کتاب بیوتکنولوژی میکروارگانیسم‌ها منتشر شد
کد خبر: 4196301
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

کتاب بیوتکنولوژی میکروارگانیسم‌ها منتشر شد

انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل کتاب «بیوتکنولوژی میکروارگانیسم‌ها: تنوع، بهبود و کاربرد میکروب‌ها برای فرآوری مواد غذایی، مراقبت‌های بهداشتی، ایمنی محیط زیست و کشاورزی» را منتشر کرد.

کتاب بیوتکنولوژی میکروارگانیسم‌ها منتشر شدبه گزارش ایکنا، به نقل از جهاددانشگاهی اردبیل، انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل کتاب «بیوتکنولوژی میکروارگانیسم‌ها: تنوع، بهبود و کاربرد میکروب‌ها برای فرآوری مواد غذایی، مراقبت‌های بهداشتی، ایمنی محیط زیست و کشاورزی» با رویکردی به حوزه علوم پایه، به ویژه زیست‌شناسی، ژنتیک، بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی، سلولی و مولکولی، میکروب‌شناسی، مهندسی شیمی گرایش بیوتکنولوژی را منتشر کرد.

کتاب بیوتکنولوژی میکروارگانیسم‌ها که توسط جیابلان سنگیتا، دواراجان تانگادورای، سامبون تاناسوپاوات، پرادنیا پرالهاد کنکار در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، دربرگیرنده موضوعاتی در رابطه با زیست‌شناسی می‌باشد و توسط دکتر حمیدرضا صمدی‌خواه و دکتر رامین محمدی آلوچه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، سارا شریفی و حسین مختاری به فارسی ترجمه گردیده است.

در این کتاب آمده است: رشد در بیوتکنولوژی پس از ظهور مهندسی ژنتیک برای گسترش پتانسیل میکروارگانیسم‌ها یعنی باکتری ها، ویروس ها، سلول‌های مخمر و سایر قارچ‌ها به اوج خود رسیده است. این موجودات مینیاتوری به عنوان کارخانه‌های بیوشیمیایی عمل می‌کنند. به دست آوردن توالی ژنوم کامل این میکروب‌ها اطلاعات مهمی در مورد بیولوژی و توانایی‌های بیولوژیکی آن‌ها ارائه می‌دهد که می‌تواند برای اهداف مفید اصلاح شود.

یافته‌های این میکروارگانیسم‌ها و بهبود این میکروارگانیسم‌ها شاخه‌ای از بیوتکنولوژی میکروبی را توصیف می‌کند. دانش در بیوتکنولوژی میکروبی، از طریق تعیین توالی ژنومی صد‌ها میکروارگانیسم و اختراع فناوری‌های جدید مانند ژنومیک و پروتئومیکس برای کنترل این سیل داده‌ها است. این داده‌های ژنومی اکنون در بسیاری از زمینه ها، از کاربرد‌های پزشکی گرفته تا کشاورزی، مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. این دوره‌ای از افزایش انفجاری تجزیه و تحلیل و دستکاری ژنوم‌های میکروبی است.

بیوتکنولوژی میکروبی منجر به پیشرفت‌هایی مانند واکسن‌های بهبود یافته، ابزار‌های تشخیصی بهتر بیماری ها، بهبود عوامل میکروبی برای کنترل بیولوژیکی آفات گیاهی و حیوانی، اصلاح پاتوژن‌های گیاهی و حیوانی، توسعه کاتالیزور‌های صنعتی جدید و ارگانیسم‌های تخمیری و جدید شده است.

این کتاب یک سفر میان‌رشته‌ای هیجان‌انگیز را در زمینه تغییرات سریع اختراع در بیوتکنولوژی میکروبی توسط محققان حرفه‌ای، دانشمندان و کارشناسان در این زمینه ارائه می‌دهد و به زبانی ساده و بسیار واضح نوشته شده است.

جداول و شکل‌های موجود در این کتاب، درک مطالب را برای خوانندگان در هر سطحی بسیار آسان می‌کند از طرف دیگر مرجع خوبی برای دانشجویان، دانشمندان، محققان و دانشگاهیان میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی خواهد بود.

کتاب «بیوتکنولوژی میکروارگانیسم‌ها»، ۳۶۸ صفحه‌ای، در ۹ فصل تالیف شده است و به قیمت ۱۸۷۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام