‌گیری و تقویت اتحاد، انجسام امت واحده است.

وی حرکت براساس راهنمایی ولی خدا و حرکت پشت سر او را از دیگر مبانی قرآنی تقویت اتحاد عنوان کرد و یادآور شد: قرآن کریم در آیات ۵۵ و ۵۶ سوره مائده می‌فرماید: «هر کس که خدا و رسول و اهل ایمان را ولی و فرمانروای خود داند پیروز است و تنها لشکر خدا فاتح و غالب خواهد بود»؛ در روز قیامت به خدایی واحد پاسخگو خواهیم بود، در روز قیامت از همگان خواهند پرسید، آیا این نعمتی که به تو ارزانی داشتیم، با هدایت قرآن، عترت و ولایت، در مسیر بندگی خدا استفاده کردی.

ماندگاری توحید، ولایت و قیامت را اساس و مبنای اتحاد و شکل‌گیری امت واحده دانست و اظهار کرد: اگر این سه مسئله مهم در سطوح مختلف زندگی و در میان خانواده و جامعه جریان پیدا کند، این خانواده و جامعه از اتحاد وصف‌ناپذیری برخوردار خواهد بود.

وی اتحاد حول کلمه «لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ» را اساسی‌ترین طرح کاربردی و راهبردی قرآن و عترت دانست و یادآور شد: خداوند متعال در فراز‌هایی از آیه دوم سوره مائده می‌فرمایند: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ»؛ همیاری و همکاری توأم با تقوا در کار‌های نیک از دیگر مبانی طرح‌های قرآنی در تجلی زندگی مؤمنانه است. اگر فرزندان را از همان دوران کودکی مبتنی بر مشارکت و همیاری در کار‌ها تربیت کنیم و بخشی از کارهایش را خودش انجام دهد، جامعه‌ای که با این نسل شکل خواهد گرفت، مبتنی بر تعاون و همکاری کار‌ها را پیش خواهد گرفت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت ترویج فرهنگ کار و تلاش در جامعه، با بیان اینکه در تمام طرح‌های سعادت‌آفرین الهی اصل ولایت پایه و اساس آن‌ها و فرمانده، ولی خداست، گفت: دعوت به صبر و استقامت در برابر تمام تلاطم‌های دنیا از دیگر تأکیدات قرآنی برای سعادت‌مندی جامعه است.

انتهای پیام
captcha