دانشجویان موتور محرک تمدن‌سازی هستند
کد خبر: 4185390
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۹
معاون آموزش سازمان بسیج اساتید:

دانشجویان موتور محرک تمدن‌سازی هستند

علی مرادزاده معتقد است جوانان دانشجو، موتور محرک برای تمدن‌سازی و یک سرمایه سیاسی در اختیار مسئولان هستند که باید از این سرمایه برای تمدن‌سازی استفاده شود.

علی مرادزاده

علی مرادزاده؛ معاون آموزش سازمان بسیج اساتید کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره مهمترین وظایف دانشجویان کشور پرداخت و گفت: معتقدم مهمترین وظیفه یک دانشجو در وهله اول، فهم شرایط کنونی جامعه و داشتن درک روشن و فهم عمیق از شرایط کشور و جامعه جهانی است چون ما در این جامعه جهانی در حال کنشگری و ایفای نقش هستیم لذا دانشجو نباید دچار خطاهای فکری، تحلیلی و خطای در برآورد شود. دومین وظیفه‌ یک دانشجو این است که بعد از پیدا کردن این فهم و درک عمیق، حاضر به کنشگری باشد یعنی خطرپذیری کرده و دائماً در صحنه بماند.

دانشجو شاخص را گم نکند

وی با بیان اینکه سومین وظیفه یک دانشجو این است که شاخص را گم نکند، افزود: ولی فقیه یعنی رهبر معظم انقلاب برای همه ما شاخص هستند که این مسئله باید مد نظر دانشجویان هم باشد. در نهج البلاغه هم آمده است که حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «فاين تذهبون المنار منصوبه» یعنی چرا به انحراف می‌روید در حالی‌که منار برای شما نصب شده است. منظور از منار هم چراغ راهنماست. در واقع حضرت علی(ع) می‌فرمایند من منار هستم پس چرا شما دنبال دیگران می‌روید؟ وقتی مرجع و شاخص، واحد است دانشجو نباید دنبال تابلوها و پرچم‌های متفاوت برود چراکه خدای ناکرده ممکن است دچار انحراف، کج‌روی و حرکات زیگزاکی شود.

مرادزاده درباره نقش دانشجویان در گام دوم انقلاب تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب، از یک دوراندیشی از جانب مقام معظم رهبری حکایت می‌کند و آن اینکه این بیانیه را اساساً خطاب به جوانان صادر کرده‌اند یعنی رهبر انقلاب، چهل سال آینده را به جوانان سپرده‌ا‌ند که قطعاً بخش زیادی از این جوانان همین دانشجویان هستند که دارای انگیزه، انرژی جوانی، آرمانخواهی و حضور در صحنه هستند. به نظرم بیانیه گام دوم انقلاب برای دانشجویان، یک غنیمت بزرگ است چراکه این بیانیه از جانب عالی‌ترین مقام سیاسی و مذهبی کشور خطاب به آنها صادر شده است بنابراین دانشجو باید هم در خودشناسی و هم شناخت مقتضیات سیاسی و اجتماعی تلاش کند تا مطابق با آن به ایفای نقش در جامعه بپردازد.

نقش دانشجویان در تمدن‌سازی

معاون آموزش بسیج اساتید درباره نقش دانشجویان در تمدن‌سازی گفت: وقتی به تمدن‌های گذشته نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این تمدن‌ها توسط جوانان ساخته شده‌اند. این جوانان آثار ماندگاری از خودشان به یادگار گذاشته‌اند که در گذشته بعضاً شامل سنگ‌نوشته‌ها و آثار تاریخی بوده است اما بخشی از آن هم به کتاب‌ها، منابع دینی و آثار هنری و فرهنگی اختصاص دارد لذا دانشجو هم امروزه در این زمینه‌ها بیش از دیگران می‌تواند به ایفای نقش بپردازد؛ مثلاً پیشرفت در زمینه دانش هسته‌ای می‌تواند تبدیل به یک مظهر تمدنی و ماندگار شود چراکه هر پیشرفت علمی می‌تواند ماندگار باشد. 

وی افزود: همچنین پیشرفت‌های مهمی که در زمینه پزشکی، نانو و ... حاصل شده‌اند از مظاهر تمدنی هستند. همچنین تولیدات علمی و پژوهشی و تولیدات مکتوبی که در کشور وجود دارند می‌توانند نشانه‌ای برای تمدن‌سازی باشند. مقام معظم رهبری هم فرمودند که کتاب به معنای تمدن است. علت این است که وقتی کتابی تولید و چاپ می‌شود ماندگار هم خواهد شد لذا معتقدم جوانان دانشجو، موتور محرک برای تمدن‌سازی و یک سرمایه سیاسی در اختیار مسئولان و نخبگان هستند که باید از این سرمایه برای تمدن‌سازی استفاده کنند.

نقش دانشجویان در جهاد تبیین

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: جوانان آرمانگرا، انقلابی و حاضر در صحنه هستند و دچار دل‌‌مردگی، خستگی‌، ناامیدی، بلاتکلیفی و بی‌تفاوتی نمی‌شوند. این دانشجویان هستند که می‌توانند مابقی عناصر مؤثر در حوزه تمدنی را هم فعال کنند و به حرکت وادارند و از آسیب‌ها، خستگی‌ها و دل‌مردگی‌ها نجات دهند. به نظرم در روز دانشجو، زمینه و فرصت زیادی فراهم است تا نقش و عظمت دانشجو برای جامعه بیان شود. همچنین لازم است که دانشجویان نقش خود را باور داشته باشند و از حرکاتی که ممکن است مانع پیشرفت جامعه شود پرهیز کنند و اینکه فریب برخی افراد و جریانات سیاسی خارج از دانشگاه و رسانه‌های بیگانه را نخورند. منظور از اینکه دانشجو باید فهم روشنی از شرایط داشته باشد این است که هم در جامعه ایفای نقش داشته و هم فریب عناصر تحریک‌کننده را نخورد. 

مرادزاده درباره نقش دانشجویان در تبیین‌ مسائل برای عموم جامعه در بزنگاه‌های حساس گفت: وقتی شرایطی حساس همانند تحریم و تهدید جامعه از سوی ابرقدرت‌ها برای جامعه پیش می‌‌آید بدنه دانشجویی می‌تواند به شکل‌ بهتری این شرایط را فهم کند و مطابق با فهم صحیحی که به دست آورده است اقدام به تبیین شرایط برای جامعه کند. منظور از جهاد تبیین که مقام معظم رهبری مطرح کردند این است که هر کسی مانند شمعی، پیرامون خود را روشن کند لذا این دانشجو است که در کنار استاد و نخبگان دیگر می‌تواند تهدیدها و توطئه‌ها را خنثی و افکار عمومی را روشن کند. 

معاون آموزش بسیج اساتید کشور ادامه داد: به نوعی می‌توان گفت که دانشجویان برای افکار عمومی، گروه مرجع به حساب می‌آیند و می‌توانند با کنشگری مناسب خود، جامعه را در شرایط مهم، تحت تأثیر قرار دهند لذا وقتی بدنه دانشجویی کشور به عنوان فرزندان دانا و توانمند ملت، برآوردی از شرایط جامعه ارائه داده و از انقلاب، امنیت و منافع ملی دفاع کرده و نسبت به تحرکات ضدانقلاب و رسانه‌های بیگانه و ابرقدرت‌ها روشنگری می‌کنند مردم به سرعت اقناع می‌شوند چون این روشنگری از سوی فرزندان آنها صورت گرفته است لذا معتقدم دانشجویان باید این نقش را برای خودشان بازخوانی کرده و روش‌های صحیح تبیین‌گری را بیاموزند و تمرین کنند چون هرچه بیشتر در عرصه جهاد تبیین توانمند شویم و روش‌مندتر و اقناعی‌تر کار کنیم اثرات بیشتری در جامعه خواهد گذاشت.

اهمیت فعالیت‌های خودجوش در دوران دانشجویی

مرادزاده گفت: نکته مهمی که از دوران دانشجویی به یاد دارم این است که یکی از کارهای مهمی که در گذشته در دانشگاه‌ها انجام می‌شد حرکات خودجوشی بود که دانشجویان انجام می‌دادند و برای مثال نشریاتی را با امکانات و ابزارهای ابتدایی تولید و منتشر کرده و تابلوهای اعلانات را مرتباً تغذیه می‌کردیم. همچنین با رسانه‌ها و مطبوعات ارتباط داشتیم و نکاتی که لازم بود را منتشر می‌کردیم. همچنین گاهی اوقات رخدادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه را به شکل جمعی مورد بررسی و هم‌فکری قرار داده و سپس نسبت به آن موضع‌گیری می‌کردیم. چنین کارهایی با اقبال مسئولان هم مواجه می‌شد.

وی در پایان گفت: مسئولان دارای کارهای اجرایی هستند و شاید فشار کار اجرایی به آنها اجازه ندهد به چنین کارهایی روی بیاورند اما خودمان به صورت خودجوش چنین کارهایی انجام می‌دادیم و اثرات بیشتری هم داشت چراکه کارهای خودجوش به میزان بیشتری مورد حمایت سایر دانشجویان قرار می‌گرفت. از سوی دیگر با اخلاص و صداقتی که این فعالیت‌های دانشجویی داشت بقیه دانشجویان را هم به میزان بیشتری به فعالیت ترغیب می‌‌کردیم تا آنها هم انگیزه پیدا کرده و به صحنه بیایند و چنین کارهایی را ادامه دهند.

انتهای پیام
captcha