خاموشی چراغ تنها مؤسسه قرآنی معلولان خراسان‌جنوبی را کسی ندید
کد خبر: 4175334
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
به انگیزه روز جهانی عصای سفید

خاموشی چراغ تنها مؤسسه قرآنی معلولان خراسان‌جنوبی را کسی ندید

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که نهادهای حمایتی از قبیل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهزیستی و اوقاف و امور خیریه به کمک ما بیایند تا هزینه‌های آموزش معلولان تقلیل یابد، گفت: اکنون کلاس‌های مؤسسه که تنها مؤسسه قرآنی برای آموزش به معلولان در استان بود، به‌دلیل بار مالی زیاد تعطیل است.

محمدحسن دلاکه، مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبیمحمدحسن دلاکه، مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با گرامیداشت روز جهانی عصای سفید، اظهار کرد: با توجه به اینکه خود نابینا بوده و سال‌هاست آموزش قرآن را در رأس برنامه‌های زندگی خود قرار داده‌ام، در سال‌های اخیر احساس کردم که کار قرآنی شاخصی برای افراد دارای معلولیت در استان انجام نمی‌شود، بنابراین فکر آغاز کار یک مؤسسه به ذهنم خطور کرد.

وی با بیان اینکه سال 87 این مؤسسه را با همکاری همسرم افتتاح کردم، افزود: این مؤسسه علاوه بر آموزش در تأمین کتب بریل برای افراد دارای معلولیت بینایی فعالیت آموزشی دارد، اما همواره درگیر دست‌انداز مشکلات است.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این سال‌ها 60 سری قرآن، 25 سری کتب ادعیه، سری کامل نهج‌البلاغه و مفاتیح‌الجنان و همچنین سری کامل خطبه غدیریه را در کتابخانه نابینایان این مؤسسه جای‌گذاری کردیم تا همه افراد بتوانند از آن بهره ببرند.

دلاکه با بیان اینکه این کتب هزینه بالایی داشته و برای هر فرد قابل خریداری نیست، تصریح کرد: این مؤسسه ایجاد شد تا معلولان قرآن‌آ‌موز مشکلی از نظر تأمین تجهیزات نداشته باشند، چراکه تأمین تجهیزات قرآنی برای افراد دارای معلولیت نابینایی امر مهمی است که سعی کرده‌ایم در قالب این مؤسسه به آن جامه عمل بپوشانیم.

وی با گلایه از کمبود اعتبارات قرآنی و در نتیجه عدم توجه به آموزش قرآن برای معلولان بیان کرد: برای تأمین کتب قرآنی با خط بریل باید ارگان‌های مختلف کمک‌کننده باشند، چراکه وقتی فردی با این توانایی به سمت آموزش قرآن می‌رود باید از او حمایت کرد.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مشکلات در حوزه آموزش قرآن به این قبیل افراد، ادامه داد: از آنجا که هزینه ایاب و ذهاب برای افراد دارای معلولیت زیاد است، هر نفر برای شرکت در کلاس 40 تا 50 هزار تومان باید هزینه ایاب و ذهاب را علاوه بر  پرداخت هزینه استاد پرداخت کند.

دلاکه با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که نهادهای حمایتی از قبیل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهزیستی و اوقاف و امور خیریه به کمک ما بیایند تا هزینه‌های آموزش تقلیل یابد، بیان کرد: اکنون کلاس‌های مؤسسه که تنها مؤسسه قرآنی برای آموزش به معلولان در استان بود، به‌دلیل بار مالی زیاد تعطیل است، چراکه علاوه بر عدم بضاعت برای پرداخت هزینه‌ها، مکانی برای برگزاری کلاس‌ها نداریم.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی گفت: علی‌رغم میل باطنی‌ام این مؤسسه تعطیل شد، اما می‌خواهم این را بگویم که آموزش قرآن برای معلولان سخت است، چرا با عدم حمایت‌ها سخت‌ترش می‌کنیم. تصور کنید چه اندازه سخت است با چشمان نابینا در پی آموزه‌های قرآن باشی، اما به‌دلیل عدم توانایی در پرداخت مبلغ شهریه نتوانی ادامه راه دهی.

دلاکه با بیان اینکه از خیران می‌خواهیم کمک‌یار مؤسسات باشند، چراکه کار خیر تنها مدرسه‌سازی نیست، افزود: گاهی باید برای کار خیر در آموزش قرآنی که کمتر کسی به آن ورود کرده، پرداخت. آموزش قرآن برای معلولان نیازمندترین بخش است.

 وی با بیان اینکه از طرفی استاد قرآن پیشرفته تحصصی نیز در استان برای آموزش معلولان نداریم، بیان کرد: در حوزه ادعیه نابینایان نیز به خودکفایی نرسیده‌ایم و حتی در مکان‌های مذهبی مانند مساجد این کتب وجود ندارد.

دلاکه با بیان اینکه باید برای افراد معلول که شیفته قرآن هستند در حوزه قرآن و عترت علاقه‌مندی و انگیزه ایجاد کرد، ادامه داد: در صورت وجود اعتبارات می‌توان اردوهایی با قابلیت زیارتی و عترتی برگزار کرد. اگر اردوهای زیارتی ارزان‌قیمت راه‌اندازی شود باعث می‌شود در حوزه عترت گام‌های گسترده‌ای برداریم.

وی با تأکید بر تشکیل شورای راهبری قرآنی برای معلولان بیان کرد: در این شورا می‌توان از تجربیات افراد دارای معلولیت برای توسعه آموزش‌های قرآنی برای معلولان استفاده کرد، چراکه معلولان قرآن‌آموز مرجعی برای رسیدگی مشکلات خود ندارند.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امیدواریم به همت مسئولان بتوانیم گام‌های مؤثری را برداریم، تصریح کرد: باور کنیم اگر به این حوزه توجه کنیم جامعه مخاطب بسیاری را به سمت قرآن جذب خواهیم کرد. تنها باید آنان را ببینیم.

انتهای پیام
captcha