چگونه تسبیح موجودات جهان را درک کنیم + اینفوگرافیک
کد خبر: 4181986
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

چگونه تسبیح موجودات جهان را درک کنیم + اینفوگرافیک

تمامی موجودات جهان به تسبیح حضرت حق می‌پردازند، اما چگونگی درک آن مهم است. موضوعی که حجت‌الاسلام علی رجبی آن را در قالب اینفوگرافیک ترسیم کرده است.

تمامی موجودات جهان به تسبیح حضرت حق می‌پردازند

به گزارش ایکنا، تمامی موجودات در همه حال تسبیح‌گوی خداوند هستند، اما درک تسبیح عمومی موجودات جهان چگونه است؟ در این مورد سه دیدگاه وجود دارد؛

اول: زبان حال(تکوین) مقصود آن است که موجودات با زبان بی‌‌‌زبانی بر قدرت و عظمت آفریننده خود شهادت می‌دهند.

دوم: زبان قال(تشریع)، همان تسبیح با الفاظ است، یعنی تمام ذرات جهان دارای نوعی درک و شعور هستند و تسبیح خدا می‌گویند، هر چند ما آن را نمی‌‌شنویم و نمی‌فهمیم، مانند آواز صبحگاهی خروس. امام رضا(ع) می‌فرمایند «در خروس سفید خصلت‌هایی از صفات پیامبران وجود دارد: 1- شناخت نسبت به زمان‌های نماز 2- غیرت 3- سخاوت 4- شجاعت و... [عیون اخبار الرضا،ج 1،ص566]

سوم: ترکیبی از زبان حال و زبان قال است، یعنی هر موجودی با زبان مخصوص خود گواهی به پاکی و ستایش خداوند می‌د‎هد «هر کس به طریقی صفت حمد تو گوید/ بلبل به غزل‌خوانی و قُمری به‌ ترانه»(شیخ بهایی)

کد

خطاب در آیه 41 سوره نور قرآن کریم «أَلَمْ تَرَ» برای افرادی است که تسبیح موجودات را با برهان می‌فهمند (صاحبان نور ضعیف) به معنای «أَلَمْ تَعْلَمْ»(بقره/107) است و برای کسانی که با وجدان می‌یابند (انبیا، اولیا و صاحبان نور فراوان) به معنای واقعی رؤیت و شهود است.

اهل آسمان‌ها، زمین و پرندگان در حالت بال نَزدن (صَفیف) نه تنها اهل دعا و تسبیح حق هستند، بلکه می‌‎فهمند چه می‌کنند و به فعل عبادی خویش آگاهند همانطور که در آیه 41، سوره مبارکه نور آمده است «كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ» پس آن‎ها خودشان می‌دانند که در پیشگاه خداوند تسبیح‌گو و نمازگزارند؛ اما بسیاری از انسان‌ها تسبیح آن‎ها را نمی‌فهمند «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ و َإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ...»(اسراء/44)

تمامی موجودات جهان به تسبیح حضرت حق می‌پردازند

یادآور می‌شود محتوای این اینفوگرافیک‌ کاری از حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن است که جلساتی را درباره تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره برگزار می‌کند. وی هم‌اینک مشغول تحصیل علوم دینی و درس خارج حوزه است. این حافظ کل قرآن دارای تألیفاتی چون کتاب «آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی»، کتاب «بهداشت در قرآن» و «شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه)» است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir و کانال فصلت در ایتا به نشانی fslt_ir@ قابل دسترسی است.

انتهای پیام
captcha