آهنگ رشد و تولید کتاب از 12 هزار میلیارد تومان عبور کرد
کد خبر: 4181201
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
دبیر سی‌و‌یکمین هفته کتاب مطرح کرد:

آهنگ رشد و تولید کتاب از 12 هزار میلیارد تومان عبور کرد

علی رمضانی در نشست خبری سی‌و‌یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اعلام خبر عبور آهنگ رشد و تولید کتاب از 12 هزار میلیارد تومان تا پایان سال 1402 در سایه نتیجه عملیاتی شدن برنامه‌ها فرهنگی کشور، تذکر ایکنا مبنی بر لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی در حوزه ترویج کتابخوانی به شکل مستمر و نه موسمی در طول سال را درست دانست.

به گزارش ایکنا، نشست خبری سی‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه، 20 آبان، با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان 13 دستگاه از جمع 16 دستگاهی که به شکل مستقیم همسو و همراه با خانه کتاب و ادبیات ایران، سهم و نقشی در برگزاری گام سی‌ویکم هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برعهده دارند، در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سالن زنده‌نام رسول ملاقلی‌پور) برگزار شد.

تلاش برای ایجاد فضایی نظری و گفتمانی در جامعه با محور کتاب

رمضانی در ابتدای این نشست با نشست با اشاره به شعار سی‌ویکمین دوره هفته کتاب با محور «آینده خواندنی است»، یادآور شد: هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری، شعاری را برگزیدیم و تلاش کردیم تا دیگر رخدادها و رویدادهای حوزه کتاب تحت نظارت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران را ذیل این شعار تعریف و تبیین کنیم. هدف از این اقدام، آن بود تا بتوانیم علاوه‌ بر برگزاری برنامه‌ها به ایجاد فضایی نظری و گفتمانی در جامعه نیز یاری رسانیم.

دبیر سی‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه رویکرد کلی برنامه‌های این دوره توجه ویژه به حوزه کودکان و نوجوانان است، خاطرنشان کرد: برهمین اساس، تمامی دستگاه‌های همراه که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم یاریگر گام سی‌ویکم هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران هستند، برنامه‌های مختلف و متنوعی را با حوزه و موضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی با محوریت مخاطبان کودک و نوجوانان در دست دارند و فصل مهمی از برنامه‌های هفته کتاب امسال با توجه به این رویکرد از خود مدارس آغاز می‌شود.

برنامه‌ریزی ملی با هدف مشارکت حداکثری مردم در برنامه‌های کتاب‌محور

رمضانی در فصلی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین شناسه‌های جمهوری اسلامی ایران، عظمت و جایگاه مبانی فرهنگی و تعلق خاطری است که تمدن جهان به «ایران فرهنگی» داشته و دارند، خاطرنشان کرد: به‌همین سبب فرضی لازم و حتمی است که بتوانیم تمامی آحاد مردم جامعه را بیش ‌از پیش با حوزه کتاب همراه کنیم. درحال‌حاضر بیشترین همراهی عموم مردم با فضای کتاب به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازمی‌گردد و گام سی‌ویکم هفته کتاب فصلی بزرگ و اجرایی برای افزایش ضریب نفوذ و اشتراک عموم مردم با موانع و مسائل حوزه کتاب و کتاب‌خوانی که در رأس آن مسئله ترویج فرهنگ مطالعه به شمار می‌رود، برنامه‌ریزی شده ‌است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه برنامه‌های گام سی‌ویکمین هفته کتاب با چهار محور «ملی»، «ستادی»، «سازمان‌ها و ارگان‌ها» و «استانی» برنامه‌ریزی‌شده است، یادآور شد: در گام نخست برای اقدامی عملی و عینی جهت مشارکت همگانی عموم مردم کشور در حوزه برنامه‌های مرتبط با کتاب، فراخوان «فعالیت ملی کتاب محور» برای مشارکت تمامی افرادی که در کل کشور در زنجیره چاپ، نشر، یا حوزه اطلاع‌رسانی، مبانی ترویجی و تبلیغی حوزه کتاب فعالیت می‌کنند را منتشر کرده‌ایم و در این‌ راستا تلاش می‌کنیم در سایه پویش ملی «بخوان و بگو»، سهم مشارکت مردم در برنامه‌های کتاب محور کشور را افزایش دهیم.

