رقابت سالم و صحیح سیاسی؛ زمینه‌ساز تحقق مشارکت حداکثری
کد خبر: 4189514
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
حبیب‌زاده بیان کرد:

رقابت سالم و صحیح سیاسی؛ زمینه‌ساز تحقق مشارکت حداکثری

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر انقلاب پیرامون انتخابات، رقابت سالم و صحیح سیاسی را زمینه‌ساز تحقق مشارکت حداکثری خواند و گفت: اگر جامعه احساس کند در انتخابات رقابت وجود ندارد انگیزه‌اش برای حضور در انتخابات کمتر می‌شود؛ لذا هم مجریان و هم ناظران باید این اصل بسیار ویژه را مورد توجه قرار دهند و اصطلاحاً از زیر بار این مسئولیت شانه خالی نکنند.

قاسم حبیب زاده

قاسم حبیب‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون مسئله مشاکرت حداکثری در انتخابات اظهار کرد: تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ نخستین عامل مربوط به رضایتمندی مردم از حاکمیت است. دولت برای اینکه رضایت مردم از حاکمیت را افزایش دهد باید گام‌های قابل توجهی برای رفع مشکلات جامعه بردارد. دولت سیزدهم در راستای حل مشکلات مردم این گام‌ها را برداشته و اقداماتی را انجام داده اما چون زبانش لکنت دارد نمی‌تواند به خوبی مجموع خدمات و اقداماتش را برای مردم تشریح کند و از سوی دیگر مشکلات آنقدر زیاد است و روی هم تلنبار شده و توقعات هم افزایش یافته - البته بخشی از این توقعات بجا و حق است – که اقدامات دولت در مقابل مشکلات موجود ناچیز جلوه داده می‌شود و لذا ضرورت دارد که دولت در بیان اقدامات و گام‌هایی که در راستای حل مشکلات برداشته زبان شیواتری داشته باشد تا این رضایتمندی حاصل شود.

وی افزود: همانطور که گفتم بخشی از انتظارات و توقعات مردم بجا و حق است و باید آنها را شنید و برآورده ساخت. مثلاً تورم واقعاً مردم را اذیت می‌کند و دولت تلاش می‌کند با انجام اقداماتی مانند ترمیم حقوق‌ها رضایتمندی مردم را به دست آورد اما اگر در عمل این تورم مهار نشود ترمیم حقوق‌ها کارساز نیست و رضایتمندی را به نحو مطلوب محقق نمی‌کند.

نقش رقابت سالم و صحیح در افزایش مشارکت 

کارشناس مسائل سیاسی دومین عامل برای تحقق مشارکت حداکثری را مربوط به از بین بردن تبعیض‌ها در میان کارکنان بخش‌های دولتی دانست و در این رابطه گفت: یکی از مظاهر عدالت این است که میان حقوق و دستمزد کارکنان دولت تبعیض وجود نداشته باشد و اگر دولت می‌خواهد عدالت را برقرار کند این موضوع را باید مدنظر قرار دهد و همچنین تحقق چنین هدفی به انتخابات پرشور کمک شایانی خواهد کرد.

حبیب‌زاده عامل سوم در تحقق مشارکت حداکثری را به رقابت سالم و صحیح سیاسی ارتباط داد و اظهار کرد: اگر جامعه احساس کند در انتخابات رقابت وجود ندارد انگیزه‌اش برای حضور در انتخابات کمتر می‌شود؛ لذا هم مجریان و هم ناظران باید این اصل بسیار ویژه را مورد توجه قرار دهند و اصطلاحاً از زیر بار این مسئولیت شانه خالی نکنند. اینها نباید بگویند که کاری به میزان مشارکت ندارند و کار خودشان را انجام دهند و یا از سوی دیگر نباید طوری رفتار کنند که رقابت واقعی در شأن انتخابات شکل نگیرد.

اهمیت تعامل احزاب و نظام  

وی نوع مواجهه کنش و واکنش احزاب با حکومت و دولت را هم در افزایش مشارکت حداکثری مهم دانست و گفت: ما از دولت‌های مختلف بسیار شنیده‌ایم که پذیرای فعالیت‌های حزبی هستند اما به نظر می‌رسد هنوز به لحاظ فرهنگی جامعه آمادگی کار حزبی را ندارد. حتی همین سیاسیون ما هم که احزاب مطرحی را شکل داده‌اند به نوعی احزاب دولت‌ساخته هستند یعنی یک دولتی سرکار می‌آید و حزبی را تشکیل می‌دهد و پس از اینکه دوره‌اش تمام می‌شود حزبش هم بی‌رونق می‌شود.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: کار حزبی نیازمند یک سری مؤلفه‌های فرهنگ سیاسی در جامعه است ولی احزاب ما کمتر به دنبال این مؤلفه‌ها هستند و صرفاً به دست آوردن قدرت برای مدتی محدود را جست‌وجو می‌کنند نه کار واقعاً حزبی.

حبیب‌زاده سم‌پاشی بدخواهان نظام را در کاهش آمار مشارکت مؤثر دانست و گفت: کسانی که دلشان با انقلاب و کشور یکی نیست و برای ملت دلسوزی نمی‌کنند یک روز از تحریم انتخابات سخن می‌گویند و یک روز هم سخن دیگری به زبان می‌آورند. اینها را باید خوب شناخت. رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند حتی اگر من را هم قبول ندارید اما امنیت کشور برایتان مهم است در انتخابات مشارکت کنید. دشمن به دنبال این است با انتخابات بی‌رونق به ایران هجمه وارد کند و منافع ایران را به همین بهانه مورد خدشه قرار دهد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha