گفتمان‌سازی دفاع مقدس رسالت خطیر جهاد دانشگاهی در دانشگاه است
کد خبر: 4171555
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

گفتمان‌سازی دفاع مقدس رسالت خطیر جهاد دانشگاهی در دانشگاه است

امیر سرتیپ نبی سهرابی تصریح کرد: گفتمان‌سازی دفاع مقدس برای نسل امروز وظیفه است و تحقق تبیین این مهم از دانشگاه‌ها و اینجا است که نقش جهاد دانشگاهی بیش‌از هر زمانی عینیت و بروز و ظهور پیدا می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از کتاب «دانش در مصاف؛ تاریخ شفاهی حضور جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس»؛ پنجم مهر با حضور حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی؛ امیر سرتیپ نبی سهرابی؛ جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی؛ حامد علی اکبرزاده رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی؛ سیدحمیدرضا رئوف، نویسنده کتاب و تنی چند از مدیران جهادگر بخش‌های مختلف جهاد دانشگاهی که در سال‌های حماسه هشت سال دفاع مقدس سابقه فعالیت در بخش‌های مختلف این سازمان را داشتند در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

جهاد دانشگاهی؛ نهادی علمی، مجاهد و جهادگر

امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به آنکه رویکرد جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهادی علمی، مجاهد و جهادگر از نخستین روزهای تاریخ انقلاب شکوه‌مند اسلامی در عرصه انقلاب فرهنگی خود گویای کارنامه درخشان این سازمان است خاطرنشان کرد: امروز حوزه‌ای که بیشترین انتظار جهت ترمیم و تقویت آن از جهاد دانشگاهی می‌رود نگریستن به مقوله دفاع مقدس از زاویه دید علوم انسانی است.

وی ادامه داد: آنچه در طول حماسه‌سازی هشت سال دفاع مقدس توسط جهاد دانشگاهی انجام شد بیشتر در قالب مسئله فناوری و دستاوردهای صنعتی، فنی و مهندسی در حوزه رزمی و نظامی بوده‌ است. اما امروز با توجه به تغییر جبهه دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم؛ باید شاهد تقویت بُن‌مایه‌های خود و ابزار دفاع در حوزه جنگ نرم به واسطه فعالیت‌های فرهنگی به ‌ویژه از زاویه دید علوم انسانی باشیم. فعالیت‌هایی که می‌تواند به همان میزان نقش بازدارندگی نظامی را این‌بار در جبهه جنگ نرم با خود به‌ همراه داشته باشد.

امیر سرتیپ سهرابی در ادامه با بیان آنکه وظیفه این بنیاد انتقال پیام دفاع مقدس به نسل امروز و آنچه که در آن سال‌ها بر حماسه‌سازان جنگ تحمیلی گذشت استوار است؛ به فصلی از فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: طبق فرموده حضرت آقا باید از دفاع مقدس نهایت استفاده را بیرم و تمام بخش‌های آن را بدون تحریف و با حقیقت تام و تمام به جوانان منتقل کنیم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به آنکه امروز مهمترین نیاز انقلاب اسلامی ارائه گفتمان دفاع مقدس است تصریح کرد: گفتمانی که خود بازتابی از استوانه اصلی گفتمان کلان انقلاب شکوهمند اسلامی بود. جوانان و محیط‌های دانشگاهی امروز، کمتر از مباحث و حوزه‌های دفاع مقدس استقبال می‌کنند. چرا که نسبت‌ به آن دانشی کم و بضاعتی اندک دارند. درحالی‌که محیط دانشگاه به‌ عنوان محیطی پویا و دانشجویان به‌ عنوان طالبان علم و معرفت؛ تشنه حقایق دفاع مقدس هستند.

وی با تأکید بر آنکه امروز تحقق گفتمان فرهنگی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها در دستان و به سکان‌داری جهاد دانشگاهی است یادآور شد: و اینجاست که تبیین گفتمان انقلاب که بر پایه حق‌طلبی از قیام امام حسین(ع) بود، همان قیام به گفت‌وگوی اصلی در جنگ توسط بنیانگذار انقلاب بدل شد و توسط آن جنگ نیز اداره شد باید سرلوحه گفتمان فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی با محوریت دفاع مقدس و سکان‌داری جهاد دانشگاهی بدل شود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پایان تصریح کرد: گفتمان دفاع مقدس گفتمان عدالت‌محور است و رویکرد آن کاملاً مردمی است. گفتمان سازی دفاع مقدس برای نسل امروز وظیفه بنیاد است و تحقق تبیین این مهم از دانشگاه‌ها آغاز می‌شود. اینجاست که نقش جهاد دانشگاهی بیش‌از هر زمانی عینیت و بروز و ظهور پیدا می‌کند.

رسالت خطیر جهاد دانشگاهی گفتمان‌سازی دفاع مقدس در دانشگاه است

رسالت جهاد دانشگاهی؛ تبیین دستاوردهای دفاع مقدس به جامعه است

علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دیگر سخنران این مراسم با اشاره به آنکه عرصه علم یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که گذشته را به حال و حال را به آینده متصل می‌کند گفت: جهاد دانشگاهی در قیاس با دیگر نهادهای انقلابی در دوران دفاع مقدس سازمانی «گزین، متفاوت و منحصر به‌فردی» است که از حوزه علمی و دانش‌بنیان تا فعالیت صنعتی و نظامی در دوران دفاع مقدس را می‌توان با سرآمدان فعالیت جهاد دانشگاهی گره زد.

وی با بیان آنکه دشمنان انقلاب اسلامی تمام فناوری‌های روز را به رژیم بعث و شخص صدام دادند تا ایران و انقلاب را در نقطه تولد متوقف کنند خاطرنشان کرد: همان فعالیت‌های سرآمد جهاد و جهادگرانش که تا پای جان برای اقتدار ایران ایستاده‌اند، امروز فصل مهمی از اقتدار و صلابت کشورمان را در جهان با خود به‌همراه داشته است.

کلانتر با اشاره به آنکه امروز شاید شرایط جنگ سخت بر کشورمان حاکم نباشد؛ اما مسئله مقابله جبهه دشمن با نظام انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌ها با قدرت ادامه دارد و این فصل مهمی از جایگاه والای جهاد دانشگاهی در طول فعالیت خود طی 44 سال از انقلاب شکوه‌مند اسلامی است که گام‌به‌گام با تمام فراز و فرودهای انقلاب تلاش کرده تا در کنار رسالت‌های گوناگون و متنوع خود؛ درس مقاومت، ایثار و پایمردی را به‌عنوان وظیفه اصلی برای فعالان دانشگاهی و همچنین عموم مردم تبیین کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان با اشاره به رزمندگان و فرماندهانی که در دوران حماسه‌سازی هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشته‌اند و تاکید برآنکه آنها به «یادنگاری»، خاطره‌نگاری و ثبت تاریخ شفاهی نیاز ندارند و این ما هستیم که به این ثبت و مستند کردن‌ها نیازمندیم تصریح کرد: «یادنگاری» از بزرگان جنگ مانند خود دوران دفاع مقدس که افق پیش‌رو را ترسیم می‌کرد امروز ترسیم‌کننده افق پیشاروی اقتدار و صلابت نظام جمهوری اسلامی است. این فصلی دیگر از تلاشی است که به واسطه این کتاب صورت گرفته تا نشان دهیم با توجه به تغییر جبهه نبرد از جنگ سخت به جنگ نرم، هنوز هم جهادگران تمام‌قد برای اقتدار، امنیت، هویت و صلابت کشورمان در تمامی عرصه‌ها مشغول فعالیت هستند.

رسالت خطیر جهاد دانشگاهی گفتمان‌سازی دفاع مقدس در دانشگاه است

آسیب عدم انتقال دستاوردهای انقلاب به نسل جوان

حامد علی اکبرزاده رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی در این نشست گفت: یکی از مشکلات ما در کشور که همواره از آن به ‌عنوان آسیب کلان یاد می‌شود و این آسیب در جهاد دانشگاهی نیز بروز و ظهور دارد به عدم معرفی و ارائه خدمات و دستاوردهای نهادهای انقلابی بعد از انقلاب اسلامی باز می‌گردد.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی ‌بر لزوم و اهمیت بازتاب و انتقال فعالیت‌ها، اقدامات، خدمات و دستاوردهای نهادهای انقلابی در سال‌های حماسه هشت سال دفاع مقدس و انقلاب شکوه‌مند اسلامی به نسل‌های مختلف اشاره کرد و افزود: همین فراز از فرمایشات مقام معظم رهبری به انگیزه‌ای مهم و جدی برای بازتاب خدمات جهاد دانشگاهی در سال‌های دفاع مقدس در تمامی بخش‌های فرهنگی، دانش‌بنیان، مهندسی، رزمی، بهداشت و درمان، آموزش و موارد دیگر بدل شد.