رمضانی در تشریح مهم‌ترین برنامه‌های هفته سی‌ویکم کتاب جمهوری اسلامی ایران علاوه‌ بر برگزاری مراسم تکریم و تجلیل از نویسندگان، ناشران و فعالان عرصه نشر به‌عنوان فصل ثابت این دست از رویدادها، از انتشار آمار و اطلاعات مرتبط با حوزه فرهنگ، خاصه مقوله کتاب برای نخستین بار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش خصوصی که در حوزه پژوهش یاریگر معاونت فرهنگی وزارت‌خانه و خانه کتاب و ادبیات ایران بوده‌ است، خبر داد.

آهنگ تولید و نشرسال 1402 برنُت 12 همت (هزار میلیارد تومان)

رمضانی همچنین به فروش حضوری کتاب‌فروشان طی روزهای برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، برای نخستین بار هم‌زمان با فعالیت کتابفروشانی که در «سامانه فروش کتاب» ثبت‌نام کرده‌اند، خبر داد و گفت: برگزاری اختتامیه‌های «روایت‌نویسی پیاده‌روی اربعین»، «دومین دوره گلستان‌خوانی»، همچنین پویش‌های «سطر سطر فلسطین» و «کوتاه‌نوشته‌های فلسطین» از دیگر اهم برنامه‌های این دوره هفته کتاب است.

دبیر سی‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حرکت صعودی آهنگ انتشار کتاب در کشور در سایه برنامه‌ریزی‌های مستمر، کارهای کارشناسی و مطالعاتی متعددی که صورت‌گرفته است به تولید و فروش 12 همت (هزار میلیارد تومان) کتاب تا پایان سال 1402 خورشیدی دست یافته است، تصریح کرد: قطعاً در کنار مؤلفه افزایش قیمت کتاب، سهم بالایی از تحقق این آهنگ صعودی روند انتشار در کشور به افزایش فعالیت‌های مرتبط با حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و توسعه آن از نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی به بخش خصوصی بازمی‌گردد.

تذکر ایکنا مبنی بر لزوم نگاه مستمر بر هم‌افزایی دستگاه‌ها به‌جا است

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی‌ بر چرایی تمرکز فعالیت‌های مرتبط با حوزه کتاب طی یک هفته برگزاری «هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران» و یا ایام 10 روزه نمایشگاه کتاب و عدم استمرار این برنامه‌ها در دیگر روزهای سال، ضمن تأیید این تذکر ایکنا تصریح کرد: بی‌هیچ تردیدی فعالیت‌های مرتبط با حوزه کتاب در طول سال ادامه داشته و دارد؛ اما برای هر یک از این فعالیت‌ها اوجی وجود دارد که در حوزه کتاب، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، دو نقطه اوج آن لحاظ و منظور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی همکاران او در خانه کتاب و ادبیات ایران، دیگر نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با حوزه مطالبات فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا معاونت فرهنگی این وزارت‌خانه و یا دیگر نهادها و سازمان‌های مرتبط با حوزه فرهنگ در کشور بر تعامل و همکاری مستمر تأکید داشته و دارند، یادآور شد: اگر امروز از من پرسیده شود که آیا میان تمامی نمایندگان دستگاه‌های شانزده‌گانه مرتبط با برگزاری هفته کتاب که سیزده نماینده آن‌ها در این نشست حضور دارند، فارغ از این روز، طی دیگر روزهای سال نیز ارتباط تنگاتنگی وجود دارد پاسخ ما خیر است! اما این نکته را تکرار و تأکید می‌کنم که این هماهنگی هم به بهانه هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و هم به‌عنوان یکی از سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران طی یک‌سال اخیر در دستور کار قرار گرفت و رشد صعودی آهنگ انتشار یکی از اصلی‌ترین شواهد برای اثبات این مدعا است.

