مسئولین با جامعه قرآنی همراه باشند
کد خبر: 4180716
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
ستاره‌های قرآنی گیلان / 6

مسئولین با جامعه قرآنی همراه باشند

قاری ممتاز گیلانی یکی از دغدغه‌های فعالان قرآنی را حمایت از برگزاری جلسات قرآن و آموزش آن به نسل نوجوان و جوان عنوان کرد و گفت: جلسات قرآنی کاملا خودجوش و مردمی برپا می‌شوند و به عبارتی چراغ جلسات قرآنی با مشارکت خیرین روشن مانده است.

امیر صالحی قاری ممتاز گیلانی و داور مسابقات قرآن

امیر صالحی، قاری ممتاز کشوری از کودکی با قرآن در محضر پدر خود استاد محمدصادق صالحی که از پیشکسوتان و فعالین قرآنی قبل از انقلاب در استان است، پرورش یافته، وی علاوه‌بر اینکه افتخار قرائت در محضر مقام معظم رهبری را دارد. بیس از20 سال است که در حوزه تدریس قرآن و داوری مسابقات در سطوح مختلف فعالیت دارد. وی همچنین مبلغ قرآن در نجف، کربلا، ترکیه و مکه بوده است.

این قاری ممتاز کشوری سطح یک تحصیلات حوزوی را سپری کرده و در طول دوران تحصیلات حوزوی شاگرد مرحوم آیت‌الله رودباری و آیت‌الله احسابخش بوده و اکنون فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک و حقوق است.

امیر صالحی علاوه‌بر اینکه با قرآن مأنوس است، به صورت حرفه‌ای ورزش‌هایی همچون والیبال، بدنسازی و رزمی را دنبال می‌کند. در ادامه گفت‌وگو با این قاری گیلانی تقدیم مخاطبین ایکنا می‌شود.

امیر صالحی، قاری ممتاز کشور در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به اهمیت انس با قرآن در سنین کودکی اظهار کرد: به سبب فعالیت‌های پدر در حوزه قرآن همواره در دوران کودکی موسیقی که در خانه یا حتی ماشین پدر می‌شنیدیم، قرائت قرآن بوده است.

وی با بیان اینکه جلسات قرآنی پدر به تأیید بسیاری از قرای بین‌المللی کشور همواره کم نظیر بوده و افتخار حضور در این جلسات را داشتم، افزود: علاوه‌بر پدر که جزء اساتید بنام کشور می‌باشد، برادر بزرگم محمود صالحی از قاریان بین‌المللی است؛ با این فضای قرآنی خانواده به نوعی منزل، خود یک مکتب و جلسه قرآن بود زیرا یکی از رسوم منزل این بود که بعد از نماز مغرب باید در محضر پدر روخوانی قرآن می‌کردیم که بعد از آن به تجوید و صوت و لحن هم رسید.

صالحی با بیان اینکه در حال حاضر جلسات قرآنی پدر در مسجد سیدالشهداء واقع در میدان صیقلان رشت برگزار می‌شود، گفت: قدمت این جلسه که قبلا در مسجد جامع کاسه فروشان رشت برگزار می‌شد و چند سالی است که به مسجد سید الشهدا انتقال یافته بیش از 40 سال است که اکثر قرای بین‌المللی اساتیدی نظیر سادات فاطمی، هاشم روغنی، مرحوم محمدزاده، پناهی، مرحوم اربابی، ابوالقاسمی و خیلی از چهره‌های شاخص قرآنی کشور در این جلسه به تلاوت پرداختند؛ پس از هر جلسه با حضور تیم سمعی بصری حاضر در جلسه، لوح فشرده قرائت هر قاری  تقدیم آنها می‌شود. به جهت اینکه همواره قرای بین‌المللی که برای جلسات استان می‌آمدند در منزل ما اقامت داشتند، محضر این اساتید فرصتی برای آموختن بیشتر بود.

این قاری برجسته گیلانی که فعالیت شغلی‌اش در حیطه بازار است، گفت: در عرصه بازار فعالیت دارم و شغلم هم متأثر از بازار است، اما به خادم قرآن بودن چه در عرصه فراگیری از پیشکسوتان و چه در حوزه تدریس افتخار می‌کنم.

صالحی با تأکید بر اینکه فعال قرآنی باید مروج اخلاق قرآنی باشد، تصریح کرد: در هر فضای شغلی که باشید وقتی در عرصه قرآن فعالیت کنید، سطح انتظارات متفاوت است و لذا حفظ این وجه قرآنی بار امانتی است که بر عهده فعالین قرآنی می‌باشد.

وی در خصوص دغدغه‌های جامعه قرآنی گفت: مسئولین خصوصا متولیان فرهنگی و قرآنی باید با جامعه قرآنی همراه باشند، فعالین قرآنی نباید به دنبال مطالبات جامعه قرآنی بدوند بلکه باید وقت‌شان را فارغ از دغدغه‌ها صرف تربیت و آموزش نسل جدید قرآنی کنند؛ در حال حاضر تشکیل جمعیت قرآنیان گیلان با حضور پیشکسوتان و اساتید و چهره‌های قرآنی خصوصا حضور چهره بین‌المللی استاد محمود لطفی‌نیا که توفیق شاگردی ایشان را دارم، اجماع خوبی بین جامعه قرآنی در استان شکل گرفته است که اثرات آن در آینده نمایان‌تر می‌شود.

صالحی تصریح کرد: آینده قرآنی در دست نوجوانان و جوانان امروز است، لذا هر چقدر بتوانیم برای این قشر آینده ساز برنامه ریزی‌های مختلف و متناسب با نیاز آنها داشته باشیم، منفعت آن به جامعه می‌رسد.

این فعال قرآنی گیلان یکی از دغدغه‌های فعالین قرآنی را حمایت از برگزاری جلسات قرآن و آموزش آن به نسل نوجوان و جوان عنوان کرد و گفت: جلسات قرآنی کاملا خودجوش و مردمی برپا می‌شوند و به عبارتی چراغ جلسات قرآنی با مشارکت خیرین روشن مانده، جلسه‌ قرآنی که خودم حضور دارم بیش از 20 سال است قدمت دارد و اکنون در مسجد باب الحوائج(ع) برگزار می‌شود، هدایا و پذیرایی توسط خیرین انجام می‌گیرد، خیرانی هستند که شاید در طول این 20 سال، حاضر به معرفی کردن خود نیستند اما همواره حامی جلسه بوده‌اند، اینگونه محافل و جلسات آنچنان در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

وی ادامه داد: همواره منتظر همراهی و حضور مسئولین در جلسات قرآنی هستیم، اگر محدودیت اعتباری دارند و نمی‌توانند از نظر بودجه‌ای کمک شاخصی کنند حداقل با حضور در جلسات قرآنی، اهمیت موضوع را به نسل آینده‌ساز نشان دهند، ارتباط مسئولین با مردم در فضاهای قرآنی می‌تواند بسیار مفید باشد.

این داور مسابقات قرآن تصریح کرد: در هر جلسه قرآن با حضور اساتید برجسته تفسیر قرآن هم انجام می‌گیرد تا مستمعان علاوه‌بر تلاوت مطلوب با درک تفسیر آیات قرآن، بهره بیشتری از جلسه ببرند.

صالحی با تأکید بر اینکه هر جا که به جوانان اعتماد کردیم، نتیجه مطلوب آن را شاهد بودیم، گفت: برنامه تلوزیونی محفل که اثرگذاری بالایی هم داشت و مورد تأیید بسیاری از اساتید و پیشکسوتان قرآن هم است، توسط جوانان خوش فکر و خلاق برنامه ریزی و اجرا شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. قرآن بسیار جاذبه دارد این ما هستیم که باید این کتاب الهی را به گونه‌ای معرفی کنیم تا نسل نوجوان و امروز جذب آن شود.

وی در خصوص اهمیت تلاوت با تأکید بر اینکه اصالت موسیقی قرآنی در تلاوت بسیار مهم است، بیان کرد: از قرائت قرآن با تدبر و تاسی از معانی و تفسیر باید به تلاوت قرآن رسید، تلاوت مختص قرآن بوده و جایگاهش بسیار بالاتر از قرائت است که موجب درک فرد می‌شود. کلمات و آیات قرآن موسیقی قرآنی دارند و قرائت نباید به گونه‌ای باشد که منجربه تزریق افراطی موسیقی به آیات شود.

صالحی افزود: قرائت قرآن قبلا به صورت شفاهی و سینه به سینه منتقل می‌شد اما امروزه قرائت قرآن به روش علمی و پر جاذبه باید تدریس شود که خود نیازمند بسیاری از علوم اعم از تجوید، موسیقی مقامی و علم صدا سازی و غیره است.  

وی با تأکید بر اینکه تقلید در قرائت بسیار مهم است و نوجوانان و جوانان باید این موضوع را جدی بگیرند، گفت: نوع استفاده از مقام‌ها و موسیقی در تلاوت خیلی مهم است، باید از هر نوع موسیقی و خلاقیت غیر عرفی برای ایجاد جذابیت خودداری شود.

این قاری برجسته گیلانی در خصوص آیه مورد علاقه‌اش بیان کرد: آیه 186 سوره بقره «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ؛ و هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند[بگو] من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى‌‏كنم پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند» همواره در موارد مختلف موجب آرامشم می‌شود.

این مربی قرآن در خصوص جذاب کردن آموزش قرآن برای نوجوانان، تصریح کرد: آموزش قرآن باید با روش علمی و در عین سادگی و همراه با مثال‌های بروز و اجرای آن موارد تدریسی توسط استاد صورت پذیرد تا هر چه بیشتر برای افراد خصوصا نوجوانان و جوانان جاذبه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha