نشست دانشجویی معرفی کتاب «فلسفه تربیت در اسلام» در کردستان برگزار شد
کد خبر: 4184125
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵

نشست دانشجویی معرفی کتاب «فلسفه تربیت در اسلام» در کردستان برگزار شد

نشست دانشجویی معرفی کتاب «فلسفه تربیت در اسلام» از سلسله نشست‌های معرفی کتاب سازمان انتشارات جهاددانشگاهی کردستان امروز، پنجم آبان در تربیت معلم بنت‌الهدی صدر برگزار شد.

نشست معرفی کتاب

به گزارش ایکنا از کردستان، مظهر بابایی، مترجم کتاب فلسفه تربیت در اسلام در سلسله نشست‌های معرفی کتاب که به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت: ماجد عرسان کیلانی، نویسنده اردونی کتاب فلسفه تربیت در اسلام را در سه جلد به چاپ رسانده است که جلد اول آن را بنده ترجمه کرده‌ و در انتشارات جهاددانشگاهی کردستان به چاپ رسانده‌ام و جلد دوم آن را نیز در دست چاپ دارم.

وی با اشاره به اینکه این کتاب در راستای بررسی تطبیقی فلسفه تربیت در اسلام و فلسفه‌های تربیتی معاصر به چاپ رسیده است، افزود: ماجد عرسان کیلانی یک مورخ است نه فیلسوف اما به دلیل ارتباط بین تاریخ و فلسفه در این بخش به پژوهش و تحقیق پرداخته است.  

این استاد دانشگاه فرهنگیان کردستان بیان کرد: فلسفه غرب و فلسفه اسلامی را مطاله کرده و به مقایسه بین این دو می‌پردازد و در مجموع به گستردگی علم فلسفه پی می‌برد لذا برای پژوهش‌های خود روش تطبیقی را انتخاب می‌کند.

وی در ادامه گفت: این نویسنده اردونی تلاش می‌کند که دغدغه‌مند آثار خود را شروع کند و معتقد بود که فلسفه زندگی است و هستی هر فرد به دیدگاه فلسفه اندیشی او مرتبط است لذا فلسفه را به معانی هدایت، تفکر کردن، استدلال، سؤال، فرهنگ‌سازی و ... ترجمه می‌کند.

بابایی با اشاره به اینکه کیلانی معتقد بود که نوعی آشفتگی در میان فلسفه‌های موجود در نظام‌های آموزشی جهانی وجود دارد که باید به آن‌ها نظم خاصی داده شود، افزود: علیرغم مطالعات و تسلط بسیاری که ماجد عرسان کیلانی داشته است، موفق به ارائه یک الگوی جهانی برای فلسفه نمی‌شود لذا به این نتیجه می‌رسد که ما فلسفه‌های تربیتی داریم بنابراین نمی‌شود یک الگوی جهانی برای همه افراد در نظر گرفت.

وی افزود: کیلانی بعد از تلاش‌های بسیار به این نتیجه می‌رسد که باید در سطح اسلام یک فلسفه تربیتی داشته باشیم که مبنع این فلسفه را قرآن و احادیث مورد اتقان تشکیل دهد و به تحقیقاتی در این بخش می‌پردازد لذا بعد از تحقیقات گسترده خود به این نتیجه رسید که با توجه به گستردگی کشورهای اسلامی و غنای مناطق اسلامی نمی‌توان از یک فلسفه تربیتی خاص برای تمام کشورها استفاده کرد.

این استاد دانشگاه فرهنگیان کردستان افزود: از دیدگاه این نویسنده اردونی علوم قرآن، تاریخ، علم حدیث، هرمونوتیک، فلسفه و علم رجال جزو اسلام و علوم اسلامی محسوب می‌شود و حتی علم‌های جدیدی مانند فرشته‌شناسی و نهج‌البلاغه را نیز می‌توان در بخش علوم اسلامی به حساب آورد.

می‌شود؛ وی در پایان بخشی‌هایی از کتاب را که  ترجمه کرده بود را برای دانشجویان قرائت کرد و از دانشجویان حاضر در این نشست خواست تا با مطالعه کتاب نقدهای خود را در مورد ترجمه به وی اعلام کنند.

انتهای پیام
captcha