برنامه تمامی دستگاه‌ها با محوریت کودک و نوجوان و کتاب مستند و قابل مشاهده است

رمضانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا مبنی‌ بر اشاره او به رویکرد کلی برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با محوریت کودک و نوجوان در کنار اختلاف سخنان او با نمایندگان حاضر در این نشست که به‌ جز پنج نماینده، دیگر دستگاه‌ها اشاره‌ای به برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان نداشتند، یادآور شد: مسئله این است که فرصت و زمان کافی به سبب تنگنای زمانی برای تشریح تمامی برنامه‌های دستگاه‌های فعال حاضر در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در این نشست فراهم نشد.

وی افزود: اگر تعدادی از نمایندگان حاضر به این برنامه‌ها اشاره نکردند، این مسئله دال بر نبود و یا در حاشیه بودن برنامه‌های مرتبط با حوزه کتاب و کودک و نوجوان نیست. با قطعیت اعلام می‌کنم که تمامی دستگاه‌های همراه با گام سی‌ویکم هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های مختلف و متعددی را در سه محور استانی، شهرستانی و به‌ویژه تمرکز بر حوزه مناطق کم‌برخوردار و محروم کشور در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با محوریت کودک و نوجوان در دستور کار دارند.

آهنگ رشد و تولید کتاب از 12 هزار میلیارد تومان عبور کرد/ تذکر ایکنا مبنی بر لزوم هم‌ازایی دستگاه‌های فرهنگی درست است

اجرای طرح کتابت قرآن کریم توسط اعضای کودک و نوجوان

محمدرضا هراتی، معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر هفته کتاب این نهاد در ادامه این نشست گفت: حوزه کودک و نوجوان با توجه به سیاست‌های ابلاغی در صدر برنامه‌های ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار دارد. در طول هفته جاری، مدیران ارشد ما در کل کشور به نماز جمعه‌های هر شهر مراجعه کرده و گزارش خود را ارائه خواهند داد.

وی افزود: انتشار ششمین فراخوان بین‌المللی «کارتون کتاب»، اجرای پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی»، برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع کتاب‌سازی، طرح بسیار مهم کتابت قرآن کریم توسط اعضای کودک و نوجوان در چند مرحله و عضویت سراسری رایگان با فرایندی جدید و همکاری آموزش پرورش با نهاد کتابخانه‌ها مبنی بر لزوم نزدیکی کتابخانه‌های مرکزی و مدارس، از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود.

کاظم آرمان‌پور، نماینده ناشران دانشگاهی در ادامه بیان کرد: در هفته کتاب علاوه‌بر برگزاری جشنواره ملی نشر کتاب دانشگاهی، برگزاری دوره آموزشی با محور کارآفرینی در حوزه کتاب، تجلیل از ناشران پیشکسوت نشر دانشگاهی و فراخوان معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی از جمله برنامه‌های نشر دانشگاهی در هفته کتاب است.

اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی نیز در این نشست با بیان اینکه رویکرد حضور فعالان در حوزه کتاب از نمایشگاه کتاب سال قبل آغاز شد و در مجموعه ادارات کل استمرار داشت، افزود: از سال گذشته بنا را بر مردم‌محور بودن رویدادها قرار دادیم که امسال این دامنه توسعه بیشتری پیدا کرده است. همچنین دوره آموزشی کتابخوانی و روش‌های ترویج برای فرهنگیان نیز با حضور ۲۹۰ هزار نفر فرهنگی اجرایی شد.

وی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نخستین گروه به شمار می‌روند که با کودکان در ارتباط نزدیک هستند؛ استمرار دوره کتابخوانی و روش‌های ترویج برای این دانشجویان طی این هفته آغاز و ادامه خواهد داشت. به ویژه برای دانشجویان آموزش ابتدایی این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: دو رویداد ملی دیگر که برگزار شد طرح روستاهای دوستدار کتاب است که در قالب جشن‌های مردمی در میان مردم برگزار شده و استمرار خواهد داشت و طی هفته کتاب ۱۳ جشن مردمی در این حوزه خواهیم داشت. برای رویداد ترویجی پایتخت کتاب ایران نیز جشن مردمی و نخبگانی در سمنان برگزار خواهد شد.

اجرای طرح طوفان الاقصی با هدف پاسداشت نویسندگان حوزه مقاومت

شهریار امینیان، نماینده انجمن ناشران دفاع مقدس نیز در صحبت‌هایی گفت: یکی از برنامه‌های ما طرح «شمس» یا ایجاد پایگاه‌های مطالعاتی است. تاکنون 25 پایگاه افتتاح شده و در هر پایگاه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کتاب دفاع مقدس  در اختیار مخاطبان قرار داده شده است. ‌برنامه دیگر نیز افزایش سطح دسترسی مناطق محروم به کتاب‌های مختلف است.

وی افزود: در مجموع 40 نقطه کتابخانه برای مناطق محروم تدارک دیده شده و برگزاری برنامه‌های تجلیل از بزرگان هر منطقه با عنوان طوفان الاقصی در دست اقدام است.

در ادامه این نشست مسیح لهراسبی، نماینده کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد علاوه بر رونمایی از سرود کتاب به مناسبت هفته کتاب که توسط این نهاد فرهنگی تولید و برای نخستین بار در این نشست عرضه شد، گفت: شنبه‌های کتاب مساجد یکی از طرح‌هایی است که از قبل طراحی شده اما در هفته کتاب موضوع ویژه‌تری چون مسئله مقاومت و شهدای غزه به آن افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: سرود مطرح شده در مساجد و مراکز عمومی کشور اجرا و بناست در مراکز هنری ارائه شود. مجموعه ۱۵ جلدی نمایشنامه با کمک حوزه هنری و کانون‌های مساجد تولید و در اختیار مدارس قرار گرفته است.

ارسالی/// آهنگ رشد و تولید کتاب از 12 هزار میلیارد تومان عبور کرد/ تذکر ایکنا مبنی بر لزوم هم‌ازایی دستگاه‌های فرهنگی درست است

دستان پر جهاد دانشگاهی از جایزه کتاب سال دانشگاهی تا باشگاه‌های مطالعه دانشجویان و مدرسه نویسندگی

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج، مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی نیز در صحبت‌هایی گفت: برنامه‌های جهاد دانشگاهی تاکنون معطوف به تولید کتاب بود اما با لطف خدا از خرداد امسال سازمان جدیدی با عنوان مطالعه و نشر ایجاد شد تا در دانشگاه‌ها فعالیت‌های مرتبط با کتاب افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین برنامه جهاد دانشگاهی جشنواره کتاب سال دانشگاهی است که مراسم اختتامیه سی‌امین دوره آن 29 آبان در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

علی‌اکبرزاده با بیان اینکه طی هفته کتاب شاهد برپایی نشست‌های نقد و بررسی کتاب در استان‌های مختلف خواهیم بود، خاطرنشان کرد: امسال پنجمین دوره طرح ملی «فصل سخنم» را خواهیم داشت که این طرح در 16 استان کشور برپا می‌شود. همچنین امسال طرح باشگاه‌های مطالعه دانشجویان سراسر کشور اجرا خواهد شد و مدرسه نویسندگی دانشجویان نیز در 10 استان برپا می‌شود.

وی افزود: علاوه بر تجلیل از 10 خادم کتاب طرح «رستا» با محوریت اهدای کتاب توسط دانشجویان به مناطق محروم کشور نیز اجرایی خواهد شد.

مهدی سلیمانی، از مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در صحبت‌هایی گفت: دیدار جمعی از ناشران با مسئولان وزارت فرهنگ، برگزاری پویش ملی با موضوع غزه و تجمع بین‌المللی با حضور نویسندگان و شعرا علیه رژیم صهیونیستی در تاریخ 27 آبان در ساعت 12 به وقت قدس شریف، مهم‌ترین برنامه‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهد.

نماینده انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی خوشه نیز به عنوان آخرین سخنران عنوان کرد: در هفته کتاب بنا داریم برنامه نمایشگاه کتاب به متولی‌گری خود دانش‌آموزان را اجرایی کنیم و همچنین نشست‌هایی با مسئله فلسطین در دستور کار قرار دارد. مسئله تخفیف بر کتاب‌ها و تجلیل از کتابفروشان پیشکسوت با حضور وزیر فرهنگ بخشی دیگر از برنامه‌های ما را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام
captcha