«تکه‌های سنگین سرب» ناگفته‌هایی از زندگی شهید چمران است + صوت
کد خبر: 4172284
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
ایوب آقاخانی:

«تکه‌های سنگین سرب» ناگفته‌هایی از زندگی شهید چمران است + صوت

یک نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر گفت: در نمایش «تکه‌های سنگین سرب» به ناگفته‌های زندگی شهید چمران نظر می‌شود بدون اینکه بخواهد به این قهرمان ملی به صورت غلو شده نگاه کند.

ایوب آقاخانی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه «تکه‌های سنگین سرب» برای بار چهارم روی صحنه رفته است، گفت: این نمایشنامه برای اولین بار به کارگردانی خودم سال 94 روی صحنه رفت و تا امروز دو بار دیگر توسط کارگردانان دیگر روی صحنه رفته و اکنون برای بار چهارمین بار از دهم مهر در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است. نمایش اخیر توسط سعید رضا‌نژاد کارگردانی می‌شود.

این کارگردان تئاتر و تلویزیون افزود: در این نمایشنامه به صورت کلی تمامی مقاطع زندگی شهید چمران مورد توجه قرار می‌گیرد اما به صورت ویژه آن بخشی از زندگی ایشان که در لبنان به همراه امام موسی صدر خیریه‌ای را اداره می‌کردند مورد توجه ویژه است. در آن مقطع شهید چمران با خبرنگار جوانی با نام «غاده جابر» آشنا شده و در ادامه این آشنایی منجر به ازدواج آنها می‌شود.

وی ادامه داد: دلیل انتخاب این بخش از زندگی شهید چمران، نو و جذاب بودن آن است. ما وقتی می‌خواهیم زندگی شهدا و بزرگان این سرزمین را مورد توجه دهیم نباید تنها سراغ موضوعاتی رویم که بارها گفته‌ شده است بلکه باید به دنبال اتفاقات ناگفته باشیم. درباره شهید چمران نیز فکر می‌کنم این بخش از زندگی ایشان تابه‌حال کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

آقاخانی در پاسخ به این سؤال که چرا این نمایشنامه تا به این اندازه موفق بوده، گفت: صداقت اصلی‌ترین رمز موفقیت این نمایشنامه است. در این کار تلاش کردم شهید چمران را مانند یک انسان ببینیم نه مانند فرشته‌ای با دو بال سفید. در این نمایشنامه چمران فردی تصویر شده که وطن و عشق برایش اهمیت دارد. همچنین در زندگی دستخوش فراز و نشیب می‌شود. در کنار این امر مسائل کم‌اهمیتی که ممکن است پیرامون هر انسانی وجود داشته باشد در زندگی این شهید هم نشان وجود دارد.

کد

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در «تکه‌های سنگین سرب» چالش‌های خانوادگی چمران بیان‌ شده تا بگوییم بزرگان ما انسان هستند و پایشان روی زمین قرار دارد.  این امر در حالیست که در برخی کارهای هنری، بزرگان این سرزمین فراتر از انسان نشان داده می‌شوند. این رویکرد باعث شده جوان امروزی نتواند با کار ارتباط برقرار کند؛ جوانی که جنگ را از نزدیک ندیده و درک نکرده است. جوان امروزی وقتی بزرگان این سرزمین را به صورت فرشته مشاهده می‌کند نزد خود می‌اندیشد این افراد فرازمینی بوده و نمی‌توان به آنها نزدیک شد. این مشکل آسیبی جدی است که متأسفانه مسئولان به آن توجه نمی‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: من شش نمایشنامه درباره جنگ نوشته‌ام و در هر سه مورد تلاش کرده‌ام به نکاتی که به آن اشاره کردم توجه داشته باشم.

اجرای اخیر این نمایش در جشنواره سال گذشته تئاتر بسیج به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

انتهای پیام
captcha