کتاب «تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» معرفی شد
کد خبر: 4189167
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
به‌ همت جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری

کتاب «تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» معرفی شد

آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب «تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» به همت شعبه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد.

نشست نقد و معرفی کتاب

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان، آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب «تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» به همت شعبه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری روز گذشته، ۲۹ آذرماه در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

جواد محمودی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و مؤلف اول کتاب «تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» در این برنامه اظهار کرد: خانواده به‌مثابه سنگ بنای تشکیل اجتماع بشری در همه آیین‌های آسمانی و نظام‌های حقوقی مورد توجه بوده است. در اسناد حقوقی جهانی و قانون اساسی ایران، حمایت از تشکیل خانواده و تمهید بقا و استمرار آن به‌ویژه در فضای اجتماعی، یک آرمان والاست. قوانین و مقررات زیرمجموعه حقوق خصوصی و حقوق کیفری به تفصیل به چنین حمایتی پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: در کتاب حاضر در پرتو قوانین، مقررات و آرای قضایی، تعهدات دولت در مفهوم حاکمیت و قوه مجریه درباره خانواده، بررسی، دسته‌بندی و بیان شده است. از این رو، کتاب یادشده تعهدات دولت ناظر به عموم کارمندان دولت، کارگران طرف قرارداد با نهادهای دولتی، دانشجویان، زندانیان، مشمولان قانون خدمت وظیفه عمومی و... را از حیث مقدمات تأهل، دوره‌های بارداری، زایمان، شیردهی و نیز الزامات ناظر به کودکان دربر می‌گیرد. 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: این کتاب ضمن بالا بردن سطح آشنایی ذی‌نفعان یادشده با حقوق قانونی خود، قانون‌گذاران را به اصلاح قواعد حقوقی مربوط و مدیران و دستگاه‌های مرتبط را به افزایش پاسخگویی در برابر ذی‌نفعان ناگزیر می‌کند.

وی افزود: امیدواریم نهاد خانواده با التزام بیشتر دولت و دولتمردان، بیش از پیش، استوار و زنده باقی بماند و از نگرانی‌های مربوط به کاهش رشد جمعیت کشور کاسته شود.

محمودی اظهار کرد: نتایج این کتاب ضمن افزایش سطح آشنایی اشخاص طرف رابطه با دولت اعم از کارمند و کارگر و نیز عموم اشخاص خارج از دولت مانند زندانیان، سربازان وظیفه عمومی و دانشجویان درباره حقوق مرتبط با خانواده خود در قوانین و مقررات و رویه قضایی، قانونگذاران، خط مشی‌گذاران و مراجع قضایی صلاحیت‌دار را بر آن می‌دارد که با آسیب‌شناسی قوانین، مقررات و رویه‌های قضایی، سطح حمایت از خانواده را بالاتر ببرند.

براساس گزارش معاون فرهنگی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری،‌ مریم نقدی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد نیز در این نشست با بیان اینکه خانواده به‌عنوان یگانه زیربنای استوار جامعه و نخستین نهاد اجتماعی، واحد طبیعی و بنیادینی است که در طول تاریخ همواره در جایگاه حامی و تأمین‌کننده نیازهای اعضای خود عمل کرده است، گفت: عوامل متعدد و متنوعی در چند قرن گذشته و به‌ویژه دهه‌های اخیر به تغییرات چشمگیری در تعریف، ساختار و کارکرد خانواده و نقش دولت در این نهاد انجامیده است.

انتهای پیام
captcha