بصیرت، ترازوی اول سنجش اعمال انسان است
کد خبر: 4190696
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
به‌مناسبت سالروز حماسه 9 دی

بصیرت، ترازوی اول سنجش اعمال انسان است

عضو شورای مرکزی ائمه جماعت استان اصفهان گفت: در تمام مسائل دینی، خاصيت معرفت و شناخت، ترازوی اول سنجش است؛ زیرا بصیرت و شناخت، بینشی به فرد می‌دهد که مفهوم عبادت و بندگی خدا را بیشتر درک می‌کند.

سیدحسین بهشتی‌نژاد عضو شورای مرکزی ائمه جماعات اصفهانحجت‌الاسلام سیدحسین بهشتی‌نژاد، عضو شورای مرکزی ائمه جماعت استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان ضمن گرامیداشت سالروز حماسه 9 دی و قرار گرفتن در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: خاطره ۹ دی یکی از صفحات زرینی است که در کارنامه انقلابی مردم بزرگوار ایران اسلامی ثبت شده و استان اصفهان نیز در آن سهم مضاعفی دارد؛ همان‌طور که در دوران دفاع مقدس نیز مردم اصفهان، جوانان برومندی تقدیم انقلاب کردند.

وی ادامه داد: ما اکنون در شرایط خاصی هستیم؛ از یک سو جنگ غزه و صحنه‌های دلخراشی که دشمن پلید و صهیونیست با حمايت پیوسته آمریکا و کشورهای غربی به راه انداخته است و از سوی دیگر، شهادت سیدرضی موسوی که ۳۰ سال خالصانه و پرقدرت در جبهه مقاومت تلاش کرد. مجموع این شرایط ایجاب می‌کند که مردم برای تجلیل از حماسه ۹ دی، اقتدار خود را به دشمن پلید خارجی نشان دهند.

عضو شورای مرکزی ائمه جماعت استان اصفهان بیان کرد: بصیرت در فرهنگ دینی، جایگاه رفیع و شامخی دارد؛ همان‌طور که امیرالمؤمنین(ع) در توصیه به سربازان اسلام می‌فرماید: «سربازان اسلام، کسانی هستند که بصیرت و بینش خود را بر فراز شمشیرهایشان حمل می‌کنند.؛ بصیرت در همه جا همچون چراغ فروزان و درخشنده‌ای‌ است که ترازوی سنجشی برای ارزش‌‌گذاری عبادت انسان محسوب می‌شود. هنگامی که در روایات، حجم عبادت با بصیرت مقایسه می‌شود، بصیرت، معرفت و شناخت به مراتب درجات ارزشی بیشتری در مقایسه با حجم عبادات مستحبی فردی دارد که سهم بصیرت و معرفت در او کم است.

بهشتی‌نژاد تأکید کرد: در تمام مسائل دینی، خاصيت معرفت و شناخت، ترازوی اول سنجش است؛ زیرا بصیرت و شناخت، بینشی به فرد می‌دهد که مفهوم عبادت و بندگی خدا را بیشتر درک می‌کند.

قرآن یکی از دریچه‌های مهم بصیرت است

وی قرآن را یکی از دریچه‌های مهم بصیرت دانست و گفت: روایات پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) و سیره نورانی اهل بیت(ع) نیز از دیگر دریچه‌های بصیرت هستند.

عضو شورای مرکزی ائمه جماعت استان اصفهان با اشاره به زندگانی بانوی دو عالم توضیح داد: زندگی حضرت زهرا(س) با اینکه از نظر زمانی کوتاه بود، اما نوع برخورد ایشان با مسائل اجتماعی، دینی و امامت با بصیرت همراه بود. ایشان پس از رحلت پیامبر(ص‌) با وجود محنت‌هایی که متقبل شد، جانانه به دفاع از امامت پرداخت. آن خطبه غرایی که حضرت قرائت کرد، به‌مثابه دایرةالمعارفی آگاهی‌بخش و بصیرت‌آفرین هم برای انصار و هم برای مهاجرین بود.

وی تصریح کرد: حرکت خودجوش مردم در 9 دی نشان از دارا بودن عقبه قوی و مستحکمی در فرهنگ متعالی مکتب اهل بیت‌(ع) است که در جان مردم رسوخ کرده و باید از این پیشینه درخشان قدردانی کنیم و اجازه ندهیم این سرسبزی و خرمی ۹ دی پژمرده شود.

بهشتی‌نژاد ضمن تأکید بر حضور مؤثر مردم در برهه‌های حساس افزود: جایی که مردم حضور داشتند، معصومین(ع) نیز به اهداف خود نائل می‌شدند؛ اما جایی که مردم حضور نداشتند و یا حضورشان ضعیف بود، حتی با وجود اینکه وجود مقدس معصوم(ع) مدیریت جبهه را بر عهده داشت، طبعاً اهداف محقق نمی‌شد. از همین‌رو، سهم مهم و فاخر این انقلاب بر عهده مردم است.

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) فرمود: «به جرئت می‌توان گفت که مردم این زمان، بهتر از مردم زمان پیامبر(ص) هستند.» صحبت امام(ره) مبالغه نبود؛ ایشان به مسائل تاریخی مسلط بود و تاریخ صدر اسلام را می‌دانست. دشمن رصد می‌کند و هرجا مردم حضور داشته باشند، نمی‌تواند در مقابل این حضور مقاومت کند.

دبیرکل اسبق تبلیغات اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: اگر خدای ناکرده این حضور ضعیف شد و دشمن با تبلیغات و رسانه‌های پلید خود در صفوف متحد مردم رخنه‌ای ایجاد کرد، آن زمان روز شادمانی اوست. از همین‌رو، حضور، اقتدار و همبستگی مردم عزیز و شریف در راه انقلاب، آرمان‌های امام راحل(ره) و رهبری‌ حکیمانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب، بهترین پشتوانه برای حفظ اقتدار نظام و موجب خشم دشمنان و شادی دوستان خواهد بود. امیدواریم این اقتدار، تقویت و این حضور برجسته‌تر شود و دشمن نتواند در صفوف پیوسته و متحد مردم خللی ایجاد کند.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha