اختیار عمل در دعاخوانی اجرای متفاوتی به همراه دارد
کد خبر: 4185195
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
شرکت‌کننده در مسابقات سراسری اوقاف:

اختیار عمل در دعاخوانی اجرای متفاوتی به همراه دارد

دعاخوان شرکت‌کننده در مسابقات قرآن اوقاف گفت: اگر اجرای متفاوت و مخاطب‌پسند را از دعاخوان شرکت‌کننده در مسابقات انتظار داریم از سوی هیئت داوران باید در نحوه اجرا اختیار عمل بیشتری داده شود.

اختیار عمل بیشتر، موجب اجرای متفاوت دعاخوان می‌شودحجت‌الاسلام سیدحمزه روحانی یکی از شرکت‌کنندگان در رشته دعاخوانی بخش نغمات دینی آقایان در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است که همچون 15 دعاخوان دیگر این بخش، فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی را اجرا کرد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، با مثبت ارزیابی کردن فضای رقابتی این دوره گفت: باید از میزبانی تحسین‌برانگیز اداره اوقاف استان خراسان شمالی نهایت قدردانی را داشته باشم. دیگر شرکت‌کنندگان دوستان خوب من هستند و فضا رقابتی است و همه آنها از جمله بهترین‌های استان خود یا حتی کشور هستند و لذا رقابت بسیار سخت است.

روحانی ادامه داد: انس خاصی با ادعیه مفاتیح‌الجنان به ویژه دعای ابوحمزه ثمالی دارم و موفق به ترجمه آن نیز شده‌ام، لذا اجرای من با تسلط بر معانی آن بود و در این زمینه تحقیقاتی داشتم که بر کیفیت اجرایم اثر مثبت داشت.

این شرکت‌کننده در چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف تصریح کرد: مسابقات آئین‌نامه خود را داراست که داوران ملزم به رعایت مفاد آن هستند و ما نیز تابع آن هستیم، هر چند که ممکن است در روند اجرای دعا و خواندن فرازهایی از دعا محدود شویم و آنچنان که باید و شاید دستمان در اجرا باز نباشد.

روحانی افزود: یکی از مواردی که موجب می‌شود در جریان دعاخوانی اجرایی متفاوت و متنوعی را شاهد باشیم، گریزهایی است که دعاخوان به برخی از مطالب مرتبط با آن دعا می‌زند و معمولاً اشاره به فرازهایی از زندگی معصوم(ع) و مصائب ایشان است. براساس آئین‌نامه داوری، مجاز به این کار نبودیم و نمره منفی لحاظ می‌شود.  

این شرکت‌کننده در رشته دعاخوانی در پایان گفت: تنها مجاز به استفاده از ترجمه فارسی برخی از فرازهای دعا بودیم که البته روی آن هم می‌شود کارهایی کرد که اجرای دعا از حالت یکنواختی خارج شود، اما همچنان تصور می‌کنم، اگر اختیار عمل بیشتری به دعاخوان داده شود، شاهد اجراهای متنوع و مخاطب‌پسندی خواهیم بود.

بخش نغمات دینی آقایان که روز گذشته در دو رشته دعاخوانی و همخوانی قرآن پیگیری شد، امروز شنبه 11 آذر هم در دو رشته اذان و مدیحه‌سرایی(تواشیح) به کار خود ادامه خواهد داد.

یادآور می‌شود، چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۹ تا ۱۸ آذرماه در شهر بجنورد و به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.

برای مشاهده پخش زنده این دوره از مسابقات بر روی نشانی https://sepehrtv.ir/live/namaquran کلیک شود.

رقابت‌های آقایان در مجتمع اقامتی داریوش و رقابت‌های بانوان در مجتمع پتروشیمی بجنورد در دو بخش نغماتی(دعاخوانی، همخوانی و مدیحه‌سرایی و اذان ویژه آقایان) و آوایی(قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء) برپا می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

انتهای پیام
captcha