برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی ویژه دانشجویان تشریح شد
کد خبر: 4173499
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
در چهارمحال‌وبختیاری

برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی ویژه دانشجویان تشریح شد

رئیس جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی دانشجویی این واحد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را تشریح و از آغاز این فعالیت‌ها همزمان با شروع سال تحصیلی و آغاز فعالیت آموزشی دانشگاه‌های استان خبر داد.

سیروس رضایی، رئیس جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری

سیروس رضایی، رئیس جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان بخش عمده فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی استان را ناظر به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها دانست که در سه قالب طرح‌های هماهنگ، سراسری و طرح‌های داخلی توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برای سال تحصیلی 1403-1402، بیش از 50  عنوان برنامه فرهنگی دانشجویی، متناسب با ذائقه، سلیقه و نیاز دانشجویان توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان پیش‌بینی شده است که در فضای دانشگاهی و در طول سال تحصیلی در دانشگاه شهرکرد و سایر مراکز دانشگاهی منتخب استان از جمله دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی استان اجرا می‌شوند.

رئیس جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه این واحد در اجرای برنامه‌های فرهنگی سراسری و ملی با واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور در طول سال همکاری می‌کند، در تشریح محتوای برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی استان، افزود: این برنامه‌ها در شش موضوع‌ محوری فرهنگ دینی، فرهنگ اجتماعی، فرهنگ سیاسی، فرهنگ ملی، فرهنگ کار، فرهنگ زیست محیطی و موضوعات فرعی ذیل این محورها از جمله فرهنگ و معارف قرآنی و سیره اهل بیت(ع)، فرهنگ گفت و گو و مناظره و آزاداندیشی، مهارت‌های زندگی و ازدواج، فرهنگ ایثار و شهادت، انقلاب اسلامی و تمدن سازی و مفاخر و مواریث فرهنگی  و هویت ملی، ترویج فرهنگ کتابخوانی، کارآفرینی و مهارت‌های شغلی، اردوهای طبیعت گردی و گرشگری و... است.

وی با اشاره به پیش‌بینی اجرای بیش از 15 عنوان برنامه هماهنگ فرهنگی که به صورت هماهنگ با سایر واحدهای جهاد دانشگاهی کشور برگزار می‌شوند، گفت: تعدادی از این برنامه‌های هماهنگ برای نخستین بار در جهاددانشگاهی استان اجرا می‌شوند که می توان به «مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی بیان»، « اولین دوره طرح ملی فن فرهنگ»، «دومین دوره طرح ملی گرامیداشت شهدای دانشجو - یادیار»، «اولین دوره باشگاه مطالعه» و «تقدیر از مفاخر قرآنی استان» اشاره کرد.

رضایی ادامه داد: همچنین «نوزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر»، «دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران»، «هشتمین دوره مسابقات ملی ارائه سه‌دقیقه‌ای – سداد» و «پنجمین دوره طرح ملي بررسي و نقد كتاب‌های حوزه علوم انسانی - فصل سخن » از جمله طرح‌هایی هستند که به دلیل استقبال جامعه دانشگاهی و دانشجویان برای چندمین بار در استان اجرا می‌شود و از جمله دیگر برنامه‌های مهم معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برای دانشجویان استان در سال 1402 به شمار می‌روند.

رئیس جهاددانشگاهی استان با اشاره به فعالیت‌های شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در استان، بیان کرد: این شعبه که از اواخر سال 1395 شروع به فعالیت کرده است در این مدت توانسته بیش از 120 عنوان کتاب دانشگاهی تأليفیو ترجمه‌ای از اساتید و صاحب‌نظران دانشگاهی را وارد بازار نشر کند که این تعداد در سال تحصیلی گذشته بالغ بر 30 عنوان اثر بوده است. 

رضایی مطرح کرد: انتشارات جهاددانشگاهی واحد چهارمحال وبختیاری آمادگی دارد آثار استادان، اهالی قلم، مولفان و مترجمان را در کوتاه‎‌ترین زمان ممکن و با کیفیت مطلوب چاپ و منتشر کند.

رئیس جهاددانشگاهی استان با اشاره به فعالیت‌های شعبه سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان، تصریح کرد: فعالیت‎‌های این سازمان در استان در قالب شش کانون فرهنگی دانشجویی است که در سال تحصیلی پیش رو همچون سال‌های گذشته، طرح‌های فرهنگی داخلی متنوعی با همکاری، هم‌اندیشی و مشارکت کانون‌های فرهنگی دانشجویی و  براساس نیاز دانشجویان در قالب‌های مختلف همچون کارگاه، همایش، نشست، اردو، نمایشگاه، اکران فیلم و مسابقه کتابخوانی اجرا می‌شوند.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی از فعالیت دانشجویان در حوزه فرهنگی استقبال می‌کند و از فراخوان عضوگیری دانشجویی در قالب کانون‌های ‌نهای فرهنگی شعبه سازمان دانشجویان استان همزمان با ثبت‌نام دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: دانشجویان متقاضی می‌توانند با مراجعه به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه شهرکرد (جنب دانشکده منابع طبیعی) و یا «کانال اطلاع‌رسانی @farhangi_jchb در پیام‌ رسان‌های ایتا و سروش نسبت به تکمیل فرم عضویت در سازمان دانشجویان اقدام کنند.

رضایی در پایان با اشاره به فعالیت دو خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا و خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا در جهاددانشگاهی استان و تولید بیش از 4000 عنوان خبر در یک سال گذشته در این دو خبرگزاری، از دانشجویان علاقه‌مند به همکاری دعوت کرد تا پس از گذراندن دوره‌های آموزشی خبر، در این دو خبرگزاری مشغول به فعالیت شوند.

انتهای پیام
captcha