کتاب «اصول و مبانی معماری پایدار» منتشر شد
کد خبر: 4184346
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
به همت انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل؛

کتاب «اصول و مبانی معماری پایدار» منتشر شد

انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب «اصول و مبانی معماری پایدار» را با رویکردی به حوزه هنر و معماری به ویژه معماری پایدار منتشر کرد.

کتاب اصول و مبانی معماری پایداربه گزارش ایکنا، به نقل از جهاددانشگاهی استان اردبیل، انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب «اصول و مبانی معماری پایدار» را با رویکردی به حوزه هنر و معماری به ویژه معماری پایدار منتشر کرد.

این کتاب توسط دکتر فرزاد زربخش عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و مهندس معصومه رادمرد نصیرآباد دانشجوی دکتری معماری تالیف گردیده است.

معماری یکی از شاخص‌ترین صورت‌های فعالیت اقتصادی است. درمورد خانواده، افزایش درآمد، میل به تملک خانه‌ای بزرگ‌تر با مصالح و مبلمان و تجهیزات گران‌تر، وضعیت گرمایی مطلوب‌تر در فضا‌های داخلی و حیاط یا باغ بزرگ‌تر را در پی خواهد داشت.

ساختمان در طول حیات خود، از طریق مجموعه‌ای از فعالیت‌های انسانی و فرایند‌های طبیعی مرتبط به هم، بر محیط‌زیست محلی و جهانی تأثیر می‌گذارد.

در نخستین مرحله، آماده‌سازی سایت، بر ویژگی‌های بومی آن تأثیر می‌گذارد. هجوم وسایل و تجهیزات و کارکنان ساختمانی به سایت ساختمان و نیز خود فرایند ساخت، گرچه موقتی است، موجب آشفتگی در بوم‌شناخت محلی می‌شود. ازسوی دیگر، تدارک و تولید مواد، بر محیط‌زیست جهانی تأثیر می‌گذارد. با اتمام مرحلۀ ساخت، در طول بهره‌برداری از بنا نیز تأثیرات سوء بلندمدتی بر محیط‌زیست وارد می‌شود.

برای نمونه، انرژی و آبی که ساکنان ساختمان مصرف می‌کنند، به گاز‌های سمّی و فاضلاب مبدل می‌شود. به‌علاوه، فرایند جمع‌آوری و تصفیه و حمل‌ونقل تمام منابع مصرفی در دوران به‌کارگیری و نگهداری بنا نیز تأثیرات بی‌شماری بر محیط‌زیست می‌گذارد. این مسئله نیز به‌نوبۀخود مجموع تأثیرات معماری را بر نظام زیست جهانی که متشکل از «عناصر غیرارگانیک» و «ارگانیسم‌های زنده» و «انسان» است، افزایش می‌دهد.

هدف از نوشتن کتاب طراحی پایدار، یافتن راه‌حل‌های معمارانه است که شرایط زیستی مناسب و هم‌زیستی سه گروه ذکرشده را تضمین کند.

در این کتاب به بررسی طراحی پایدار، تعریف پایداری و توسعۀ پایدار، اصول طراحی پایدار در معماری و فرایند طراحی پایدار و همچنین، به مقایسۀ طراحی پایدار با طراحی مدرن پرداخته و نمونه‌هایی از ساختمان‌های ساخته‌شده مبتنی بر مبانی پایدار ارائه و تحلیل می‌شود.

کتاب «اصول و مبانی معماری پایدار»، ۱۵۶ صفحه ای، در ۵ فصل تالیف شده است و به قیمت ۳۰۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام
captcha