نگارش فرازهایی از حدیث سلسلة‌الذهب در مسجد شیخ لطف‌الله
کد خبر: 4169138
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
به دست هنرمندان ثلث‌نگار اصفهانی رقم خورد

نگارش فرازهایی از حدیث سلسلة‌الذهب در مسجد شیخ لطف‌الله

در آخرین روز برگزاری سوگواره «جلوه‌های رضوی در هنر ثلث‌نگاری»، هشت نفر از هنرمندان ثلث‌نگار به نیت امام هشتم در مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان گردهم آمدند و به نگارش حدیث سلسلة‌الذهب پرداختند.

اجرای ثلث‌نگاری در مسجد شیخ لطف‌الله اصفهانسوگواره «جلوه­‌های رضوی در هنر ثلث‌نگاری» که از روز چهارشنبه، 22 شهریورماه آغاز شده بود، امروز، 24 شهریورماه پایان یافت. اجرای زنده ثلث‌نگاری حدیث سلسلة‌الذهب، آخرین برنامه­ این سوگواره بود که با حضور جمعی از استادان و هنرمندان عرصه خوشنویسی و همچنین عموم مردم در مسجد شیخ لطف‌الله واقع در میدان امام(ره) برگزار شد. گروهی از گردشگران خارجی هم که برای بازدید از این مسجد تاریخی آمده بودند، این هنر ایرانی اسلامی را از نزدیک مشاهده کردند. در محوطه­ زیر گنبد مسجد، میزهای جداگانه‌­ای قرار داشت و هریک از شرکت‌کنندگان با استفاده از قلم و دوات، این حدیث قدسی را بر روی کاغذ به نگارش درآوردند. میز نسبتاً بزرگی هم به کودکان اختصاص داشت و تعدادی از کودکان زیر هفت سال با استفاده از مدادرنگی مشغول رنگ‌آمیزی خطوط ثلث بودند.

علی‌محمد حبیب‌اللهی، رئیس اداره امور هنری اداره­‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و دبیر این سوگواره در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، آشنایی کودکان با خط ثلث را از جمله اهداف این ویژه‌برنامه دانست.

وی افزود: کتیبه­‌نویسی آیه­ «إن أکرمکم عندالله أتقاکم» به‌صورت دوخط‌نویسی از سوی استاد رضائیان به نگارش درآمد و سپس کودکان به رنگ‌آمیزی این اثر پرداختند. در پایان نیز جوایزی به آنان اهدا شد.

عذرا عبدالله‌پور، تنها بانوی هنرمند شرکت‌کننده در این سوگواره بود که به خبرنگار ایکنا گفت: 10 سال است که در عرصه­ خط نسخ و ثلث فعالیت دارم و روحانیت و جذابیت خط ثلث، دلیل علاقه‌مندی من به آن است.

وی با بیان اینکه خط ثلث به ام‌الخطوط یا مادر همه خط­‌ها معروف است، اظهار کرد: علت ماندگاری این خط، کاربردهای متنوع آن بوده و بسیاری از خطوط دیگر نیز از خط ثلث نشئت گرفته است. امروزه هم از خط ثلث بر روی ظروف مینا، فلز، کتیبه­‌نگاری، سفال و... استفاده می­‌شود.

سعید طباطبائیان نیز جوان­‌ترین هنرمند ثلث‌نگار بود که در کنار استادان دیگر این حوزه در سوگواره شرکت داشت. وی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: تقریباً 16 سال است که خط ثلث را به‌صورت تخصصی کار می‌­کنم و داشتن خانواده‌­ای مذهبی و علاقه‌مند به هنر از دلایلی بود که باعث شد به این خط بپردازم.

در پایان از هنرمندان ثلث‌نگاری که در سوگواره شرکت داشتند، با حضور رضا دهقانی، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تقدیر شد.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha