وام‌های کم‌بهره به مؤسسات قرآن اعطا شود
کد خبر: 4187484
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

وام‌های کم‌بهره به مؤسسات قرآن اعطا شود

مدیر مؤسسه قرآنی مشکات‌الهدی پلدختر به قطع ارتباط کاری با تعدادی از مربیان شاغل در مؤسسه به دلیل مشکلات مالی اشاره کرد و گفت: از دولت این انتظار را دارم زمینه و شرایط دریافت وام‌های با سود کم یا قرض‌الحسنه برای مؤسسات قرآنی فراهم شود.

زهرا نصیری، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مشکات‌الهدی پلدخترزهرا نصیری، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مشکات‌الهدی پلدختر در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به آغاز فعالیت‌ غیررسمی مؤسسه قرآنی مشکات‌الهدی از سال 1384 گفت: این مؤسسه قرآنی در سال 1389 با دریافت مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت خود به عنوان یک مؤسسه غیرانتفاعی قرآنی رسمیت بخشید.

وی با اشاره به اینکه این مؤسسه قرآنی در زمینه برگزاری کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی، حفظ قرآن کریم، تجوید و دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم فعالیت دارد، افزود: طی سال‌های اخیر برای گذران امورات و داشتن منبع درآمدی برای انجام کارهای قرآنی با مجوز آموزش و پرورش اقدام به راه‌اندازی پیش‌دبستانی و مهد قرآن در این مؤسسه کردم.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مشکات‌الهدی پلدختر با بیان اینکه به‌دلیل عدم استقبال جوانان و نوجوانان مجبور شدم با تعدادی از مربیان قرآن شاغل در این مؤسسه قطع رابطه کاری داشته باشم و این موضوع ضربه بزرگی به مؤسسه وارد کرده است، به فعالیت‌های انجام شده در این مؤسسه قرآنی برای جذب مخاطب اشاره کرد و افزود: تاکنون کارهای زیادی با خلاقیت‌هایی از طرف مربیان قرآن انجام شده این در حالی است که جذب جوانان و نوجوانان به سمت موضوعات و برنامه‌هایی مانند قرآن و اهل‌بیت(ع) با توجه به هجمه‌های فرهنگی که تاکنون داشتیم بسیار سخت است و باید در این زمینه کارهای علمی انجام شود.

نصیری با تأکید بر اینکه لازم است در این زمینه جامعه‌شناسان و روان‌شناسان بالینی به میدان آمده و ریشه‌های عدم تمایل جوانان و نوجوانان به شرکت در کلاس‎های قرآنی مؤسسات را بررسی و راه‌حل‌هایی اجرایی برای آن ارائه دهند، گفت: با توجه به اینکه مؤسسات قرآنی طبق اساسنامه غیرانتفاعی هستند با مشکلات متعددی روبرو هستند و یکی از اصلی‎ترین مشکلات نداشتن مکان مستقل و بالا رفتن بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب رهن و اجاره ساختمان‌ها و منازل مسکونی است که در این زمینه باید برای مؤسسات قرآنی چاره‌اندیشی لازم انجام پذیرد.

تولید محتوا مورد توجه مؤسسات قرآنی باشد

وی ادامه داد: در دوران شیوع کرونا با توجه به مجازی و غیرحضوری شدن کلاس‎های آموزش قرآن، مکان استیجاری مؤسسه را پس دادیم که این امر باعث شد مقداری از هزینه‌ها کمتر شود، اما بعد از کرونا دوباره با مشکلات مربوط به رهن و اجاره مواجه شدیم.

نصیری افزود: با توجه به تورمی که در جامعه شاهد آن هستیم از مسئولان و دستگاه‌های متولی قرآن و فرهنگ انتظار دارم برای حل مشکلات مؤسسات قرآنی اقدامات لازم را انجام دهند و حداقل زمینه دریافت وام‌های با سود کم یا قرض‌الحسنه برای مؤسسات قرآنی فراهم شود.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه در زمان کرونا مقداری از هزینه‌های کم شده را صرف تولید محتوا برای مؤسسه کردم، افزود: این امر یکی از ضروریات هر جامعه دینی بوده که باید بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد اما این موضوع نیز مستلزم صرف هزینه است که دست ما خالی است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مشکات‌الهدی پلدختر با بیان اینکه تولید محتوا می‌تواند در قالب‌های مختلف مانند پاکست، انیمیشن، گرافیک، موشن‌گرافیک، موسیقی، کلیپ، فیلم کوتاه، دوربین مخفی مذهبی  و .... باشد، تصریح کرد: سازمان‌های متولی فرهنگی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و اتحادیه قرآنی باید بیش از پیش به فکر مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت باشند چراکه ادامه فعالیت زیر بار این همه هزینه و مشکلات مالی منجر به تعطیلی مؤسسات قرآنی خواهد شد.

این فعال قرآنی با بیان اینکه مشکل دیگر ما مربوط به بحث مالیات است که برخی از مؤسسات را درگیر کرده است و این موضوع باعث شده تعدادی از مدیران مؤسسات قرآنی به علت عدم توانایی مالی به فکر جمع کردن مؤسسه خود باشند، ادامه داد: طبق قانون مالیاتی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت از پرداخت مالیات معاف هستند و تاکنون نیز جلسات متعددی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه با حضور کارشناسان مالیاتی برگزار شده که تقریباً مشکلی از ما را حل نکرده است و لازم است جلسات کاربردی‌تری برگزار شود تا مدیران مؤسسات در رابطه با چگونگی بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی اطلاعات و آگاهی لازم را کسب کنند.

انتهای پیام
captcha