اکبرزاده در پایان با اشاره به آنکه روند طراحی و شکل‌گیری کتاب «دانش در مصاف»، سپری کردن کارهای پژوهشی در پژوهشگاه علوم انسانی، همچنین مصاحبه با فعالان و دست‌اندرکارانی که هنوز هم به‌عنوان یادگارهای درخشان دوران دفاع مقدس افتخار همکاری با آنها را در جهاد دانشگاهی داریم روندی بیش از سه‌ سال را به خود اختصاص داده است یادآور شد: آنچه که در قالب نوشتار و کتابت این اثر به مخاطب ارائه ‌شده؛ تلاشی است که همکاران مختلف جهاد دانشگاهی در بازه قریب به یک‌ سال تنها برای تدوین و نگارش آن وقت گذاشته‌اند.

از تعمیر به تولید 

سیدحمیدرضا رئوف، دیگر سخنران این مراسم در مقام نویسنده کتاب «دانش در مصاف؛ تاریخ شفاهی حضور جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس» با اشاره به آنکه در پژوهشکده علوم انسانی جهاد دانشگاهی دغدغه‌های بازتاب دفاع مقدس از سال 1397 به شکل جدی مطرح بود گفت: بعد تعاملی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حوزه تاریخ شفاهی جنگ داشتیم؛ متوجه شدیم که باید به سرمایه‌های عظیمی که در طول حماسه هشت سال دفاع مقدس توسط جهاد دانشگاهی به رزمندگان جبهه‌های حق علیه باطل و همچنین عموم مردم در سراسر کشور ارائه ‌شده است به شکلی مبسوط ورود کرده و آن‌ها را به مردم ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در این ‌راستا هشت واحد جهاد دانشگاهی را به‌ عنوان هدف نخست در گام اول تدوین تاریخ شفاهی فعالیت جهاد دانشگاهی در دفاع مقدس به خط کردیم. 30 مصاحبه عمیق با فعالان و دست‌اندرکاران امر انجام داده‌ایم و همچنین فصلی مهم را به جمع‌آوری مستندات از واحدها، تصاویر، طرح‌ها، عکس‌ها و تمامی اسنادی که آن گفته‌ها را مستند به واقعیت عینی و عملیاتی می‌کند را در این کتاب به‌عنوان اثری پژوهشی به مخاطبان ارائه داده‌ایم.

رئوف با اشاره به آنکه سه رأس فعالیت «فرهنگی»؛ «ستادی» و «پژوهشی» به‌عنوان سه محور کلان در قالب روایت فعالیت‌های جهادی در این کتاب به‌شمار می‌رود، در تشریح این بخش‌ها گفت: فعالیت‌هایی که جهاد دانشگاهی در حوزه دانشگاه‌ها و فضای عمومی کشور همسو با دغدغه‌های انقلاب طی سال‌های حماسه‌سازی دفاع مقدس انجام داده و همچنین تأثیراتی که در قالب رخدادها و فعالیت‌های فرهنگی در اجتماع و دانشگاه داشته در حوزه مباحث فرهنگی انجام شده است.

وی ادامه داد: در بخش فعالیت ستادی به جهش بزرگ جهاد دانشگاهی از سه‌گانه «پشتیبانی»؛ «نگهداری» و «تعمیر» به مسئله «ارتقا» و «تولید» که به نقطه عطفی در صنایع نظامی کشورمان در طول حماسه‌سازی هشت سال دفاع مقدس در سایه تحریم‌ها بدل شد، ورود کردیم و در حوزه پژوهش؛ دغدغه‌های فرهنگی جنگ نرم را به‌ عنوان پیشانی فعالیت‌های عملیات روانی دشمن و خنثی کردن آن در جامعه مورد هدف قرار داده‌ایم.

انتهای پیام
captcha