جریان‌سازی نخبگانی کتاب سال دانشجویی غیرقابل انکار است
کد خبر: 4181577
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
رئيس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی:

جریان‌سازی نخبگانی کتاب سال دانشجویی غیرقابل انکار است

حامد علی‌اکبرزاده در نشست خبری جایزه ملی کتاب سال دانشجویی با بیان آنکه جریان‌سازی نخبگانی این جایزه غیرقابل چشم‌پوشی است خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی به دلیل استقلالش علاوه بر مظلومیت، نهادی کم‌توقع و پربازده است.

جریان‌سازی نخبگانی کتاب سال دانشجویی غیرقابل انکار استبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری سی‌امين جشنواره ملی كتاب سال دانشجويی با حضور علیرضا کلانترمهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حامد علی‌اکبرزاده رئيس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره، صبح دوشنبه، 22 آبان؛ با حضور اصحاب رسانه در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) برگزار شد.

 قدیمی‌ترین برنامه فرهنگی دانشگاه‌های کشور

علی‌اکبرزاده در این نشست با اشاره به آنکه مهم‌ترین برنامه جهاد دانشگاهی همواره در «هفته کتاب» برگزاری اختتامیه جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی است یادآور شد: امسال اختتامیه سی‌امین دوره این رویداد را 29 آبان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌کنیم. جشنواره کتاب سال دانشجویی قدیمی‌ترین برنامه فرهنگی است که توسط جهاد در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و مطابق آمار این برنامه در حوزه رخدادهای فرهنگی و هنری پرسابقه‌ترین برنامه‌ای است که در مجموع تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به آنکه جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی دستاوردهای بسیار خوب و روشنی را با خود به‌ همراه داشته یادآور شد: یکی از مهمترین دستاوردهای آن این است که برگزیدگان ادوار پیشین این رویداد امروز جملگی از اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور هستند. رمز موفقیت این رخداد با تمام فراز و فرودهایش به استمرار آن وابسته و همچنین شیوه علمی و تخصصی چه در حوزه ارزیابی و چه در شکل اجرایی این جشنواره از آن بهره برده است.

نبود حمایت دستگاه‌های فرهنگی از جایزه کتاب سال دانشجویی

علی‌اکبرزاده با اشاره به آنکه امسال 28 گروه علمی و نزدیک به 70 داور که جملگی از اساتید برجسته و پژوهشگران نامدار حوزه دانشگاه‌های کشور هستند که آثار این جشنواره را مورد ارزیابی و داوری قرار داده‌اند یادآوری شد: امسال نیز مانند سال‌های پیشین تنها حامی برگزاری این رخداد خود جهاد دانشگاهی بود. جز کمک اندکی که از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران و معاونت فرهنگی دریافت کرده‌ایم، دیگر مجموعه‌های فرهنگی همراهی خوبی با این جشنواره مهم و علمی و کاربردی در کشور نداشتند.

آمار مشارکت در کتاب سال دانشجویی دلگرم‌کننده است

دبیر سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با اشاره به اینکه فراخوان این دوره اسفند سال گذشته در شش گروه اصلی شامل «علوم پایه»؛ «کشاورزی و منابع طبیعی»؛ «هنر و معماری»؛ «فنی و مهندسی»؛ «پزشکی و دام‌پزشکی» و «علوم انسانی» و دو گروه ویژه «ادبیات پیشرفت» و «اقتصاد دانش‌بنیان و تولید ملی» ناظر به نگاه رهبری مربوط به شعار سال منتشر شد گفت: خوشبختانه در این دوره نیز مانند ادوار پیشین همراهی گسترده و گرم ناشران دانشگاهی در سراسر کشور را شاهد بودیم.

وی همچنین به تجلیل از خادمان کتاب هم‌زمان با مراسم اختتامیه این جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال نیز با توجه به اقدامات شایسته و ماندگار کتابخانه زنده‌نام مرعشی‌نجفی از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی‌نجفی به‌ عنوان خادم کتاب در مراسم اختتامیه تجلیل و تقدیر به عمل خواهیم آورد.

دبیر سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با اشاره به آن‌که در شش گروه اصلی 554 اثر و در دو گروه ویژه 22 اثر به گام سی‌ام جشنواره ارسال شده‌است خاطرنشان کرد: طی ادوار پیشین 12607 اثر و در کل 506 برگزیده خروجی جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی بوده است.

جریان‌سازی نخبگانی کتاب سال دانشجویی غیرقابل انکار است

علی‌اکبر زاده همچنین در بیان خروجی آماری سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی گفت: از مجموع آثار تولیدشده 53 درصد آثار تألیفی، 47 درصد آثار ترجمه؛ 69 درصد مؤلفان را آقایان و 31 درصد خانم‌ها؛ همچنین در حوزه مقاطع دانشگاهی 69 درصد مقطع کارشناسی، 23 درصد مقطع کارشناسی‌ارشد و 8 درصد مقطع دکترا و از میان دانشجویان مشارکت‌کننده 63 درصد از دانشگاه‌های دولتی، 23 درصد از دانشگاه آزاد و 17 درصد سایر دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند.

11 هزار عنوان کتاب خروجی فعالیت کتابی جهاد دانشگاهی

مدیر سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با اشاره به دیگر برنامه‌های این سازمان هم‌زمان با برگزاری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تقدیر و تجلیل از مؤلفان و ناشران فعال و جریان‌ساز در بدنه نشر دانشگاهی هم‌زمان با برگزاری جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در گام سی‌ام یادآور شد: از سال 1359 و ابتدای فعالیت جهاد دانشگاهی تا به امروز 11000 عنوان کتاب در حوزه علوم دانشگاهی منتشر شده و در اختیار دانشجویان کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین بعد از مراسم اختتامیه ضمن میزبانی از تعدادی از دانشجویان سراسر کشور آنها را در قالب تور فرهنگی به دیدن مراکز فرهنگی شهر تهران و پروژه‌های علمی و فناوری مرتبط با جهاد دانشگاهی خواهیم برد.

علی‌اکبرزاده در تشریح دیگر برنامه‌های سازمان ترویج، مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی هم‌زمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به اختتامیه پویش اهدای کتاب دانشجویان «رستا» اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به تحقیق‌های صورت‌گرفته بیش‌از ده هزار جلد کتاب به مناطق محروم استان لرستان اهدا خواهد شد که تمامی این کتاب‌ها توسط دانشجویان جمع‌آوری شده‌است.

وی یادآور شد: همچنین شاهد آغاز پنجمین دوره رویداد «فصل سخن» مربوط به نقد و بررسی کتب علوم انسانی خواهیم بود که 25 واحد جهاد در 16 استان کشور در این رویداد مشارکت داشته‌اند.

علی‌اکبرزاده با اشاره به این‌که تاکنون 300 عنوان کتاب در قالب ادوار پیشین رویداد «فصل سخن» مورد نقد و بررسی قرار گرفت و این نشان‌دهنده جایگاه بالای حوزه نقد میان بدنه نخبگانی کشور است تصریح کرد: برای فراگیری حوزه نقد گفتمانی نیازمند حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت توسعه این امر در کشور هستیم. امیدواریم که بتوانیم این حمایت را در آینده نزدیک داشته باشیم.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای هم‌زمان با هفته کتاب که توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود به پویش نذر کتاب، بازدید از کتابخانه‌ها، تخفیف کتاب‌ها، نشست اهالی قلم، رونمایی از کتاب و برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری مرتبط با امر کتاب اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی همواره حوزه مظلوم و کمتر شناخته‌شده است و شاید مهم‌ترین دلیل آن مستقل بودن این نهاد است. به قول بسیاری از دوستان باید بر این مسئله تأکید کرد که جهاد دانشگاهی نهادی کم توقع و پربازده است.

از باشگاه‌ها مطالعه تا مدرسه نویسندگی 

علی‌اکبرزاده در ادامه این نشست در پاسخ به ایکنا مبنی‌بر سیاست روزآمد کردن برنامه‌های سازمان ترویج، مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی هم‌زمان با گسترش ابزار رسانه‌ای و ابعاد مختلف شیوه‌های مطالعاتی به دو برنامه جدید این سازمان اشاره کرد و افزود: نخستین برنامه، برپایی «باشگاه‌های مطالعه دانشجویان» است که بعد از اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در دانشگاه‌های 10 استان کشور و تأکید بر برگزاری هفته‌ای یک‌بار از این جلسات گامی مهم را در حوزه مسئله ترویج مطالعه و انس با کتاب در دستور کار داریم.

وی در تشریح دومین مؤلفه‌ جدید سازمان ترویج، مطالعه به نشر جهاد دانشگاهی به برپایی «مدرسه نویسندگی دانشجویان ایران» اشاره کرد و افزود: این رخداد از آذر فعالیت خود را آغاز می‌کند و طی آن شاهد برپایی کارگاه‌های هنر نویسندگی در حوزه‌های مختلف در 10 استان کشور هستیم.

علی‌اکبرزاده در پایان گفت: مسئله ترویج گفتمان علم پیش‌از این در قالب رویداد پایان‌نامه و کتاب سه دقیقه‌ای (سدید) برگزار شده بود و در گام جدید و با توسعه نگرش این رویداد را به حوزه‌ پایان‌نامه‌ها؛ کتاب‌ها؛ مقالات؛ طرح‌های پژوهشی و اختراعات دانشجویی گسترش داده‌ایم.

اختتامیه سی‌امین دوره ملی کتاب سال دانشجویی، ۲۹ آبان‌ به میزبانی تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha