سوره «الحاقه» و حتمی و واقعی بودن روز قیامت + تلاوت
کد خبر: 4173467
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
سوره‌های قرآن/ 69

سوره «الحاقه» و حتمی و واقعی بودن روز قیامت + تلاوت

«الحاقه» یکی از نام‌های روز قیامت است و به معنای چیزی است که حتمی، تعیین شده و واقعی است؛ این نام، به افرادی که روز قیامت را انکار می‌کنند، اشاره دارد. بر این اساس، ضمن تهدید انکارکنندگان روز قیامت، تصویری از وضعیت آنان در روز قیامت بیان شده است.

سوره الحاقه

به گزارش ایکنا، شصت و نهمین سوره قرآن کریم «حاقه» نام دارد. این سوره با 52 آیه در جزء بیست و نهم قرار گرفته است. «حاقه» که از سوره‌های مکی محسوب می‌شود، در ترتیب نزول، هفتاد و هشتمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

در سه آیه نخست این سوره، کلمه «حاقه» تکرار شده و در مورد آن سخن می‌گوید؛ به‌همین دلیل این سوره را «الحاقه» می‌نامند. منظور از «حاقه» روز قیامت است. حاقه به معنای آن چیزی است که حتمی، تعیین شده و واقعی است. دلیل تکرار این کلمه، بزرگداشت روز قیامت و ترساندن از آن روز است.

موضوع اصلی این سوره، معاد و توصیف روز قیامت است که وقوع آن را حتمی دانسته و درباره عاقبت کسانی که روز قیامت را انکار می‌کنند، سخن گفته است.

این سوره از سه بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش اول، یادآوری داستان اقوام گذشته است. اقوامی مانند عاد، ثمود، لوط و نیز فرعون که پیامبران را تکذیب کردند و به عذاب الهی گرفتار شدند. در مقابل سرنوشت مردمانی را یادآوری می‌کند که به نوح ایمان آورده‌اند و با سوار شدن به کشتی، نجات یافتند.

بخش دوم، به وضعیت روز قیامت و تقسیم‌بندی مردم در آن روز می‌پردازد. در این روز مردم به دو گروه راست و چپ تقسیم می‌شوند. گروه راست، افرادی هستند که در آن روز خوشحال و شاد می‌شوند اما گروه چپ، افرادی هستند که به واسطه رفتاری که در دنیا داشته اند، غمگین، افسرده و منتظر عذاب دردناک هستند.

بخش سوم و پایانی سوره، با سوگندهای بزرگ و تأکید فراوان بر اثبات درستی قرآن و تأیید مقام پیامبری پیامبر اسلام(ص) ادامه پیدا می‌کند. در این آیات بر این نکته نیز تأکید شده است که پیامبر اسلام(ص) هیچ چیزی را به دروغ به خدا نسبت نمی‌دهد؛ زیرا اگر چنین کند، خدا او را خوار و رسوا خواهد کرد.

همچنین بر اساس این آیات اگر کسی به‌دروغ ادعای پیامبری کند، حتی اگر مردم نتوانند دروغ بودن آن را متوجه بشوند، خداوند حتماً این فرد را با عذاب و نابودی رسوا می‌کند.

تلاوت استاد عبدالباسط از سوره الحاقه

انتهای پیام
captcha