تور تخصصی بازدید از آثار خوشنویسی تخت فولاد برگزار می‌شود
کد خبر: 4174211
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

تور تخصصی بازدید از آثار خوشنویسی تخت فولاد برگزار می‌شود

کارشناس واحد مشاهیر تخت فولاد از برگزاری نهمین تور تخصصی گردشگری با محوریت هنر خوشنویسی در این مجموعه خبر داد و گفت: از آنجا که تخت فولاد در دو شاخه مشاهیر و پدیده‌های معماری و عناصر زیبایی‌شناختی شکل گرفته است، این جنبه‌ها امکان برگزاری تورهای تخصصی را فراهم کرده‌اند.

تخت فولاد اصفهانمحمود فروزبخش، کارشناس واحد مشاهیر مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان از برگزاری تور گردشگری آشنایی با مشاهیر و عناصر مرتبط با هنر خوشنویسی در این مجموعه خبر داد و اظهار کرد: تخت فولاد به برگزاری تورهای تخصصی با هدف بازدید از گنجینه‌های کمتر دیده‌شده این مجموعه روی آورده است. از آنجا که تخت فولاد در دو شاخه مشاهیر و پدیده‌های معماری و عناصر زیبایی‌شناختی شکل گرفته، این جنبه‌ها امکان برگزاری تورهای تخصصی را فراهم کرده‌اند.

وی درباره مشاهیر هنر خوشنویسی که در تخت فولاد آرام گرفته‌اند، گفت: عبدالمجید طالقانی در دروان زندیه خط شکسته نستعلیق را به کمال رساند، به‌طوری که مشهورترین هنرمند این عرصه در ایران است. مزار این هنرمند در ورودی تکیه میر واقع شده است. اشرف‌الکُتاب، مسکین و قدسی نیز از دیگر هنرمندان خوشنویس تخت فولاد هستند که در دوره‌های گوناگون تاریخ ایران زیسته‌اند و از آنها کتیبه‌ها و آثار هنری متعددی برجای مانده است.

کارشناس واحد مشاهیر تخت فولاد درباره آثار خوشنویسی برجای مانده در این مجموعه توضیح داد: یکی از آثار به‌جامانده، نگارش متن غزلی از حافظ با ردیف درویشانه و خط خوش میرعماد است که در یکی از اتاق‌های تکیه میر قرار دارد. میرعماد که مشهورترین خوشنویس ایرانی است، این خط را در دوران صفویه از خود به‌جا گذاشته که بازدید از آن بسیار توصیه شده است.

وی با اشاره به خوشنویسی روی سنگ قبرهای تخت فولاد بیان کرد: بعضی از سنگ قبرهای این مجموعه دستخط‌های بسیار زیبایی بر روی خود دارند؛ برای مثال بر سنگ قبر محمدتقی رازی که سرسلسله خاندان نجفی است، خطی بسیار عالی و شعری نفیس نگاشته شده که یکی از خوشنویسی‌های مهم سنگ قبرهای بزرگان تخت فولاد است. سنت اهمیت دادن به سنگ قبر و استفاده از خوشنویس‌های درجه یک تا دوران معاصر هم رواج داشت. امروزه خوشنویسی‌های استاد حبیب‌الله فضائلی را که از جمله هنرمندان معاصر هستند، می‌توان بر سنگ قبرهای تخت فولاد مشاهده کرد.

فروزبخش با بیان اینکه خوشنویسی درباره بناهای تخت فولاد نیز مطرح است، تصریح کرد: در تکیه خوانساری، کتیبه‌هایی با خط کوفی بنایی دیده می‌شود. روی بعضی از گنبدها شاهکارهایی از خط‌ ثلث و نستعلیق انجام شده است که قدمت بخشی از آنها به دوران صفویه باز می‌گردد، از جمله گنبد خاتون‌آبادی که در اواخر این دوران ساخته شده است.

طبق گفته وی، تور گردشگری بازدید از گنجینه‌های کمتر دیده‌شده تخت فولاد با محوریت هنر خوشنویسی در روز چهارشنبه، 19مهرماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند با شماره ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ تماس بگیرند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha