ایجاد جاذبه‌های هنری در نمایشگاه قرآن ماه رمضان با هم‌افزایی ادارات
کد خبر: 4195481
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی قم تأکید شد؛

ایجاد جاذبه‌های هنری در نمایشگاه قرآن ماه رمضان با هم‌افزایی ادارات

در پنجمین نشست توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی قم که با حضور آیت‌الله سعیدی، تولیت حرم بانوی کرامت و جمعی از مدیران‌کل استان برگزار شد بر ایجاد جاذبه‌های هنری در نمایشگاه قرآن ماه مبارک رمضان با هم‌افزایی ادارات تأکید شد.

نشست شورای توسعه قرآنی قمبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سعیدی، تولیت آستان مقدس حرم مطهر حضرت معصومه(س)، امروز، سوم بهمن‌ماه در پنجمین نشست شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی قم که با حضور جمعی از مدیران‌کل استان در سالن محراب حرم بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان نقش اول در این مملکت را دارند و نباید از آنان غافل شویم و ارائه محتوا برای مخاطب باید گزینش شود، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، برپایی نمایشگاه قرآنی در شأن قرآن و ظرفیت‌های استان قم مورد توجه باشد، باید این نمایشگاه جاذبه هنری داشته باشد و ارگان‌های مختلف برای برگزاری این نمایشگاه هم‌افزایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ما باید به قرآن عمل کنیم و درصدد اقامه قرآن باشیم و به مدد اهل بیت(ع) از مؤسسات نیز در راستای ترویج امر قرآن کمک بگیریم، ادامه داد: ما امروز افتخار می‌کنیم که در مدارس و دانشگاه‌ها برنامه‌های قرآنی برگزار می‌شود، در حالی که در دوران رژیم گذشته حرفی از قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها نبود و جمهوری اسلامی توانست قرآن را به صحنه بیاورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی، مدیر جامعة‌القرآن الکریم و اهل البیت(ع) نیز در این نشست گفت: این مؤسسه در سال ۷۷ تأسیس شد و حسب امر رهبر معظم انقلاب این موسسه در کشور توسعه پیدا کرد و هم‌اکنون ۲۰۰ شعبه فعال در ۲۸ استان دارد.

وی با بیان اینکه ۱۷۱ شعبه فعال خردسالان در کل کشور داریم و ۴۷۰ هزار خردسال در سال آموزش می‌بینند و تعداد شعب بانوان ۱۸ و آقایان ۱۱ شعبه فعال و ۴۰ هزار کلاس فعال و پرسنل فعال هزار و ۳۴ نفر هستند، افزود: ما ۵۱ مدرسه قرآنی در ۱۶ استان داریم که ۹ مدرسه در شهر قم دایر است و شش هزار و ۲۹۷ دانش‌آموز در کل کشور در این مدارس قرآنی مشغول تحصیل هستند و ۷۲۰ معلم نیز تدریس می‌کنند.

مدیر جامعة‌القرآن الکریم با اشاره به اینکه با احداث هر شعبه‌ای ۱۵ نفر مشغول به‌کار می‌شوند، گفت: جشنواره رحمت بین تمام مدارس و شعب کشور به‌همت جامعة‌القرآن در حال برگزاری است.

طباطبایی اضافه کرد: ۳۰۰ عنوان کتاب چاپ شده توسط مژسسه جامعة‌القرآن از پژوهش‌های خود مؤسسه است و ۳۵ عنوان کتاب آموزشی تربیت مربی مؤسسه جامعة‌القرآن نیز به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است.

وی با بیان اینکه با نیروی کارآمد انسانی، محتوای مطلوب و روش‌های به‌روز و مکان مناسب می‌توان به اصول رسیدن به یک وضعیت مطلوب برای ترویج قرآن امیدوار بود، گفت: مرکز مجازی قرآن‌یاوران نیز همیشه به‌صورت آنلاین دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند. تولیدات رسانه‌ای این مؤسسه در دو استودیو تولید شده و در فضای مجازی منتشر می‌شود.

مدیر جامعة‌القرآن الکریم افزود: این مؤسسه در کشور بیشترین موقوفات را در بین مؤسسات قرآنی دارد که این مهم توسط کارکنان مؤسسه انجام می‌شود که خیرین را جذب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تأسیس بیش از ۲۰ شعبه در کشور‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی انجام شده است، بیان کرد: توسط این مؤسسه، مبلغان قرآنی به اقصی‌نقاط جهان اعزام می‌شوند و در همایش‌ها و مسابقات بین‌المللی حضور دارند.

در ادامه موسوی، معاون فرهنگی هنری دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد قم گفت: طرح ملی مسجد پایگاه قرآن حسب فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مساجد کشور آغاز شده است؛ ۶۰۰ کانون فرهنگی در استان داریم که ۱۱۳ پایگاه تاکنون برای این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. مساجد بهترین بستر برای قاریان و اساتید قرآنی برای قرائت است و قاریان برای ثبت‌نام وارد سایت «بچه‌های مسجد» شده و شرایط و جدول زمانی خویش را اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اسامی قاریان نیز برای مساجد قابل مشاهده است و این کار به‌صورت شبکه‌ای قابل انجام و پیگیری است، تصریح کرد: بستر مساجد محیا می‌شود و مجموعه‌های و مؤسسات قرآنی نیز اعزام قاریان انجام می‌شود؛ برای بانوان نیز جلسات قرائت اختصاصی نیز در این سایت به‌زودی امکان‌پذیر می‌شود.

در ادامه امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه ضمن برپایی نمایشگاه قرآنی استان در ماه مبارک رمضان از تولیت حرم مطهر بانوی کرامت و سایر ارگان‌ها و مؤسسات قرآنی استان برای برپایی مطلوب این نمایشگاه در قم درخواست همکاری کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان قم اظهار کرد: ابتدا باید هدف ما از برگزاری نمایشگاه و ضرورت و خروجی این نمایشگاه مشخص شود و بخش علمی و اجرایی برای برگزاری این نمایشگاه هم‌افزایی داشته باشند.

علی‌اصغر شعاعی، دبیر کمیته مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم با اشاره به اینکه هم‌افزایی بین ارگان‌های استان سبب ترویج فرهنگ قرآنی می‌شود، بیان کرد: در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب تأکید شده است که برای تحول نیازمند حرکت عمومی هستیم و یکی از خطا‌های استراتژیک در ایران این است که برای ترویج فرهنگ قرآنی، ابتدا از آموزش شروع کردیم.

وی ادامه داد: برای برپایی مطلوب نمایشگاه قرآنی باید ورودی نمایشگاه برای نسل جوان جذاب باشد تا وارد نمایشگاه شوند؛ از کودکان و نوجوانان برای قرائت قرآن در این نمایشگاه نیز می‌توانیم بهره بگیریم.

سیدمحمد میرعارفین، معاون آموزشی مؤسسه جامعةالقرآن الکریم اظهار کرد: برای برپایی نمایشگاه باید نیازسنجی کرده و مخاطب را بشناسیم تا بتوانیم شاهد حضور حداکثری مردم در نمایشگاه‌های قرآنی باشیم؛ حضور و بازدید مردم از این غرفه‌ها نسبت به هزینه‌کرد مطلوب نیست و پاسخ‌گوی نیاز نسل جوان امروز نیست.

انتهای پیام
captcha