نداشتن ادب انسان را در قعر جهنم گرفتار می‌کند
کد خبر: 4180169
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
حجت‌الاسلام فرحزاد:

نداشتن ادب انسان را در قعر جهنم گرفتار می‌کند

سخنران حرم بانوی کرامت با تأکید بر اینکه ادب مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که انسان را به سمت خدا، رسول‌الله(ص) و اهل‌ بیت(ع) رهنمون می‌کند، گفت: هر کسی مسیر بی‌ادبی پیشه کند، گرفتار وادی اعمال ناپسند شده و قعر جهنم را درک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 14 آبان‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، بر اهمیت بهره‌گیری از تبلیغات وسیع و افشای جنایات رژیم غاصب صهیونیستی تأکید کرد و گفت: قتل‌عام چند هزار زن و کودک فلسطینی و ویران‌سازی بیمارستان‌ها، معابد، خانه‌ها و بستن آب و غذا به روی مردم بی‌دفاع، اوج نسل‌کشی است.

وی در ادامه ضمن اشاره به مباحث پیشین در رابطه با اهمیت ادب، به فراز‌هایی از دعای ابوحمزه ثمالی اشاره کرد و ادامه داد: در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خوانیم؛ «إِلهِی لَاتُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِک؛ خدایا مرا با عقوبت و کیفرت ادب نکن»؛ چراکه این نوع ادب‌ کردن برای انسان‌های وحشی و حیوان‌صفتی است که روح پذیرش را ازدست‌ داده‌اند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه خداوند متعال برخی را با تازیانه عقوبت و کیفر اعمال تنبیه و کسانی که وجدانی بیدار دارند را با موعظه، نصیحت و تذکر متنبه می‌کند، اظهار کرد: کسی که در وجودش رذائل نفوذ کرده باشد، بدون زور و تازیانه کیفر اعمالش آدم نمی‌شود؛ خداوند متعال انسان‌های بد چموش را با عقوبت تنبیه می‌کند.

فرحزاد به روایت «إنّ اللّه عَزَّوجلَّ أدَّبَ نَبِیَّهُ على مَحَبَّتِهِ» از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: ذات اقدس الهی پیامبرش را بر مهر و محبت خویش تربیت کرد، خداوند کسی را که دوست داشته باشد با محبت و لطف خود تربیت می‌کند، چرا‌که انسان‌های عاقل، باوجدان و باتقوا از روح پذیرش برخوردارند.

وی پذیرش را مهم‌ترین رویه انسان‌های باوجدان در مقابل آزمون‌ها توصیف کرد و یادآور شد: حضرت آدم با خوردن گندم و شیطان با عدم سجده، بر خود ظلم کردند که حضرت آدم با توجه به روح پذیرش خود رویه توبه را در پیش گرفت و تکبر ابلیس مانع بزرگی برای شکل‌گیری روحیه پذیرش در او شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به حجم وصف‌ناپذیر پرونده‌های حقوقی کشور ادامه داد: حداکثر یکی از دو طرف حق می‌گوید و برخی ذی‌حق هستند و برخی نیز زیاده‌خواه و نابحق هستند؛ اگر انسان در تمام فراز‌ها و مراحل زندگی‌اش در مسیر خود راه برود، قطعاً تزاحم و تصادفی شکل نخواهد گرفت.

اقرار به گناه نزد پروردگار؛ تجلی توبه و روح پذیرش

وی با بیان اینکه کسی که نزد بارگاه الهی به گناه خود اقرار کند، به رهایی دست خواهد یافت، تصریح کرد: اقرار به گناه نزد نفس و پیشگاه خداوند متعال ادب بزرگی است که انسان را در مسیر توبه قرار می‌دهد؛ تکبر و غرور بزرگ‌ترین صفت شیطانی در مقابل تجلی روح پذیرش و قرار به گناه است.

فرحزاد با بیان اینکه خداوند متعال بدترین انسان‌هایی که در وادی اقرار و توبه قرار گرفتند را آمرزیده است، اضافه کرد: اقرار به گناه نخستین و مهم‌ترین گام رهایی انسان از وسوسه‌های تکبرآفرین شیطانی و حرکت به سمت تجلی توبه است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه اهل ایمان در اوج غضب و عصبانیت همواره یاد خدا را بر دل و زبان جاری می‌کنند، تصریح کرد: یاد خدا آب سردی بر آتش خشم شیطانی است؛ علمای بزرگ در اوج مصائب و مشکلات، هیچ‌گاه از یاد و نام خدا غافل نمی‌شدند و در وادی خشم همچون کوه بزرگ، آرام و باوقار رفتار می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه نوع رفتار انسان در بزنگاه‌های مختلف زندگی نمایی از ادب آدمی است، گفت: مؤمن در اوج عصبانیت با ملایمت رفتار کرده و داد نمی‌زند؛ امیرالمؤمنین علی(ع) در محضر نبی مکرم اسلام(ص) اوج تواضع و فروتنی و اعلاترین تجلی ادب بودند.

فرحزاد با تأکید بر اینکه ادب مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که انسان را به سمت خدا، رسول‌الله(ص) و اهل‌ بیت(ع) رهنمون می‌کند، یادآور شد: هرکسی مسیر بی‌ادبی پیشه کند، گرفتار وادی اعمال ناپسند شده و قعر جهنم را درک خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha