سیاست‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی متمرکز است
کد خبر: 4181563
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی:

سیاست‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی متمرکز است

کلانتر مهرجردی در نشست خبری جایزه ملی کتاب سال دانشجویی با بیان آنکه سیاست‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی متمرکز بر بیانیه گام دوم انقلاب است گفت: ماموریت راهبردی ترویج، مطالعه و نشر دغدغه همیشگی جهاد است و در این عرصه متکی به نیازهای روز دست به رویدادسازی بر بستر رسانه‌های نوین زده‌ایم.

سیاست‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی بر بیانیه دوم گام انقلاب متمرکز استبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری سی‌امين جشنواره ملی كتاب سال دانشجويی با حضور علیرضا کلانترمهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حامد علی‌اکبرزاده رئيس سازمان ترویج، مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره، صبح دوشنبه، 22 آبان؛ با حضور اصحاب رسانه در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) برگزار شد.

کلانترمهرجردی در این نشست ضمن تبریک «هفته کتاب» با اشاره به آنکه کتاب، مطالعه و خواندن از مهمترین مسیرهای سعادت انسانی و فاصله گرفتن او از شقاوت است یادآور شد: قرآن کریم به‌عنوان بالاترین قله کتاب و کتابت در مسیر ارتباط خالق با مخلوق به شمار می‌رود. این کتاب آسمانی برای هدایت و سعادت انسان نازل شده و هر آن کس که به این کتاب و آموزه‌هایش متمرکز و متمسک شد بی‌هیچ تردیدی در مسیر توفیق گام برداشته است. امروز وظیفه مروجان در حوزه کتاب ادامه دادن این مسیر و هم‌نشینی تمامی مردم با مسئله کتاب و کتابخوانی است.

وی با بیان آنکه رسول گرامی اسلام، قرآن را «ثقل اکبر» یاد کرده که راه سعادت و شقاوت برای تعالی انسان به پرداختن یا نپرداختن به آموزه‌های این کتاب آسمانی گره خورده است خاطرنشان کرد: آموزه‌های اسلامی نیز قرآن و کتاب را چراغ راه انسان معرفی کرده و اینجاست که کتاب به‌مثابه نور در تاریکی و آب برای تشنه مورد توجه قرار می‌گیرد. پس بر همین اساس بر تمامی دستگاه‌های فرهنگی اصلی واجب است که متمسک و متوسل به حوزه کتاب در امر سعادت و کمال انسان، وظیفه خود را به خوبی و درستی انجام دهند.

ترویج مطالعه، مأموریت راهبردی جهاددانشگاهی

کلانترمهرجردی با اشاره به آنکه هر انسان در طول زندگی یک‌بار تجربه زیست در این جهان اثیری را تجربه می‌کند، به ابزار و لوازم مختلف در این تجربه در زیست انسانی اشاره و کتاب را یکی از اصلی‌ترین آن‌ها دانست و افزود: این کتاب است که ما را در معرض زندگی زیسته‌ دیگران و درک تجربه ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها در سراسر جهان قرار می‌دهد. همسو شدن با کتاب و بهره بردن از تعالیم آموزنده آن از نقاط عطف جوامع به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کتاب را به آزمایشگاهی مکتوب تعبیر کرد و یادآور شد: محتویات کتاب است که حوادث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و نقاط عطف جامعه را مانند یک آزمایشگاه مورد تحلیل و نتایج آن را به جوامع ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به آنکه یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های جهاد دانشگاهی به‌ عنوان نهاد علمی و فرهنگی برخاسته از انقلاب، ترویج امر مطالعه و نشر به‌ عنوان مأموریتی راهبردی است یادآور شد: در طی طول عمر فعالیت جهاد دانشگاهی همواره کارهای گزین و ارزشمندی را در حوزه استمرار مسئله مطالعه و نشر شاهد بودیم. با وجود تغییر سیاست‌های این نهاد مسئله تأکید بر امر ترویج مطالعه و نشر و پرداختن به رویه‌های مختلف آن با محوریت کتاب در طول این سال‌ها تغییری نکرده که برگزاری سی‌امین جشنواره کتاب ملی سال دانشجویی شاهدی بر این مدعا است.

مطالعه باید در رأس هرم سبد فرهنگی دانشجو قرار گیرد

کلانترمهرجردی با اشاره به آنکه فلسفه حفظ این سیاست و برجسته کردن آن در مواجهه با دانشجویان به درک این مهم بازمی‌گردد که هر دانشجویی وقتی وارد دانشگاه می‌شود با کوله‌ای فرهنگی پای به این محیط علمی و فرهنگی می‌گذارد پس یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مهم آن پرداختن به امر کتابت است تصریح کرد: همراه کردن دانشجویان طی دوره و دروسِ پایه‌های علمی در سایه کتاب است که صورت می‌گیرد و افزایش سهم سبد فرهنگی مطالعه برای دانشجویان به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی همواره در دستور کار قرار داشته و این مسئله را با جدیت بیشتر پیگیری می‌کنیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به تغییر نام سازمان انتشارات جهاد به سازمان ترویج، مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی را یکی از اصلی‌ترین گام‌های اجرایی در راستای تحقق و تبلور هم‌نشینی عموم مردم به‌ویژه دانشجویان با مسئله کتاب، مطالعه و مأنوس بودن با یار مهربان دانست و تأکید کرد: تلاش ما این است که مطالعه تنها به محیط دانشگاه خلاصه نشود و با برقراری انس و الفت میان دانشجو و کتاب حتی بعد از سال‌های دانشجویی نیز شاهد پرورش جامعه نخبگانی مأنوس با کتاب باشیم.

سیاستهای فرهنگی جهاد مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب است

کلانترمهرجردی، سیاست‌های متکی بر حوزه فرهنگ در جهاد دانشگاهی را طی چند سال اخیر متأثر و وام‌دار بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: مأموریت جهاد و همچنین سازمان ترویج، مطالعه و نشر در این سازمان برگرفته از مؤلفه‌های نقشه جامعه علمی و گفتمان نخبگانی علم در کشور است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استمرار این سیاست و نگرش را منتج به نتیجه‌ای چون ترویج علم در سال‌های پیش رو با رشد و شتاب بالاتری دانست و خاطرنشان کرد: رویدادسازی برای ترویج گفتمان علم، توسعه و ترویج نشر و مطالعه با اتکا به ابزارهای نوین از مهمترین سیاست‌های جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی و سازمان مطالعه، ترویج و نشر به شمار می‌رود و بر این مسئله تأکید داریم که علم‌آموزی، گسترش و ترویج آن بدون گام گذاشتن در حوزه مطالعه و خواندن نباید در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این نشست کلانترمهرجردی در پاسخ به ایکنا، مبنی‌بر تأکید مقام معظم رهبری بر حوزه آینده‌پژوهی و بهره بردن از این تذکار رهبری در سیاست‌های معاونت فرهنگی گفت: بررسی روندهای تمدن‌سازی در محیط‌های دانشگاهی وظیفه سازمان ترویج و مطالعه کتاب است اما نباید فراموش کنیم که در تحقق این مسیر به شکل ایده‌آل و آرمانی با آسیب‌هایی مواجه هستیم.

سیاست‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی بر بیانیه دوم گام انقلاب متمرکز است

وی در تشریح این آسیب‌ها گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که آن نگاه کلاسیک و سنتی به کتاب تغییر یافته و در سایه ابزارهای رسانه‌ای متفاوتی که ایجاد شده احساس و نیاز به خواندن کاهش پیدا کرده است. پس با همین نگاه سازمان ترویج و مطالعه و نشر ایجاد شد تا بتوانیم در مسیر رفع این آسیب‌ها گام‌های جدی، عینی و عملیاتی برداریم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به تحلیل‌های آماری که نشان می‌دهد باوجود تمامی این آسیب‌ها کتاب همچنان در سبد فرهنگی خانواده‌ها با تمامی افت‌وخیزهایش وجود دارد تأکید کرد: اقتصاد نشر دارای هزینه‌های سنگینی است، قیمت بالای کتاب و تمامی این شرایط باعث شده که شاهد کاهش احساس خواندن و مطالعه کتاب در جامعه باشیم. پس برهمین اساس است که بخش‌های مختلف به‌ویژه نهادها و سازمان‌های فرهنگی در کشور خود را ملزم به ترویج این مسئله می‌دانند.

وی با تأکید به آنکه گروه‌هایی در سراسر کشور وجود دارند که در امر مأنوس بودن با کتاب خود را جدی می‌دانند که می‌توانیم به گروه‌های دانشجویی، گروه‌های علمی و پژوهشی اشاره کنیم خاطرنشان کرد: در سازمان ترویج و مطالعه نشر ایده‌های مختلفی را در دست داریم. اما مسئله این است که با توجه به اقتضائات زمانه؛ فراهم ساختن لوازم و زیرساخت‌ها هزینه‌بر است که جهاد به‌تنهایی نمی‌تواند در این امر گام‌های محکم و استوار بردارد و اینجاست که دست یاری دیگر نهادهای فرهنگی را می‌فشاریم و از حضور آن‌ها در قالب کارهای مشارکتی استقبال می‌کنیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بهره بردن از فضاهای نوین مانند سکوهای دیجیتال در حوزه کتاب را یکی از گام‌های عینی و عملیاتی جهاد دانشگاهی و نشر دانشگاهی برشمرد که در حوزه ترویج مطالعه می‌تواند اثربخشی بسیار بالایی برخوردار باشد و تصریح کرد: برای تحقق متدولوژی جدید و همسو با دانش روز در حوزه کتاب در کنار هنر ترویج مطالعه به‌روز، نیازمند تقویت زیرساخت‌ها هستیم و بر این اساس ظرفیت‌های خود را با اتکا به روش‌های نوین مطالعه ایجاد کرده‌ایم. این مهم، حوزه وظیفه جهاد دانشگاهی است اما آن‌چنان‌که به آن اشاره شد نیاز به همراهی نهادهای فرهنگی با جهاد دانشگاهی در گستره این مسئله بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد.

اختتامیه سی‌امین دوره ملی کتاب سال دانشجویی، 29 آبان‌ به میزبانی تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha