رضایی اصفهانی: شخصیت قرآنی رهبر انقلاب حاصل تعامل سه حوزه مشهد، نجف و قم است
کد خبر: 4181831
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
گزارش ایکنا از دومین کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای

رضایی اصفهانی: شخصیت قرآنی رهبر انقلاب حاصل تعامل سه حوزه مشهد، نجف و قم است

حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی در «دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله العالی)» گفت: شخصیت قرآنی رهبری انقلاب حاصل تعامل سه حوزه علمیه مشهد(تعبد)، نجف(ولایت) و قم( عقلانیت) است که برای امروز ما یک رهبر قرآنی به ارمغان آورده است.

«دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله العالی)»

به گزارش خبرنگار ایکنا، «دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله العالی)» از ساعت 8:30 صبح امروز 24 آبان، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی سرگرد نایبعلی عبداللهی؛ قاری برتر ارتش و نیروهای مسلح و اجرای سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران توسط دژبان کل ارتش، در مرکز همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش آغاز شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی؛ رئیس عقیدتی سیاسی ارتش در این کنگره که با اجرای عباس سلیمی، پیشکسوت و خادم قرآن همراه بود، با خیر مقدم به حاضران و تشکر از جامعة‌المصطفی و مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: باید به موضوع قلم زدن و پژوهش در حوزه قرآن توجه ویژه‌ای شود و این کنگره شروع این کار است. باید در ادامه مقالات قوی‌تر و غنی‌تری نگاشته شود و به دنیای تحقیق و پژوهش و نظریه‌پردازی درباره قرآن وارد شویم.

وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند هر کشوری اگر بتواند نظریه‌پردازی کند، می‌تواند سروری و آقایی و پرچمداری کند. در‌ واقع لازمه سروری، نظریه‌پردازی است و ایشان خود در حوزه قرآن پرچم‌دار نظریه‌پردازی هستند.


بیشتر بخوانید:


گزارش معاون علمی کنگره

در ادامه حجت‌الاسلام سیدعیسی مسترحمی؛ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و معاون علمی کنگره، هدف از برگزاری کنگره را نشر و ترویج معارف قرآن از مسیر اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب بیان کرد و  افزود: در این راستا ۱۵ کارگروه در جهت ابعاد مختلف اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب تشکیل شد که شامل یک دبیر و حداقل ۵ عضو بود و پس از مرور آرا، اندیشه‌ها و بیانات رهبر انقلاب، ۲۰ محور برای همایش در نظر گرفته شد.

وی افزود: کتابی با عنوان «منبع شناخت» به عنوان پیشینه نظری همایش تهیه شد که برگرفته از ۱۹۷ کتاب، ۶۵ مقاله،۷۰ پایان نامه، ۲۱ سایت، ۳۴ نرم افزار و ۸ همایش بود. همچنین در جهت برگزاری مناسب کنگره در مجموع ۱۸۳ پیش نشست، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی برگزار شد.

به گفته مسترحمی، ۲۴۱۶ چکیده مقاله و ۱۷۱۰ اصل مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که در نهایت ۹۲۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است و از این تعداد ۲۲۵ مقاله نیز نیازمند اصلاح برای پذیرش نهایی است. همچنین ۲۴۴ مقاله غیر فارسی نیز به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی؛ رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی العالمیه و دبیر کنگره با موضوع «سیر تطور تفسیر امام خامنه‌ای» به ایراد سخن پرداخت و گفت: رهبر انقلاب از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۳ بودند و امروز در سالروز وفات و نکوداشت علامه از یکی از شاگردان قرآنی ایشان تجلیل می‌کنیم.

وی افزود: آیت‌الله سیدهاشم میردامادی، پدربزرگ مادری و مفسر قرآن، بانو خدیجه میردامادی و علامه طباطبایی سه معلم تاثیرگذار قرآنی رهبر انقلاب بودند. در واقع شخصیت قرآنی رهبری انقلاب حاصل تعامل سه حوزه علمیه مشهد(تعبد)، نجف(ولایت) و قم( عقلانیت) است که برای امروز ما یک رهبر قرآنی به ارمغان آورده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی العالمیه با بیان اینکه ایشان از سال ۱۳۴۳ تفسیر عمومی قرآن را در مشهد آغاز کردند و بعد در سال ۱۳۴۴ تفسیر سوره کهف را در جمع خامنه‌ای‌های مقیم تهران انجام می‌دهند، افزود: در ادامه ایشان در سال ۱۳۵۲ تفسیر قرآن را در مسجد امام حسن(ع) مشهد و در سال ۱۳۵۳،در مسجد کرامت مشهد دنبال می کنند.

رضایی اصفهانی ادامه داد: دوره دوم مربوط دوره تفسیر تخصصی قرآن است. شروع این دوره از سال ۱۳۴۷ تا۱۳۵۱ برای طلاب در مدرسه میرزاجعفر مشهد است که سوره‌های مائده، برائت، انفال و یونس را تفسیر می‌کنند که حاصل آن کتاب «تفسیر سوره برائت» است. دوره سوم زندگی قرآنی ایشان تفسیر موضوعی قرآن است که شامل مباحث قرآنی ایشان در مسجد کرامت مشهد است.

رضایی اصفهانی: شخصیت قرآنی رهبر انقلاب حاصل تعامل سه حوزه مشهد، نجف و قم است

 دبیر کنگره تصریح کرد: چهارمین دوره تفاسیر قرآن ایشان در بعد از انقلاب است که شامل تفسیر قرآن برای طلاب قم دفتر تبلیغات در سال ۱۳۵۸، تفسیر سوره‌های حشر، جمعه، ممتحنه، مجادله، صف، تغابن و‌ منافقون برای پاسداران دفتر ریاست جمهوری در سال ۱۳۶۱ تا۱۳۶۲، تفسیر سوره حمد برای دانشجویان در سال ۶۹ تا ۷۰ و تفسیر سوره بقره برای دانشجویان در سال ۷۰ تا ۷۱ است.

وی تصریح کرد: در مجموع باید گفت رهبر انقلاب از سه جریان تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر قرآن به قرآن، امام خمینی(ره) در تفسیر سیاسی و تفسیر «المنار و فی اظلال القران» سیدقطب در تفسیر اجتماعی تاثیر پذیرفتند؛ ایشان بر استفاده از همه روش‌های تفسیری قرآن به قرآن، روایی، عقلی، علمی و اشاری باطنی، روش خود با عنوان تفسیر جامع اجتهادی را بکار گرفتند و در این مسیر به شدت از تفسیر به رأی پرهیز کرده‌اند.

مبانی خاص تفسیری رهبر انقلاب

رضایی اصفهانی در تشریح مبانی خاص تفسیری ایشان گفت: منحصر نشدن به تفسیر فردی آیات قرآن، نگاه به قرآن به مثابه کتاب قواعد کاربردی زندگی، کتاب وحدت‌آفرین، کتاب سیاسی و انقلاب‌ساز و کتاب مبارزه و استقامت ضد استکبار، از جمله مبانی خاص تفسیری رهبر انقلاب است.

دبیر کنگره با بیان اینکه با قاطعیت می‌توان گفت که نسل جوان حوزوی و دانشگاهی ما شناختی از بعد علمی رهبر انقلاب ندارد و ایشان بین نسل جوان در این زمینه واقعا غریب است، یادآور شد: این کنگره گام اول برای شناساندن وجه علمی رهبر انقلاب است.

تجلیل از مقاله برگزیده و 26 پژوهشگر برتر آجا

در بخش بعدی مراسم، مقاله «شاخص‌های اخلاقی و رفتاری فرماندهی مطلوب در اندیشه قرآنی امام خامنه‌ای» اثر حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسنی به عنوان مقاله برتر و برگزیده، معرفی و تقدیر شد.

تجلیل از مقاله برگزیده و 26 پژوهشگر برتر آجا

در ادامه با حضور امیرپوردستان؛ رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش، محمدباقر زهرایی و حجج اسلام رضایی اصفهانی و محمدحسنی از سه اثر درباره اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب اسلامی رونمایی و همچنین از 26 پژوهشگر برتر آجا تجلیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی؛ رئیس‌ دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا(متن سخنرانی) سخنران دیگر این کنگره بود.

یادآور می‌شود، نخستین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) 23 آبان، با حضور نخبگان و اندیشمندان داخلی و بین‌المللی و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha