اجرای طرح کاشی‌نگاره شهدای همدان
کد خبر: 4176951
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸

اجرای طرح کاشی‌نگاره شهدای همدان

مدیر مرکز خدمات تخصصی و فناوری سفال و سرامیک جهاددانشگاهی همدان با اشاره به اجرای طرح کاشی‌نگاره‌های شهدای این استان گفت: تا ابتدای سال آینده هشت مورد کاشی‌نگاره شهدا در سطوح مختلف شهر انجام می‌شود که تاکنون دو مورد در حسینیه آیت‌الله مدنی دره مرادبیگ و مسجد زینبیه به اتمام رسیده است.

محمد سلیمی، مدیر مرکز خدمات تخصصی و فناوری سفال و سرامیک جهاد دانشگاهی همدانمحمد سلیمی، مدیر مرکز خدمات تخصصی و فناوری سفال و سرامیک جهاددانشگاهی همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه همزمان با برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان همدان مقرر شد، کاشی‌نگاره‌هایی از تصاویر شهدای هر محله توسط این واحد تهیه و در محوطه‌ای نصب شود، گفت: تاکنون دو مورد کاشی‌نگاره در حسینیه شهید مدنی دره مرادبیگ و مسجد زینبیه طراحی و نصب و مقرر شده است تا اوایل سال ۱۴۰۳ این کاشی‌نگاره‌ها در شهر همدان به هشت مورد برسد.

وی با اشاره به اینکه این تابلوها دیوارنگاره‌هایی سرامیکی هستند که با عنوان تابلوهای «آبروی محله» از آنها یاد می‌شود، اظهار کرد: این دیوارنگاره‌های سرامیکی در هر محله‌ای که حسینیه و مسجد وجود دارد و فضای مناسبی برای نصب این دیوارنگاره‌ها در آنها احصا می‌شود، نصب خواهد شد که این مکان‌ها را شهرداری در مدارس، مساجد، حسینیه‌ها و... مشخص کرده و به ما گزارش می‌دهد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی و فناوری سفال و سرامیک جهاددانشگاهی همدان یادآور شد: ابعاد کاشی‌نگاره‌ها معمولا به تعداد شهدا بستگی دارد، به‌عنوان نمونه مسجد زینبیه در ابعاد ۲.۵ در ۴.۵ است و مسجد دره مرادبیگ نیز در ابعاد ۶ متر در ۱.۸۰ و ۲ متر در ۱.۸۰ است. زمان آماده‌سازی این کاشی‌نگاره‌ها بستگی به تعداد شهدای هر محله، تصاویر و پیدا کردن خانواده‌های هر محله دارد، در کاشی‌نگاره دره مرادبیگ تصویر ۸۱ شهید جانمایی شده است که دو ماه زمان برای تهیه آن طول کشیده است.

سلیمی با اشاره به اینکه از شش مورد کار باقی مانده در حال حاضر، مکان نصب دو مورد مشخص شده است، اظهار کرد: طراحی تصاویر شهدای مسجد امیرالمؤمنین(ع) صدف و مسجد مهدیه در دست اقدام است، فعلا موارد دیگر مشخص نشده است، طولانی شدن کار به‌دلیل عدم ارسال عکس‌های مناسب از شهداست، به‌طور مثال از تصاویر 80 شهید مسجد مهدیه فعلا 19 شهید ارسال نشده و کار متوقف مانده است.

وی گفت: تولید دیوارنگاره‌ها در مرکز خدمات سفال جهاد‌دانشگاهی برای اولین بار در استان انجام شده است، این کار براساس تحقیقات صورت گرفته مناسب نصب در فضای آزاد است، پیش از این دیوارنگاره‌ها که از سفال ساخته می‌شد که در مقابل شرایط جوی جذب آب و رطوبت هوا را دارند، و بر اثر انقباض و انبساط به خاطر یخبندان و گرما می‌شکنند، لذا طی تحقیقات انجام شده این فرآوری در محصول ایجاد شد که امکان نصب در فضای آزاد را داشته باشد.

اکرم یوسفی پارسا
انتهای پیام
captcha