مراسم هم‌نشینی با قرآن در مشهد برگزار شد
کد خبر: 4189555
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۷

مراسم هم‌نشینی با قرآن در مشهد برگزار شد

مراسم هم‌نشینی با قرآن با حضور مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی شامگاه دوم دی‌ماه، در تالار شیخ طبرسی سالن پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، در مراسم هم‌نشینی با قرآن که شامگاه دوم دی‌ماه، در تالار شیخ طبرسی سالن پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: شهر مشهد از دیرباز قطب قرآنی بوده است و امروز این فروغ قرآنی در مشهد ملموس‌تر شده است. به همین دلیل این وظیفه را بر خود واجب می‌دانیم که هر ساله برنامه گردهمایی قرآنی را برای قاریان مشهد برگزار کنیم و امسال چهارمین همنشینی قرآنی برگزار شده است.

وی ادامه داد: قهرمانان قرآنی که از این خطه برمی‌خیزند، در جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف بسیار موفق و پرچمدار هستند. این جلسه بهانه‌ای برای گردهمایی، هم‌افزایی و همدلی بیشتر جامعه قرآنی مشهد با یکدیگر و آحاد جامعه محسوب می‌شود. البته امسال نکته‌ای به عدله برگزاری این جلسه اضافه شده است که این امر در خصوص برنامه‌ریزی برای ماه مبارک رمضان تعریف می‌شود.

میریان بیان کرد: امسال، آغاز ماه مبارک رمضان با ایام تعطیلات نوروز هم‌زمان شده است، لذا تعداد زیادی از مسافرین و دلدادگان حضرت رضا(ع) به این شهر سفر می‌کنند، بنابراین باید برنامه‌ریزی مناسبی برای این ایام صورت گیرد. به همین دلیل، برحسب وظیفه‌ای که برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت رضا(ع) بر دوش داریم، بهره‌مندی از راهنمایی‌ها و ایده‌های جامعه قرآنی بسیار حائز اهمیت است.

مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: بر همین اساس مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، پذیرای ایده‌های نو و تازه جامعه قرآنی در مناسبت‌ها است تا بتوان به نحو احسن از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و به هدف خود که همان قرآنی‌تر کردن آحاد جامعه است، دست یافت. همچنین شب نشینی‌های رمضانی ایده مناسبی بوده است که برای صله رحم و دید و بازدیدهای جامعه قرآنی در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده است. 

فرهنگ عمومی قرآن را در جامعه افزایش دهیم

در ادامه این هم‌نشینی قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی حسین‌زاده، کارشناس مذهبی، به بیان خاطره‌هایی پرداخت و تشریح کرد: دست بالای دست بسیار است، اما بالاتر از دعای فرج امام زمان(عج) وجود ندارد. ۸ خواسته در دعای فرج در خصوص امام زمان(عج) بیان می‌شود که اکثر مردم نسبت به آن بی‌اطلاع هستند.

وی افزود: روزی آیت‌الله بهبهانی در حرم سیدالشهدا(ع) و شلوغی بسیار به خداوند و امام عصر(عج) گلایه می‌کنند که یا صاحب الزمان(عج) چرا شما ظهور نمی‌کنی؟ به دنبال چه هستی؟. در آن شلوغی در کنار گوش آقای بهبهانی صدایی رسید که آقای بهبهانی توجه کن، ناگهان پرده از جلوی چشمان ایشان کنار رفت و تک تک دعاهای مردم را به ایشان نشان دادند و ایشان متوجه شدند که تنها دعایی که مردم به آن توجه ندارند، دعا برای امام زمان(عج) است، لذا با خواندن دعای فرج به عمق آن باید پی ببریم و با جان دل بخوانیم. 

حسین‌زاده اظهار کرد: خداوند در آیه 91 سوره «مائده» در خصوص کار شیطان فرموده است: «إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ؛ مسلماً شیطان می‌خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه سخت اندازد، و از یاد خدا و نماز بازتان دارد؛ آیا شما از این امور با همه زیان‌ها و خطراتی که دارد خودداری خواهید کرد؟» لذا هدف اصلی شیطان این است که در میان مردم تفرقه ایجاد کند و مسلمانان را به جان هم بیاندازد. بنابراین باید بتوانیم عملیات و اهداف شیطان را خنثی کنیم. قرآن سر اکبر است و اهل بیت سر اصغر محسوب می‌شوند و باید با توسل به این دو امر مهم، بتوانیم در مقابل شیطان ایستادگی کرده و کارهای او را خنثی کنیم.

این کارشناس مذهبی گفت: تمام عظمت پیامبر(ص) در خصوص اخلاق نیکو بوده است که باید این امر مهم را در زندگی خود پررنگ کنیم. کاری که قاریان قرآن می‌توانند انجام دهند، هیچکس نمی‌تواند، زیرا توفیقی که خداوند جامعه قرآنی عطا کرده است، نصیب هرکسی نمی‌شود و هر فردی دارای این ویژگی نیست لذا باید به کمک جامعه قاریان، برای فرهنگ عمومی قرآن بسترسازی مناسبی در جامعه ایجاد کرد تا این فرهنگ افزایش یابد.

وی تصریح کرد: خداوند در بخشی از آیه 35 سوره «نور» می‌فرماید: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ؛ خداوند نور آسمان‌ها و زمین است»، زمانی می‌توانیم مردم را به سمت قرآن دعوت کنیم که به‌قدری مجهز باشیم، تا بتوانیم مشکلات مردم را با قرآن حل کنیم، زیرا طبق آیه قرآن خداوند نور محض است و از نور جز نورانیت انتظار دیگری نمی‌رود، اما ما هنوز در آن اندازه مجهز نشده‌ایم. همچنین باید مردم را به سمت خواندن قرآن سوق دهیم تا با این کلام وحیانی خداوند آشنایی بهتری پیدا کنند.

همچنین در این مراسم، محمدجواد پناهی و ابوالفضل چمنی از قاریان برجسته قرآن در مشهد، به بیان ابتهالی از آیات قرآن کریم پرداختند و از 10 قاری برجسته تقدیر و تشکر صورت گرفت.

انتهای پیام
captcha